Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 6/2012

01.06.2012 | Ankle

Endoscopic versus open bursectomy of lateral malleolar bursitis

verfasst von: Jae Hyuck Choi, Kyung Tai Lee, Young Koo Lee, Dong Hyun Kim, Jeong Ryoul Kim, Woo Chull Chung, Seung Do Cha

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 6/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Compare the result of endoscopic versus open bursectomy in lateral malleolar bursitis.

Materials and methods

Prospective evaluation of 21 patients (22 ankles) undergoing either open or endoscopic excision of lateral malleolar bursitis. The median age was 64 (38–79) years old. The median postoperative follow-up was 15 (12–18) months.

Results

Those patients undergoing endoscopic excision showed a higher satisfaction rate (excellent 9, good 2) than open excision (excellent 4, good 3, fair 1). The wounds also healed earlier in the endoscopic group although the operation time was slightly longer. One patient in the endoscopic group had recurrence of symptoms but complications in the open group included one patient with skin necrosis, one patient with wound dehiscence, and two patients of with superficial peroneal nerve injury.

Conclusions

Endoscopic resection of the lateral malleolar bursitis is a promising technique and shows favorable results compared to the open resection.

Level of evidence

Therapeutic studies–Investigating the result of treatment, Level II.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Avci S, Sayli U (2001) Lateral premalleolar bursitis as a result of sitting on the foot. Foot Ankle Int 22:64–66PubMed Avci S, Sayli U (2001) Lateral premalleolar bursitis as a result of sitting on the foot. Foot Ankle Int 22:64–66PubMed
2.
Zurück zum Zitat Brown TD, Varney TE, Micheli LJ (2000) Malleolar bursitis in figure skaters. Indications for operative and nonoperative treatment. Am J Sports Med 28:109–111PubMed Brown TD, Varney TE, Micheli LJ (2000) Malleolar bursitis in figure skaters. Indications for operative and nonoperative treatment. Am J Sports Med 28:109–111PubMed
3.
Zurück zum Zitat de Leeuw PA, Golano P, Sierevelt IN, van Dijk CN (2010) The course of the superficial peroneal nerve in relation to the ankle position: anatomical study with ankle arthroscopic implications. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 18:612–617PubMedCrossRef de Leeuw PA, Golano P, Sierevelt IN, van Dijk CN (2010) The course of the superficial peroneal nerve in relation to the ankle position: anatomical study with ankle arthroscopic implications. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 18:612–617PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat de Leeuw PA, van Sterkenburg MN, van Dijk CN (2009) Arthroscopy and endoscopy of the ankle and hindfoot. Sports Med Arthrosc 17:175–184PubMedCrossRef de Leeuw PA, van Sterkenburg MN, van Dijk CN (2009) Arthroscopy and endoscopy of the ankle and hindfoot. Sports Med Arthrosc 17:175–184PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Degreef I, De Smet L (2006) Complications following resection of the olecranon bursa. Acta Orthop Belg 72:400–403PubMed Degreef I, De Smet L (2006) Complications following resection of the olecranon bursa. Acta Orthop Belg 72:400–403PubMed
6.
Zurück zum Zitat Epstein DM, Capeci CM, Rokito AS (2010) Patella tendon rupture after arthroscopic resection of the prepatellar bursa–a case report. Bull NYU Hosp Jt Dis 68:307–310PubMed Epstein DM, Capeci CM, Rokito AS (2010) Patella tendon rupture after arthroscopic resection of the prepatellar bursa–a case report. Bull NYU Hosp Jt Dis 68:307–310PubMed
7.
Zurück zum Zitat Frey C (2009) Surgical advancements: arthroscopic alternatives to open procedures: great toe, subtalar joint, Haglund’s deformity, and tendoscopy. Foot Ankle Clin 14:313–339PubMedCrossRef Frey C (2009) Surgical advancements: arthroscopic alternatives to open procedures: great toe, subtalar joint, Haglund’s deformity, and tendoscopy. Foot Ankle Clin 14:313–339PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hua Y, Chen S, Li Y, Chen J, Li H (2010) Combination of modified Brostrom procedure with ankle arthroscopy for chronic ankle instability accompanied by intra-articular symptoms. Arthroscopy 26:524–528PubMedCrossRef Hua Y, Chen S, Li Y, Chen J, Li H (2010) Combination of modified Brostrom procedure with ankle arthroscopy for chronic ankle instability accompanied by intra-articular symptoms. Arthroscopy 26:524–528PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Lui TH (2007) Arthroscopy and endoscopy of the foot and ankle: indications for new techniques. Arthroscopy 23:889–902PubMedCrossRef Lui TH (2007) Arthroscopy and endoscopy of the foot and ankle: indications for new techniques. Arthroscopy 23:889–902PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Moustafa El-Sayed AM (2010) Arthroscopic treatment of anterolateral impingement of the ankle. J Foot Ankle Surg 49:219–223PubMedCrossRef Moustafa El-Sayed AM (2010) Arthroscopic treatment of anterolateral impingement of the ankle. J Foot Ankle Surg 49:219–223PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Nussbaumer P, Candrian C, Hollinger A (2001) Endoscopic bursa shaving in acute bursitis. Swiss Surg 7:121–125PubMedCrossRef Nussbaumer P, Candrian C, Hollinger A (2001) Endoscopic bursa shaving in acute bursitis. Swiss Surg 7:121–125PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ogilvie-Harris DJ, Gilbart M (2000) Endoscopic bursal resection: the olecranon bursa and prepatellar bursa. Arthroscopy 16:249–253PubMedCrossRef Ogilvie-Harris DJ, Gilbart M (2000) Endoscopic bursal resection: the olecranon bursa and prepatellar bursa. Arthroscopy 16:249–253PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Ogut T, Ayhan E (2011) Hindfoot endoscopy for accessory flexor digitorum longus and flexor hallucis longus tenosynovitis. Foot Ankle Surg 17:e7–e9PubMedCrossRef Ogut T, Ayhan E (2011) Hindfoot endoscopy for accessory flexor digitorum longus and flexor hallucis longus tenosynovitis. Foot Ankle Surg 17:e7–e9PubMedCrossRef
14.
15.
Zurück zum Zitat Ortmann FW, McBryde AM (2007) Endoscopic bony and soft tissue decompression of the retrocalcaneal space for the treatment of Haglund deformity and retrocalcaneal bursitis. Foot Ankle Int 28:149–153PubMedCrossRef Ortmann FW, McBryde AM (2007) Endoscopic bony and soft tissue decompression of the retrocalcaneal space for the treatment of Haglund deformity and retrocalcaneal bursitis. Foot Ankle Int 28:149–153PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Richards DT, Guerra JJ, Council D (2010) Arthroscopic excision of the os trigonum: using the posteromedial portal safely. Am J Orthop (Belle Mead NJ) 39:379–381 Richards DT, Guerra JJ, Council D (2010) Arthroscopic excision of the os trigonum: using the posteromedial portal safely. Am J Orthop (Belle Mead NJ) 39:379–381
18.
Zurück zum Zitat van Dijk CN (2006) Hindfoot endoscopy for posterior ankle pain. Instr Course Lect 55:545–554PubMed van Dijk CN (2006) Hindfoot endoscopy for posterior ankle pain. Instr Course Lect 55:545–554PubMed
19.
Zurück zum Zitat van Dijk CN, de Leeuw PA, Scholten PE (2009) Hindfoot endoscopy for posterior ankle impingement. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am 91(Suppl 2):287–298PubMedCrossRef van Dijk CN, de Leeuw PA, Scholten PE (2009) Hindfoot endoscopy for posterior ankle impingement. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am 91(Suppl 2):287–298PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat van Dijk CN, van Bergen CJ (2008) Advancements in ankle arthroscopy. J Am Acad Orthop Surg 16:635–646PubMed van Dijk CN, van Bergen CJ (2008) Advancements in ankle arthroscopy. J Am Acad Orthop Surg 16:635–646PubMed
Metadaten
Titel
Endoscopic versus open bursectomy of lateral malleolar bursitis
verfasst von
Jae Hyuck Choi
Kyung Tai Lee
Young Koo Lee
Dong Hyun Kim
Jeong Ryoul Kim
Woo Chull Chung
Seung Do Cha
Publikationsdatum
01.06.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 6/2012
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-011-1581-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2012

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 6/2012 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.