Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2017

13.03.2017 | Handsurgery

Finger reconstruction using induced membrane technique and ulnar pedicled forearm flap: a case report

verfasst von: Olivier Herisson, Alain-Charles Masquelet, Levon Doursounian, Alain Sautet, Adeline Cambon-Binder

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 5/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Injuries referred to as “rollover hands” are associated with multiple and complex lesions of the dorsal aspect of the hand. We present a case of a multitissular reconstruction following a severe injury of the dorsum of the fingers in a 45-year-old woman.

Materials and methods

The bone loss reconstruction was performed in two stages using the Masquelet induced membrane technique. In the first stage, a cement spacer was inserted into the phalanx bone defects. For the second stage, the membrane induced by the foreign-body reaction was opened, the spacer was removed, and an autologous cancellous bone graft was inserted into the defects. The skin coverage was obtained using a reverse ulnar artery forearm pedicled flap. The digits were covered jointly. Three surgical procedures over the course of a 2-month period were required to desyndactylize the fingers and to defat the flap.

Results

At the 2-year follow-up examination, the patient exhibited good integration of their hand use in daily living. The esthetic result was deemed to be satisfactory. Definitive bone consolidation occurred 4 months after the second stage.

Conclusions

Rollover hands are typically a challenge for both the patient and the hand surgeon. The risk of septic complications, as well as the need for several stages of surgical reconstruction, makes the Masquelet technique particularly attractive for the treatment of phalanx bone defects consecutive to rollover injuries.
Literatur
2.
3.
Zurück zum Zitat Masquelet AC, Fitoussi F, Begue T, Muller GP (2000) Reconstruction des os longs par membrane induite et autogreffe spongieuse. Ann Chir Plast Esthet 45(3):346–353PubMed Masquelet AC, Fitoussi F, Begue T, Muller GP (2000) Reconstruction des os longs par membrane induite et autogreffe spongieuse. Ann Chir Plast Esthet 45(3):346–353PubMed
4.
Zurück zum Zitat Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand). The Upper Extremity Collaborative Group (UECG). Am J Ind Med 29(6):602–608CrossRefPubMed Hudak PL, Amadio PC, Bombardier C (1996) Development of an upper extremity outcome measure: the DASH (disabilities of the arm, shoulder and hand). The Upper Extremity Collaborative Group (UECG). Am J Ind Med 29(6):602–608CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Godina M (1986) Early microsurgical reconstruction of complex trauma of the extremities. Plast Reconstr Surg 78(3):285–292CrossRefPubMed Godina M (1986) Early microsurgical reconstruction of complex trauma of the extremities. Plast Reconstr Surg 78(3):285–292CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Reid DAC (1974) Hand injuries requiring skin replacement and restoration of tendon function. Br J Plast Surg 27(1):5–18CrossRefPubMed Reid DAC (1974) Hand injuries requiring skin replacement and restoration of tendon function. Br J Plast Surg 27(1):5–18CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Scheker LR, Langley SJ, Martin DL, Julliard KN (1993) Primary extensor tendon reconstruction in dorsal hand defects requiring free flaps. J Hand Surg Edinb Scotl 18(5):568–575CrossRef Scheker LR, Langley SJ, Martin DL, Julliard KN (1993) Primary extensor tendon reconstruction in dorsal hand defects requiring free flaps. J Hand Surg Edinb Scotl 18(5):568–575CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Lister G, Scheker L (1988) Emergency free flaps to the upper extremity. J Hand Surg 13(1):22–28CrossRef Lister G, Scheker L (1988) Emergency free flaps to the upper extremity. J Hand Surg 13(1):22–28CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Bieber EJ, Wood MB (1986) Bone reconstruction. Clin Plast Surg 13(4):645–655PubMed Bieber EJ, Wood MB (1986) Bone reconstruction. Clin Plast Surg 13(4):645–655PubMed
10.
Zurück zum Zitat Yajima H, Tamai S, Ono H, Kizaki K (1998) Vascularized bone grafts to the upper extremities. Plast Reconstr Surg 101(3):727–735CrossRefPubMed Yajima H, Tamai S, Ono H, Kizaki K (1998) Vascularized bone grafts to the upper extremities. Plast Reconstr Surg 101(3):727–735CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Roux JL (2003) Transferts osseux vascularisés au poignet et à la main. Chir Main 22(4):173–185CrossRefPubMed Roux JL (2003) Transferts osseux vascularisés au poignet et à la main. Chir Main 22(4):173–185CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Del Piñal F, García-Bernal FJ, Delgado J, Sanmartín M, Regalado J, Cagigal L (2006) Vascularized bone blocks from the toe phalanx to solve complex intercalated defects in the fingers. J Hand Surg 31(7):1075–1082CrossRef Del Piñal F, García-Bernal FJ, Delgado J, Sanmartín M, Regalado J, Cagigal L (2006) Vascularized bone blocks from the toe phalanx to solve complex intercalated defects in the fingers. J Hand Surg 31(7):1075–1082CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Pelissier P, Masquelet AC, Bareille R, Pelissier SM, Amedee J (2004) Induced membranes secrete growth factors including vascular and osteoinductive factors and could stimulate bone regeneration. J Orthop Res Off Publ Orthop Res Soc 22(1):73–79CrossRef Pelissier P, Masquelet AC, Bareille R, Pelissier SM, Amedee J (2004) Induced membranes secrete growth factors including vascular and osteoinductive factors and could stimulate bone regeneration. J Orthop Res Off Publ Orthop Res Soc 22(1):73–79CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Pelissier P, Martin D, Baudet J, Lepreux S, Masquelet A-C (2002) Behaviour of cancellous bone graft placed in induced membranes. Br J Plast Surg 55(7):596–598CrossRefPubMed Pelissier P, Martin D, Baudet J, Lepreux S, Masquelet A-C (2002) Behaviour of cancellous bone graft placed in induced membranes. Br J Plast Surg 55(7):596–598CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Flamans B, Pauchot J, Petite H, Blanchet N, Rochet S, Garbuio P, Tropet Y, Obert L (2010) La technique de la membrane induite pour les pertes de substance osseuse de la main et du poignet. Chir Main 29(5):307–314CrossRefPubMed Flamans B, Pauchot J, Petite H, Blanchet N, Rochet S, Garbuio P, Tropet Y, Obert L (2010) La technique de la membrane induite pour les pertes de substance osseuse de la main et du poignet. Chir Main 29(5):307–314CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Zappaterra T, Ghislandi X, Adam A, Huard S, Gindraux F, Gallinet D, Lepage D, Garbuio P, Tropet Y, Obert L (2011) Reconstruction des pertes de substance osseuse du membre supérieur par la technique de la membrane induite, étude prospective à propos de neuf cas. Chir Main 30(4):255–263CrossRefPubMed Zappaterra T, Ghislandi X, Adam A, Huard S, Gindraux F, Gallinet D, Lepage D, Garbuio P, Tropet Y, Obert L (2011) Reconstruction des pertes de substance osseuse du membre supérieur par la technique de la membrane induite, étude prospective à propos de neuf cas. Chir Main 30(4):255–263CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Masquelet AC, Obert L (2010) La technique de la membrane induite pour les pertes de substance osseuse de la main et du poignet. Chir Main 29:S221–S224CrossRefPubMed Masquelet AC, Obert L (2010) La technique de la membrane induite pour les pertes de substance osseuse de la main et du poignet. Chir Main 29:S221–S224CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Moris V, Guillier D, Rizzi P, De Taddeo A, Henault B, Tchurukdichian A, Zwetyenga N (2015) Complex reconstruction of the dorsal hand using the induced membrane technique associated with bone substitute: a case report. JPRAS Open 6:31–39CrossRefPubMedPubMedCentral Moris V, Guillier D, Rizzi P, De Taddeo A, Henault B, Tchurukdichian A, Zwetyenga N (2015) Complex reconstruction of the dorsal hand using the induced membrane technique associated with bone substitute: a case report. JPRAS Open 6:31–39CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Glasson DW, Lovie MJ (1988) The ulnar island flap in hand and forearm reconstruction. Br J Plast Surg 41(4):349–353CrossRefPubMed Glasson DW, Lovie MJ (1988) The ulnar island flap in hand and forearm reconstruction. Br J Plast Surg 41(4):349–353CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Grobbelaar AO, Harrison DH (1997) The distally based ulnar artery island flap in hand reconstruction. J Hand Surg Edinb Scotl 22(2):204–211CrossRef Grobbelaar AO, Harrison DH (1997) The distally based ulnar artery island flap in hand reconstruction. J Hand Surg Edinb Scotl 22(2):204–211CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Guimberteau JC, Goin JL, Panconi B, Schuhmacher B (1988) The reverse ulnar artery forearm island flap in hand surgery: 54 cases. Plast Reconstr Surg 81(6):925–932CrossRefPubMed Guimberteau JC, Goin JL, Panconi B, Schuhmacher B (1988) The reverse ulnar artery forearm island flap in hand surgery: 54 cases. Plast Reconstr Surg 81(6):925–932CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Hentz VR, Pearl RM (1987) Hand reconstruction following avulsion of all dorsal soft tissues. A cutaneo-tendinous free tissue transfer. Ann Chir Main 6(1):31–37CrossRefPubMed Hentz VR, Pearl RM (1987) Hand reconstruction following avulsion of all dorsal soft tissues. A cutaneo-tendinous free tissue transfer. Ann Chir Main 6(1):31–37CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Ulrich D, Fuchs P, Bozkurt A, Pallua N (2010) Free serratus anterior fascia flap for reconstruction of hand and finger defects. Arch Orthop Trauma Surg 130(2):217–222CrossRefPubMed Ulrich D, Fuchs P, Bozkurt A, Pallua N (2010) Free serratus anterior fascia flap for reconstruction of hand and finger defects. Arch Orthop Trauma Surg 130(2):217–222CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Quaba AA, Elliot D, Sommerlad BC (1988) Long term hand function without long finger extensors: a clinical study. J Hand Surg Edinb Scotl 13(1):66–71CrossRef Quaba AA, Elliot D, Sommerlad BC (1988) Long term hand function without long finger extensors: a clinical study. J Hand Surg Edinb Scotl 13(1):66–71CrossRef
Metadaten
Titel
Finger reconstruction using induced membrane technique and ulnar pedicled forearm flap: a case report
verfasst von
Olivier Herisson
Alain-Charles Masquelet
Levon Doursounian
Alain Sautet
Adeline Cambon-Binder
Publikationsdatum
13.03.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 5/2017
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-017-2666-2

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2017

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2017 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.