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Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 3/2007

01.03.2007 | Knee

Follow-up costs up to 5 years after conventional treatments in patients with cartilage lesions of the knee

verfasst von: H. Upmeier, B. Brüggenjürgen, A. Weiler, C. Flamme, H. Laprell, S. N. Willich

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 3/2007

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Abstract

In this retrospective cross-sectional study, we contacted patients who had been diagnosed with (and, if necessary, treated for) knee cartilage defects by arthroscopy at one of seven treatment centres in Germany between 1997 and 2001. In early 2003, patients completed a questionnaire on the health care resources they had used since the time of the arthroscopy. Based on this information, we determined follow-up costs. Data from a total of 1,708 patients were included in the final analysis. Of these, 1,070 were assigned to the initial operation (IO) group (61% men, 49±15 years; 39% women, 52±14 years) and 638 were assigned to the re-operation (RO) group (64% men, 44±13 years; 36% women, 47±14 years). The cumulative direct medical costs caused by knee complaints for the first 5 years following the arthroscopy were €1,984 for the IO population and €4,203 for the RO population. The cumulative indirect costs (i.e. costs associated with loss of productivity), however, amounted to €7,669 and €15,265, respectively, and were thus almost four times as high as the cumulative direct costs. This is the first study that quantifies the considerable follow-up costs in patients who have undergone surgery for knee cartilage defects. As such, it may provide a yardstick for future treatments.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Akesson K (2003) Bone and joint diseases around the world. Sweden: a brief update on burden and priority. J Rheumatol Suppl 67:38–40PubMed Akesson K (2003) Bone and joint diseases around the world. Sweden: a brief update on burden and priority. J Rheumatol Suppl 67:38–40PubMed
2.
Zurück zum Zitat Aroen A, Loken S, Heir S, Alvik E, Ekeland A, Granlund OG, Engebretsen L (2004) Articular cartilage lesions in 993 consecutive knee arthroscopies. Am J Sports Med 32:211–215PubMedCrossRef Aroen A, Loken S, Heir S, Alvik E, Ekeland A, Granlund OG, Engebretsen L (2004) Articular cartilage lesions in 993 consecutive knee arthroscopies. Am J Sports Med 32:211–215PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat BaÄK (Bundesausschuß Ärzte Krankenkassen) (2000) Autologe chondrozytenimplantation (ACI). Zusammenfassender Bericht des Arbeitsausschusses Ärztliche Behandlung des BAÄK über die Beratungen der Jahre 1999/2000 zur Bewertung der Autologen Chondro−zytenimplantation zur Therapie von Knorpelschäden gemäß § 135 Abs. 1 SGB V. http://www.g-ba.de/cms/upload/pdf/abs5/berichte/HTA-ACI%20.pdf (accessed 25/10/2005) BaÄK (Bundesausschuß Ärzte Krankenkassen) (2000) Autologe chondrozytenimplantation (ACI). Zusammenfassender Bericht des Arbeitsausschusses Ärztliche Behandlung des BAÄK über die Beratungen der Jahre 1999/2000 zur Bewertung der Autologen Chondro−zytenimplantation zur Therapie von Knorpelschäden gemäß § 135 Abs. 1 SGB V. http://​www.​g-ba.​de/​cms/​upload/​pdf/​abs5/​berichte/​HTA-ACI%20​.​pdf (accessed 25/10/2005)
4.
Zurück zum Zitat Bentley G, Biant LC, Carrington RWJ, Akmal M, Goldberg A, Williams AM, Skinner JA, Pringle J (2003) A prospective, randomized comparison of autologous chondrocyte implantation versus mosaicplasty for osteochondral defects in the knee. J Bone Joint Surg [Br] 85:223–230CrossRef Bentley G, Biant LC, Carrington RWJ, Akmal M, Goldberg A, Williams AM, Skinner JA, Pringle J (2003) A prospective, randomized comparison of autologous chondrocyte implantation versus mosaicplasty for osteochondral defects in the knee. J Bone Joint Surg [Br] 85:223–230CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Drummond MF, O’Brien BJ, Stoddart GL, Torrance GW (1997) Methods for the economic evaluation of health care programmes, 2nd edn. Oxford University Press, New York Drummond MF, O’Brien BJ, Stoddart GL, Torrance GW (1997) Methods for the economic evaluation of health care programmes, 2nd edn. Oxford University Press, New York
7.
Zurück zum Zitat Felson DT, Zhang Y (1998) An update on the epidemiology of knee and hip osteoarthritis with a view to prevention. Arthritis Rheum 41:1343–1355PubMedCrossRef Felson DT, Zhang Y (1998) An update on the epidemiology of knee and hip osteoarthritis with a view to prevention. Arthritis Rheum 41:1343–1355PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gelbe L (2002) Verzeichnis verschreibungspflichtiger Arzneistoffe und Arzneispezialitäten. MediMedia Medizinische Medien Informations GmbH, Eschborn Gelbe L (2002) Verzeichnis verschreibungspflichtiger Arzneistoffe und Arzneispezialitäten. MediMedia Medizinische Medien Informations GmbH, Eschborn
9.
Zurück zum Zitat Gelber AC, Hochberg MC, Mead LA, Wang NY, Wigley FM, Klag MJ (2000) Joint injury in young adults and risk for subsequent knee and hip osteoarthritis. Ann Intern Med 133:321–328PubMed Gelber AC, Hochberg MC, Mead LA, Wang NY, Wigley FM, Klag MJ (2000) Joint injury in young adults and risk for subsequent knee and hip osteoarthritis. Ann Intern Med 133:321–328PubMed
10.
Zurück zum Zitat German Federal Statistical Office (2001) Daten des Gesundheitswesens 2001. Schriftenreihe des Bundesministeriums für Gesundheit. Band 137. Bonn German Federal Statistical Office (2001) Daten des Gesundheitswesens 2001. Schriftenreihe des Bundesministeriums für Gesundheit. Band 137. Bonn
11.
Zurück zum Zitat GOÄ (2001) Gebührenordnung für Ärzte. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln GOÄ (2001) Gebührenordnung für Ärzte. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln
12.
Zurück zum Zitat Gold MR, Siegel JE, Russel LB, Weinstein MC (1996) Cost-effectiveness in health and medicine. Oxford University Press, New York Gold MR, Siegel JE, Russel LB, Weinstein MC (1996) Cost-effectiveness in health and medicine. Oxford University Press, New York
13.
Zurück zum Zitat Goossens ME, Rutten-van Molken MP, Vlaeyen JW, van der Linden SM (2000) The cost diary: a method to measure direct and indirect costs in cost-effectiveness research. J Clin Epidemiol 53:688–695PubMedCrossRef Goossens ME, Rutten-van Molken MP, Vlaeyen JW, van der Linden SM (2000) The cost diary: a method to measure direct and indirect costs in cost-effectiveness research. J Clin Epidemiol 53:688–695PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hjelle K, Solheim E, Strand T, Muri R, Brittberg M (2002) Articular cartilage defects in 1,000 knee arthroscopies. Arthroscopy 18:730–734PubMedCrossRef Hjelle K, Solheim E, Strand T, Muri R, Brittberg M (2002) Articular cartilage defects in 1,000 knee arthroscopies. Arthroscopy 18:730–734PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Horas U, Pelinkovic D, Herr G, Aigner T, Schnettler R (2003) Autologous chondrocyte implantation and osteochondral cylinder transplantation in cartilage repair of the knee joint. A prospective, comparative trial. J Bone Joint Surg [Am] 85:185–192 Horas U, Pelinkovic D, Herr G, Aigner T, Schnettler R (2003) Autologous chondrocyte implantation and osteochondral cylinder transplantation in cartilage repair of the knee joint. A prospective, comparative trial. J Bone Joint Surg [Am] 85:185–192
16.
Zurück zum Zitat KBV [National Association of SHI-Accredited Physicians] (2001) Einheitlicher Bewertungsmaßstab (EBM)[Physician Fee Scale]. Stand: 1. Oktober 2001. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln KBV [National Association of SHI-Accredited Physicians] (2001) Einheitlicher Bewertungsmaßstab (EBM)[Physician Fee Scale]. Stand: 1. Oktober 2001. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln
17.
Zurück zum Zitat Kiter E, Karatosun V, Gunal I (2003) Do orthopaedic journals provide high-quality evidence for clinical practice? Arch Orthop Trauma Surg 123:82–85PubMed Kiter E, Karatosun V, Gunal I (2003) Do orthopaedic journals provide high-quality evidence for clinical practice? Arch Orthop Trauma Surg 123:82–85PubMed
18.
Zurück zum Zitat Knutsen G, Engebretsen L, Ludvigsen TC, Drogset JO, Grontvedt T, Solheim E, Strand T, Roberts S, Isaksen V, Johansen O (2004) Autologous chondrocyte implantation compared with microfracture in the knee. A randomized trial. J Bone Joint Surg [Am] 86:455–464 Knutsen G, Engebretsen L, Ludvigsen TC, Drogset JO, Grontvedt T, Solheim E, Strand T, Roberts S, Isaksen V, Johansen O (2004) Autologous chondrocyte implantation compared with microfracture in the knee. A randomized trial. J Bone Joint Surg [Am] 86:455–464
19.
Zurück zum Zitat Lindahl A, Brittberg M, Peterson L (2001) Health economic benefits following autologous chondrocyte transplantation for patients with chondrale lesions of the knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 9:358–363PubMedCrossRef Lindahl A, Brittberg M, Peterson L (2001) Health economic benefits following autologous chondrocyte transplantation for patients with chondrale lesions of the knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 9:358–363PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lofland JH, Pizzi L, Frick KC (2004) A review of health-related workplace productivity loss instruments. Pharmacoeconomics 22:165–184PubMedCrossRef Lofland JH, Pizzi L, Frick KC (2004) A review of health-related workplace productivity loss instruments. Pharmacoeconomics 22:165–184PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Maniadakis N, Gray A (2000) Health economics and orthopaedics. J Bone Joint Surg [Br] 82:2–8CrossRef Maniadakis N, Gray A (2000) Health economics and orthopaedics. J Bone Joint Surg [Br] 82:2–8CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Marlovits S, Vécsei V (2000) Möglichkeiten zur chirurgischen Therapie von Knorpeldefekten—Teil 1: Grundlagen der Knorpelbiologie und der Heilung von Knorpeldefekten. Acta Chir Austriaca 32:124–129CrossRef Marlovits S, Vécsei V (2000) Möglichkeiten zur chirurgischen Therapie von Knorpeldefekten—Teil 1: Grundlagen der Knorpelbiologie und der Heilung von Knorpeldefekten. Acta Chir Austriaca 32:124–129CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Marlovits S, Vécsei V (2000) Möglichkeiten zur chirurgischen Therapie von Knorpeldefekten—Teil 2: Chirurgische Behandlungsoptionen zur biologischen Knorpelreparatur. Acta Chir Austriaca 32:185–194 Marlovits S, Vécsei V (2000) Möglichkeiten zur chirurgischen Therapie von Knorpeldefekten—Teil 2: Chirurgische Behandlungsoptionen zur biologischen Knorpelreparatur. Acta Chir Austriaca 32:185–194
24.
Zurück zum Zitat Merkesdal S, Bernitt K, Busche T, Bauer J, Mau W (2004) Gegenüberstellung der Krankheitskosten im Jahr vor und nach ambulanter Rehabilitation bei Personen mit Dorsopathien. Rehabilitation 43:83–89PubMedCrossRef Merkesdal S, Bernitt K, Busche T, Bauer J, Mau W (2004) Gegenüberstellung der Krankheitskosten im Jahr vor und nach ambulanter Rehabilitation bei Personen mit Dorsopathien. Rehabilitation 43:83–89PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Messner K, Maletius W (1996) The long-term prognosis for severe damage to weight-bearing cartilage in the knee: a 14-year clinical and radiographic follow-up in 28 young athletes. Acta Orthop Scand 67:165–168PubMedCrossRef Messner K, Maletius W (1996) The long-term prognosis for severe damage to weight-bearing cartilage in the knee: a 14-year clinical and radiographic follow-up in 28 young athletes. Acta Orthop Scand 67:165–168PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Minas T (1998) Chondrocyte implantation in the repair of chondral lesions of the knee: economics and quality of life. Am J Orthop 27:739–744PubMed Minas T (1998) Chondrocyte implantation in the repair of chondral lesions of the knee: economics and quality of life. Am J Orthop 27:739–744PubMed
27.
Zurück zum Zitat NICE (National Institute for Clinical Excellence)(2000) Guidance on the use of autologous cartilage transplantation for full thickness cartilage defects in knee joints. Technology appraisal guidance—No. 16. Dec 2000. http://www.nice.org.uk/Docref.asp?d=14006 (accessed 25/10/2005) NICE (National Institute for Clinical Excellence)(2000) Guidance on the use of autologous cartilage transplantation for full thickness cartilage defects in knee joints. Technology appraisal guidance—No. 16. Dec 2000. http://​www.​nice.​org.​uk/​Docref.​asp?d=14006 (accessed 25/10/2005)
28.
Zurück zum Zitat O’Driscoll SW (1998) Current concepts review: the healing and regeneration of articular cartilage. J Bone Joint Surg [AM] 80:1795–1812 O’Driscoll SW (1998) Current concepts review: the healing and regeneration of articular cartilage. J Bone Joint Surg [AM] 80:1795–1812
29.
Zurück zum Zitat Oeppen RS, Connolly SA, Bencardino JT, Jaramillo D (2004) Acute injury of the articular cartilage and subchondral bones: a common but unrecognized lesion in the immature knee. Am J Roentgenol 182:111–117 Oeppen RS, Connolly SA, Bencardino JT, Jaramillo D (2004) Acute injury of the articular cartilage and subchondral bones: a common but unrecognized lesion in the immature knee. Am J Roentgenol 182:111–117
30.
Zurück zum Zitat Outerbridge RE (1961) The etiology of chondromalacia patellae. J Bone Joint Surg [Br] 43:752–757 Outerbridge RE (1961) The etiology of chondromalacia patellae. J Bone Joint Surg [Br] 43:752–757
31.
Zurück zum Zitat Schöffski O, Graf VD, Schulenburg J-M (2002) Gesundheitsökonomische Evaluationen. Springer, Berlin Schöffski O, Graf VD, Schulenburg J-M (2002) Gesundheitsökonomische Evaluationen. Springer, Berlin
32.
Zurück zum Zitat Schwabe U, Paffrath D (eds) (2001) Arzneiverordnungsreport 2001. Springer, Berlin Schwabe U, Paffrath D (eds) (2001) Arzneiverordnungsreport 2001. Springer, Berlin
33.
Zurück zum Zitat Shelbourne KD, Jari S, Gray T (2003) Outcome of untreated traumatic articular cartilage defects of the knee. J Bone Joint Surg [AM] 85:8–16 Shelbourne KD, Jari S, Gray T (2003) Outcome of untreated traumatic articular cartilage defects of the knee. J Bone Joint Surg [AM] 85:8–16
34.
Zurück zum Zitat SVRKAiG (Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen)(2003) Bd.1: Finanzierung und Nutzerorientierung. Jahresgutachten 2003. Nomos-Verlag, Baden-Baden SVRKAiG (Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen)(2003) Bd.1: Finanzierung und Nutzerorientierung. Jahresgutachten 2003. Nomos-Verlag, Baden-Baden
35.
Zurück zum Zitat Swiontkowski MF, Buckwalter JA, Keller RB, Haralson R (1999) The outcomes movement in orthopaedic surgery: where we are and where we should go. J Bone Joint Surg [Am] 81:732–740CrossRef Swiontkowski MF, Buckwalter JA, Keller RB, Haralson R (1999) The outcomes movement in orthopaedic surgery: where we are and where we should go. J Bone Joint Surg [Am] 81:732–740CrossRef
39.
Zurück zum Zitat von Porat A, Roos EM, Roos H (2004) High prevalence of osteoarthritis 14 years after an anterior cruciate ligament tear in male soccer players: a study of radiographic and patient relevant outcomes. Ann Rheum Dis 63:269–273CrossRef von Porat A, Roos EM, Roos H (2004) High prevalence of osteoarthritis 14 years after an anterior cruciate ligament tear in male soccer players: a study of radiographic and patient relevant outcomes. Ann Rheum Dis 63:269–273CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Wildner M, Sangha O, Behrend C (2000) Wirtschaftlichkeitsuntersuchung zur autologen Chondrozytentransplantation (ACT). Arthroskopie 13:123–131CrossRef Wildner M, Sangha O, Behrend C (2000) Wirtschaftlichkeitsuntersuchung zur autologen Chondrozytentransplantation (ACT). Arthroskopie 13:123–131CrossRef
41.
Zurück zum Zitat Wluka AE, Wolfe R, Stuckey S, Cicuttini FM (2004) How does tibial cartilage volume relate to symptoms in subjects with knee osteoarthritis? Ann Rheum Dis 63:264–268PubMedCrossRef Wluka AE, Wolfe R, Stuckey S, Cicuttini FM (2004) How does tibial cartilage volume relate to symptoms in subjects with knee osteoarthritis? Ann Rheum Dis 63:264–268PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat Woolf AD, Pfleger B (2003) Burden of major musculoskeletal conditions. Bull World Health Organ 81:9 Woolf AD, Pfleger B (2003) Burden of major musculoskeletal conditions. Bull World Health Organ 81:9
43.
Zurück zum Zitat Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung (2002) Die 50 häufigsten Diagnosen von Patienten. Kontakthäufigkeit und angeforderter Leistungsbedarf in Punkten. Köln Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung (2002) Die 50 häufigsten Diagnosen von Patienten. Kontakthäufigkeit und angeforderter Leistungsbedarf in Punkten. Köln
Metadaten
Titel
Follow-up costs up to 5 years after conventional treatments in patients with cartilage lesions of the knee
verfasst von
H. Upmeier
B. Brüggenjürgen
A. Weiler
C. Flamme
H. Laprell
S. N. Willich
Publikationsdatum
01.03.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 3/2007
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-006-0182-y

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