Skip to main content
Erschienen in: Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences 6/2013

01.08.2013 | Technical view

Full laparoscopic total pancreatectomy with and without spleen and pylorus preservation: a feasibility report

verfasst von: Bernard Dallemagne, Antonio Talvane Torres de Oliveira, Croider Franco Lacerda, Jacopo D’Agostino, Henry Mercoli, Jacques Marescaux

Erschienen in: Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences | Ausgabe 6/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background/purpose

Laparoscopic pancreatic surgery is gaining acceptance and clear advantages have been demonstrated in distal resection. Total pancreaticoduodenectomy (TPD) combines the operative steps of distal pancreatectomy and pancreaticoduodenectomy, but facilitates reconstruction and lowers the risk of common complications by avoiding the need for a pancreatic anastomosis. The aim of this report is to analyse the feasibility of laparoscopic total pancreaticoduodenectomy, with and without spleen and pylorus preservation.

Methods

Two patients underwent laparoscopic TPD for pancreatic intraductal mucinous neoplasm and endocrine tumors. Total splenopancreaticoduodenectomy (TSP) and pylorus- and spleen-preserving total pancreaticoduodenectomy (PSPTP) were performed.

Results

The two procedures were successfully completed laparoscopically. PSPTP was more time-consuming (420 vs. 360 min) and had an increased risk of hemorrhage (600 vs. 200 ml) compared with TSP. After both procedures, the postoperative outcome was uneventful and the postoperative length of hospital stay was 8 days.

Conclusions

This report confirms the feasibility of full laparoscopic TPD, and presents the first full laparoscopic pylorus- and spleen-preservation technique with conservation of the splenic vessels, without robotic assistance. No conclusions can be drawn from this report, but it shows that the laparoscopic approach provides visual magnification, improved exposure, and delicate manipulation of tissues, which may reproduce the clear advantages of laparoscopic distal pancreatectomy.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kooby DA, Gillespie T, Bentrem D, Nakeeb A, Schmidt MC, Merchant NB, et al. Left-sided pancreatectomy: a multicenter comparison of laparoscopic and open approaches. Ann Surg. 2008;248:438–46.PubMed Kooby DA, Gillespie T, Bentrem D, Nakeeb A, Schmidt MC, Merchant NB, et al. Left-sided pancreatectomy: a multicenter comparison of laparoscopic and open approaches. Ann Surg. 2008;248:438–46.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Eom BW, Jang JY, Lee SE, Han HS, Yoon YS, Kim SW. Clinical outcomes compared between laparoscopic and open distal pancreatectomy. Surg Endosc. 2008;22:1334–8.PubMedCrossRef Eom BW, Jang JY, Lee SE, Han HS, Yoon YS, Kim SW. Clinical outcomes compared between laparoscopic and open distal pancreatectomy. Surg Endosc. 2008;22:1334–8.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Mabrut JY, Fernandez-Cruz L, Azagra JS, Bassi C, Delvaux G, Weerts J, et al. Laparoscopic pancreatic resection: results of a multicenter European study of 127 patients. Surgery. 2005;137:597–605.PubMedCrossRef Mabrut JY, Fernandez-Cruz L, Azagra JS, Bassi C, Delvaux G, Weerts J, et al. Laparoscopic pancreatic resection: results of a multicenter European study of 127 patients. Surgery. 2005;137:597–605.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Vijan SS, Ahmed KA, Harmsen WS, Que FG, Reid-Lombardo KM, Nagorney DM, et al. Laparoscopic vs open distal pancreatectomy: a single-institution comparative study. Arch Surg. 2010;145:616–21.PubMedCrossRef Vijan SS, Ahmed KA, Harmsen WS, Que FG, Reid-Lombardo KM, Nagorney DM, et al. Laparoscopic vs open distal pancreatectomy: a single-institution comparative study. Arch Surg. 2010;145:616–21.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ammori BJ. Laparoscopic hand-assisted pancreaticoduodenectomy: initial UK experience. Surg Endosc. 2004;18:717–8.PubMedCrossRef Ammori BJ. Laparoscopic hand-assisted pancreaticoduodenectomy: initial UK experience. Surg Endosc. 2004;18:717–8.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Sa Cunha A, Rault A, Beau C, Laurent C, Collet D, Masson B. A single-institution prospective study of laparoscopic pancreatic resection. Arch Surg. 2008;143:289–95.PubMedCrossRef Sa Cunha A, Rault A, Beau C, Laurent C, Collet D, Masson B. A single-institution prospective study of laparoscopic pancreatic resection. Arch Surg. 2008;143:289–95.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kimura Y, Hirata K, Mukaiya M, Mizuguchi T, Koito K, Katsuramaki T. Hand-assisted laparoscopic pylorus-preserving pancreaticoduodenectomy for pancreas head disease. Am J Surg. 2005;189:734–7.PubMedCrossRef Kimura Y, Hirata K, Mukaiya M, Mizuguchi T, Koito K, Katsuramaki T. Hand-assisted laparoscopic pylorus-preserving pancreaticoduodenectomy for pancreas head disease. Am J Surg. 2005;189:734–7.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gumbs A, Rodriguez Rivera A, Milone L, Hoffman J. Laparoscopic pancreatoduodenectomy: a review of 285 published cases. Ann Surg Oncol. 2011;18:1–7.CrossRef Gumbs A, Rodriguez Rivera A, Milone L, Hoffman J. Laparoscopic pancreatoduodenectomy: a review of 285 published cases. Ann Surg Oncol. 2011;18:1–7.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Choi SH, Hwang HK, Kang CM, Yoon CI, Lee WJ. Pylorus- and spleen-preserving total pancreatoduodenectomy with resection of both whole splenic vessels: feasibility and laparoscopic application to intraductal papillary mucin-producing tumors of the pancreas. Surg Endosc. 2012;12:12. Choi SH, Hwang HK, Kang CM, Yoon CI, Lee WJ. Pylorus- and spleen-preserving total pancreatoduodenectomy with resection of both whole splenic vessels: feasibility and laparoscopic application to intraductal papillary mucin-producing tumors of the pancreas. Surg Endosc. 2012;12:12.
10.
Zurück zum Zitat Casadei R, Marchegiani G, Laterza M, Ricci C, Marrano N, Margiotta A, et al. Total pancreatectomy: doing it with a mini-invasive approach. JOP. 2009;10:328–31.PubMed Casadei R, Marchegiani G, Laterza M, Ricci C, Marrano N, Margiotta A, et al. Total pancreatectomy: doing it with a mini-invasive approach. JOP. 2009;10:328–31.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Asbun HJ, Stauffer JA. Laparoscopic vs open pancreaticoduodenectomy: overall outcomes and severity of complications using the Accordion severity grading system. J Am Coll Surg. 2012;215:810–9.PubMedCrossRef Asbun HJ, Stauffer JA. Laparoscopic vs open pancreaticoduodenectomy: overall outcomes and severity of complications using the Accordion severity grading system. J Am Coll Surg. 2012;215:810–9.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Giulianotti PC, Addeo P, Buchs NC, Bianco FM, Ayloo SM. Early experience with robotic total pancreatectomy. Pancreas. 2011;40(2):311–3.PubMedCrossRef Giulianotti PC, Addeo P, Buchs NC, Bianco FM, Ayloo SM. Early experience with robotic total pancreatectomy. Pancreas. 2011;40(2):311–3.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Tanaka M, Chari S, Adsay V, Fernandez-del Castillo C, Falconi M, Shimizu M, et al. International consensus guidelines for management of intraductal papillary mucinous neoplasms and mucinous cystic neoplasms of the pancreas. Pancreatology. 2006;6:17–32.PubMedCrossRef Tanaka M, Chari S, Adsay V, Fernandez-del Castillo C, Falconi M, Shimizu M, et al. International consensus guidelines for management of intraductal papillary mucinous neoplasms and mucinous cystic neoplasms of the pancreas. Pancreatology. 2006;6:17–32.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Jensen RT, Berna MJ, Bingham DB, Norton JA. Inherited pancreatic endocrine tumor syndromes: advances in molecular pathogenesis, diagnosis, management, and controversies. Cancer. 2008;113:1807–43.PubMedCrossRef Jensen RT, Berna MJ, Bingham DB, Norton JA. Inherited pancreatic endocrine tumor syndromes: advances in molecular pathogenesis, diagnosis, management, and controversies. Cancer. 2008;113:1807–43.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Libutti SK, Choyke PL, Bartlett DL, Vargas H, Walther M, Lubensky I, et al. Pancreatic neuroendocrine tumors associated with von Hippel Lindau disease: diagnostic and management recommendations. Surgery. 1998;124:1153–9.PubMedCrossRef Libutti SK, Choyke PL, Bartlett DL, Vargas H, Walther M, Lubensky I, et al. Pancreatic neuroendocrine tumors associated with von Hippel Lindau disease: diagnostic and management recommendations. Surgery. 1998;124:1153–9.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Venkat R, Edil BH, Schulick RD, Lidor AO, Makary MA, Wolfgang CL. Laparoscopic distal pancreatectomy is associated with significantly less overall morbidity compared to the open technique: a systematic review and meta-analysis. Ann Surg. 2012;255:1048–59.PubMedCrossRef Venkat R, Edil BH, Schulick RD, Lidor AO, Makary MA, Wolfgang CL. Laparoscopic distal pancreatectomy is associated with significantly less overall morbidity compared to the open technique: a systematic review and meta-analysis. Ann Surg. 2012;255:1048–59.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kendrick ML, Cusati D. Total laparoscopic pancreaticoduodenectomy: feasibility and outcome in an early experience. Arch Surg. 2010;145:19–23.PubMedCrossRef Kendrick ML, Cusati D. Total laparoscopic pancreaticoduodenectomy: feasibility and outcome in an early experience. Arch Surg. 2010;145:19–23.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Gagner M, Pomp A. Laparoscopic pylorus-preserving pancreatoduodenectomy. Surg Endosc. 1994;8:408–10.PubMedCrossRef Gagner M, Pomp A. Laparoscopic pylorus-preserving pancreatoduodenectomy. Surg Endosc. 1994;8:408–10.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Palanivelu C, Jani K, Senthilnathan P, Parthasarathi R, Rajapandian S, Madhankumar MV. Laparoscopic pancreaticoduodenectomy: technique and outcomes. J Am Coll Surg. 2007;205:222–30.PubMedCrossRef Palanivelu C, Jani K, Senthilnathan P, Parthasarathi R, Rajapandian S, Madhankumar MV. Laparoscopic pancreaticoduodenectomy: technique and outcomes. J Am Coll Surg. 2007;205:222–30.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Kim S, Song K, Jung Y, Kim Y, Park D, Lee S, et al. Short-term clinical outcomes for 100 consecutive cases of laparoscopic pylorus-preserving pancreatoduodenectomy: improvement with surgical experience. Surg Endosc. 2013;27:95–103.PubMedCrossRef Kim S, Song K, Jung Y, Kim Y, Park D, Lee S, et al. Short-term clinical outcomes for 100 consecutive cases of laparoscopic pylorus-preserving pancreatoduodenectomy: improvement with surgical experience. Surg Endosc. 2013;27:95–103.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Buchs N, Addeo P, Bianco F, Ayloo S, Benedetti E, Giulianotti P. Robotic versus open pancreaticoduodenectomy: a comparative study at a single institution. World J Surg. 2011;35:2739–46.PubMedCrossRef Buchs N, Addeo P, Bianco F, Ayloo S, Benedetti E, Giulianotti P. Robotic versus open pancreaticoduodenectomy: a comparative study at a single institution. World J Surg. 2011;35:2739–46.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Zeh H, Zureikat A, Secrest A, Dauoudi M, Bartlett D, Moser A. Outcomes after robot-assisted pancreaticoduodenectomy for periampullary lesions. Ann Surg Oncol. 2012;19:864–70.PubMedCrossRef Zeh H, Zureikat A, Secrest A, Dauoudi M, Bartlett D, Moser A. Outcomes after robot-assisted pancreaticoduodenectomy for periampullary lesions. Ann Surg Oncol. 2012;19:864–70.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Kim DH, Kang CM, Lee WJ. Laparoscopic-assisted spleen-preserving and pylorus-preserving total pancreatectomy for main duct type intraductal papillary mucinous tumors of the pancreas: a case report. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2011;21:e179–82.PubMedCrossRef Kim DH, Kang CM, Lee WJ. Laparoscopic-assisted spleen-preserving and pylorus-preserving total pancreatectomy for main duct type intraductal papillary mucinous tumors of the pancreas: a case report. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2011;21:e179–82.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Kimura W, Inoue T, Futakawa N, Shinkai H, Han I, Muto T. Spleen-preserving distal pancreatectomy with conservation of the splenic artery and vein. Surgery. 1996;120:885–90.PubMedCrossRef Kimura W, Inoue T, Futakawa N, Shinkai H, Han I, Muto T. Spleen-preserving distal pancreatectomy with conservation of the splenic artery and vein. Surgery. 1996;120:885–90.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Choi S, Hwang H, Kang C, Yoon C, Lee W. Pylorus- and spleen-preserving total pancreatoduodenectomy with resection of both whole splenic vessels: feasibility and laparoscopic application to intraductal papillary mucin-producing tumors of the pancreas. Surg Endosc. 2012;26:2072–7.PubMedCrossRef Choi S, Hwang H, Kang C, Yoon C, Lee W. Pylorus- and spleen-preserving total pancreatoduodenectomy with resection of both whole splenic vessels: feasibility and laparoscopic application to intraductal papillary mucin-producing tumors of the pancreas. Surg Endosc. 2012;26:2072–7.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Ferrone CR, Konstantinidis IT, Sahani DV, Wargo JA, Fernandez-del Castillo C, Warshaw AL. Twenty-three years of the Warshaw operation for distal pancreatectomy with preservation of the spleen. Ann Surg. 2011;253:1136–9.PubMedCrossRef Ferrone CR, Konstantinidis IT, Sahani DV, Wargo JA, Fernandez-del Castillo C, Warshaw AL. Twenty-three years of the Warshaw operation for distal pancreatectomy with preservation of the spleen. Ann Surg. 2011;253:1136–9.PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Sugiyama M, Atomi Y. Pylorus-preserving total pancreatectomy for pancreatic cancer. World J Surg. 2000;24:66–70.PubMedCrossRef Sugiyama M, Atomi Y. Pylorus-preserving total pancreatectomy for pancreatic cancer. World J Surg. 2000;24:66–70.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Inagaki M, Obara M, Kino S, Goto J, Suzuki S, Ishizaki A, et al. Pylorus-preserving total pancreatectomy for an intraductal papillary-mucinous neoplasm of the pancreas. J Hepatobiliary Pancreat Surg. 2007;14:264–9.PubMedCrossRef Inagaki M, Obara M, Kino S, Goto J, Suzuki S, Ishizaki A, et al. Pylorus-preserving total pancreatectomy for an intraductal papillary-mucinous neoplasm of the pancreas. J Hepatobiliary Pancreat Surg. 2007;14:264–9.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Wagner M, Z’Graggen K, Vagianos CE, Redaelli CA, Holzinger F, Sadowski C, et al. Pylorus-preserving total pancreatectomy. Early and late results. Dig Surg. 2001;18:188–95.PubMedCrossRef Wagner M, Z’Graggen K, Vagianos CE, Redaelli CA, Holzinger F, Sadowski C, et al. Pylorus-preserving total pancreatectomy. Early and late results. Dig Surg. 2001;18:188–95.PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Shoup M, Brennan MF, McWhite K, Leung DH, Klimstra D, Conlon KC. The value of splenic preservation with distal pancreatectomy. Arch Surg. 2002;137:164–8.PubMedCrossRef Shoup M, Brennan MF, McWhite K, Leung DH, Klimstra D, Conlon KC. The value of splenic preservation with distal pancreatectomy. Arch Surg. 2002;137:164–8.PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Fernandez-Cruz L, Martinez I, Gilabert R, Cesar-Borges G, Astudillo E, Navarro S. Laparoscopic distal pancreatectomy combined with preservation of the spleen for cystic neoplasms of the pancreas. J Gastrointest Surg. 2004;8:493–501.PubMedCrossRef Fernandez-Cruz L, Martinez I, Gilabert R, Cesar-Borges G, Astudillo E, Navarro S. Laparoscopic distal pancreatectomy combined with preservation of the spleen for cystic neoplasms of the pancreas. J Gastrointest Surg. 2004;8:493–501.PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Crippa S, Tamburrino D, Partelli S, Salvia R, Germenia S, Bassi C, et al. Total pancreatectomy: indications, different timing, and perioperative and long-term outcomes. Surgery. 2011;149:79–86.PubMedCrossRef Crippa S, Tamburrino D, Partelli S, Salvia R, Germenia S, Bassi C, et al. Total pancreatectomy: indications, different timing, and perioperative and long-term outcomes. Surgery. 2011;149:79–86.PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Janot MS, Belyaev O, Kersting S, Chromik AM, Seelig MH, Sulberg D et al. Indications and early outcomes for total pancreatectomy at a high-volume pancreas center. HPB Surg. 2010;2010. Janot MS, Belyaev O, Kersting S, Chromik AM, Seelig MH, Sulberg D et al. Indications and early outcomes for total pancreatectomy at a high-volume pancreas center. HPB Surg. 2010;2010.
Metadaten
Titel
Full laparoscopic total pancreatectomy with and without spleen and pylorus preservation: a feasibility report
verfasst von
Bernard Dallemagne
Antonio Talvane Torres de Oliveira
Croider Franco Lacerda
Jacopo D’Agostino
Henry Mercoli
Jacques Marescaux
Publikationsdatum
01.08.2013
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences / Ausgabe 6/2013
Print ISSN: 1868-6974
Elektronische ISSN: 1868-6982
DOI
https://doi.org/10.1007/s00534-013-0593-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2013

Journal of Hepato-Biliary-Pancreatic Sciences 6/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.