Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Clinical Oncology 2/2011

01.04.2011 | Case Report

Full-thickness chest-wall resection followed by thorax reconstruction for recurrent malignant phyllodes tumor

verfasst von: Tokiko Ito, Ken-ichi Ito, Toshihiro Okada, Koichi Murayama, Toru Hanamura, Toshiharu Kanai, Kazuma Maeno, Yasuhiro Mochizuki, Ryoichi Kondo, Jun Amano, Yoshiro Osada, Koji Asano

Erschienen in: International Journal of Clinical Oncology | Ausgabe 2/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We present a case of a 39-year-old woman with a giant recurrent malignant phyllodes tumor accompanied with bleeding and infection. She underwent full-thickness chest-wall resection. Bony thorax reconstruction and stabilization was accomplished using a Composix mesh™, and soft tissue reconstruction was performed with a musculocutaneous flap of latissimus dorsi muscle. The patient had a good postoperative outcome, and the surgical treatment remarkably improved her quality of life. Because chemotherapy and radiation are not established for treating malignant phyllodes tumors, an aggressive surgical approach should be considered for patients with a locally advanced malignant phyllodes tumor.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Grimes MM (1992) Cystosarcoma phyllodes of the breast: histological features flow cytometric analysis, and clinical correlations. Mod Pathol 5:232–239PubMed Grimes MM (1992) Cystosarcoma phyllodes of the breast: histological features flow cytometric analysis, and clinical correlations. Mod Pathol 5:232–239PubMed
2.
Zurück zum Zitat Kleer CG, Giordano TJ, Braun T (2001) Pathologic, immunohistochemical, and molecular features of benign and malignant phyllodes tumors of the breast. Mod Pathol 14:185–190PubMedCrossRef Kleer CG, Giordano TJ, Braun T (2001) Pathologic, immunohistochemical, and molecular features of benign and malignant phyllodes tumors of the breast. Mod Pathol 14:185–190PubMedCrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Santillan AA, Kiluk JV, Cox JM (2008) Outcomes of locoregional recurrence after surgical chest wall resection and reconstruction for breast cancer. Ann Surg Oncol 15:1322–1329PubMedCrossRef Santillan AA, Kiluk JV, Cox JM (2008) Outcomes of locoregional recurrence after surgical chest wall resection and reconstruction for breast cancer. Ann Surg Oncol 15:1322–1329PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Pameijer CR, Smith D, McCahill LE (2005) Full-thickness chest wall resection for recurrent breast carcinoma: an institutional review and meta-analysis. Am Surg 71:711–715PubMed Pameijer CR, Smith D, McCahill LE (2005) Full-thickness chest wall resection for recurrent breast carcinoma: an institutional review and meta-analysis. Am Surg 71:711–715PubMed
7.
Zurück zum Zitat Povoski SP, Marsh WL Jr, Spigos DG (2006) Management of a patient with multiple recurrences of fibromatosis (desmoid tumor) of the breast involving the chest wall musculature. World J Surg Oncol 4:32PubMedCrossRef Povoski SP, Marsh WL Jr, Spigos DG (2006) Management of a patient with multiple recurrences of fibromatosis (desmoid tumor) of the breast involving the chest wall musculature. World J Surg Oncol 4:32PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Andrade Neto JD, Terra RM, Fernandez A et al (2007) Full-thickness chest wall resection for recurrent breast phyllodes tumor. Ann Thorac Surg 83:2196–2197PubMedCrossRef Andrade Neto JD, Terra RM, Fernandez A et al (2007) Full-thickness chest wall resection for recurrent breast phyllodes tumor. Ann Thorac Surg 83:2196–2197PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hart WR, Bauer RC, Oberman HA (1978) Cystosarcoma phyllodes. A clinicopathologic study of twenty-six hypercellular periductal stromal tumors of the breast. Am J Clin Pathol 70:211–216PubMed Hart WR, Bauer RC, Oberman HA (1978) Cystosarcoma phyllodes. A clinicopathologic study of twenty-six hypercellular periductal stromal tumors of the breast. Am J Clin Pathol 70:211–216PubMed
10.
Zurück zum Zitat Takahashi M, Murata K, Mori M et al (1992) Giant metastatic cystosarcoma phyllodes to the lung: CT and MR findings. Radiat Med 10:210–213PubMed Takahashi M, Murata K, Mori M et al (1992) Giant metastatic cystosarcoma phyllodes to the lung: CT and MR findings. Radiat Med 10:210–213PubMed
11.
Zurück zum Zitat Filosso PL, Turello D, Pernazza F et al (2005) Radical surgical resection of a giant pleural metastasis of a malignant phyllodes tumor of the breast. J Thorac Cardiovasc Surg 130:1707–1708PubMedCrossRef Filosso PL, Turello D, Pernazza F et al (2005) Radical surgical resection of a giant pleural metastasis of a malignant phyllodes tumor of the breast. J Thorac Cardiovasc Surg 130:1707–1708PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ganti S, Svennevik E, Ali FSM et al (2007) Successful resection of giant solitary pulmonary metastasis from a phyllodes tumor. Ann Thorac Surg 84:1750–1752PubMedCrossRef Ganti S, Svennevik E, Ali FSM et al (2007) Successful resection of giant solitary pulmonary metastasis from a phyllodes tumor. Ann Thorac Surg 84:1750–1752PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Yoshida K, Kobayashi N, Kurai M et al (2006) A subtotal sternectomy successfully reconstructed with Composix mesh. Ann Thorac Cardiovasc Surg 12:420–424PubMed Yoshida K, Kobayashi N, Kurai M et al (2006) A subtotal sternectomy successfully reconstructed with Composix mesh. Ann Thorac Cardiovasc Surg 12:420–424PubMed
14.
Zurück zum Zitat Hirai S, Nobuto H, Yokota K et al (2009) Surgical resection and reconstruction for primary malignant sternal tumor. Ann Thorac Cardiovasc Surg 15:182–185PubMed Hirai S, Nobuto H, Yokota K et al (2009) Surgical resection and reconstruction for primary malignant sternal tumor. Ann Thorac Cardiovasc Surg 15:182–185PubMed
Metadaten
Titel
Full-thickness chest-wall resection followed by thorax reconstruction for recurrent malignant phyllodes tumor
verfasst von
Tokiko Ito
Ken-ichi Ito
Toshihiro Okada
Koichi Murayama
Toru Hanamura
Toshiharu Kanai
Kazuma Maeno
Yasuhiro Mochizuki
Ryoichi Kondo
Jun Amano
Yoshiro Osada
Koji Asano
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
International Journal of Clinical Oncology / Ausgabe 2/2011
Print ISSN: 1341-9625
Elektronische ISSN: 1437-7772
DOI
https://doi.org/10.1007/s10147-010-0117-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2011

International Journal of Clinical Oncology 2/2011 Zur Ausgabe

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.