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Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment 2/2011

01.06.2011 | Preclinical study

Gene expression profile predicts outcome after anthracycline-based adjuvant chemotherapy in early breast cancer

verfasst von: François Bertucci, Nathalie Borie, Henri Roche, Thomas Bachelot, Jean-Marc Le Doussal, Gaëtan Macgrogan, Stéphane Debono, Agnès Martinec, Isabelle Treilleux, Pascal Finetti, Benjamin Esterni, Jean-Marc Extra, Jean Geneve, Fabienne Hermitte, Christian Chabannon, Jocelyne Jacquemier, Anne-Laure Martin, Michel Longy, Dominique Maraninchi, Vincent Fert, Daniel Birnbaum, Patrice Viens

Erschienen in: Breast Cancer Research and Treatment | Ausgabe 2/2011

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Abstract

Prognosis of early beast cancer is heterogeneous. Today, no histoclinical or biological factor predictive for clinical outcome after adjuvant anthracycline-based chemotherapy (CT) has been validated and introduced in routine use. Using DNA microarrays, we searched for a gene expression signature associated with metastatic relapse after adjuvant anthracycline-based CT without taxane. We profiled a multicentric series of 595 breast cancers including 498 treated with such adjuvant CT. The identification of the prognostic signature was done using a metagene-based supervised approach in a learning set of 323 patients. The signature was then tested on an independent validation set comprising 175 similarly treated patients, 128 of them from the PACS01 prospective clinical trial. We identified a 3-metagene predictor of metastatic relapse in the learning set, and confirmed its independent prognostic impact in the validation set. In multivariate analysis, the predictor outperformed the individual current prognostic factors, as well as the Nottingham Prognostic Index-based classifier, both in the learning and the validation sets, and added independent prognostic information. Among the patients treated with adjuvant anthracycline-based CT, with a median follow-up of 68 months, the 5-year metastasis-free survival was 82% in the “good-prognosis” group and 56% in the “poor-prognosis” group. Our predictor refines the prediction of metastasis-free survival after adjuvant anthracycline-based CT and might help tailoring adjuvant CT regimens.
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Metadaten
Titel
Gene expression profile predicts outcome after anthracycline-based adjuvant chemotherapy in early breast cancer
verfasst von
François Bertucci
Nathalie Borie
Henri Roche
Thomas Bachelot
Jean-Marc Le Doussal
Gaëtan Macgrogan
Stéphane Debono
Agnès Martinec
Isabelle Treilleux
Pascal Finetti
Benjamin Esterni
Jean-Marc Extra
Jean Geneve
Fabienne Hermitte
Christian Chabannon
Jocelyne Jacquemier
Anne-Laure Martin
Michel Longy
Dominique Maraninchi
Vincent Fert
Daniel Birnbaum
Patrice Viens
Publikationsdatum
01.06.2011
Verlag
Springer US
Erschienen in
Breast Cancer Research and Treatment / Ausgabe 2/2011
Print ISSN: 0167-6806
Elektronische ISSN: 1573-7217
DOI
https://doi.org/10.1007/s10549-010-1003-z

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03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

CUP-Syndrom: Künstliche Intelligenz kann Primärtumor finden

30.04.2024 Künstliche Intelligenz Nachrichten

Krebserkrankungen unbekannten Ursprungs (CUP) sind eine diagnostische Herausforderung. KI-Systeme können Pathologen dabei unterstützen, zytologische Bilder zu interpretieren, um den Primärtumor zu lokalisieren.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

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