Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 10/2007

01.10.2007

Hepatocellular Glycogen in Alleviation of Liver Ischemia-Reperfusion Injury During Partial Hepatectomy

verfasst von: LiJun Tang, FuZhou Tian, Wang Tao, JianFeng Cui

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 10/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Temporary occlusion of liver blood supply for complex liver operation is common in liver surgery. However, hepatic vascular occlusion will undoubtedly impair liver function. This study was designed to elucidate the effect of hepatocellular glycogen in alleviation of liver ischemia-reperfusion injury during hepatic vascular occlusion for partial hepatectomy.

Methods

Fifty-seven patients were randomly divided into an experimental group (n = 29) and a control group (n = 28). In the experimental group, patients were given high-concentration glucose intravenously during 24 h before the operation. The hepatic lesion was resected after portal triad clamping in the two groups. Noncancer liver tissue was biopsied to measure hepatic tissue ATP content and change of malondialdehyde (MDA) and superoxide dismutase (SOD). Liver function of all patients was assessed by using an automatic biochemical analysis apparatus before the operation and the first and fifth days after operation.

Results

The mean hepatic vascular occlusion time in the experimental group was 19.21 ± 4.54 min and in the control group it was 21.04 ± 5.11 min. Hepatic tissue ATP content of the experimental group was significantly higher than that of the control group at the end of hepatic vascular occlusion (2.15 ± 0.39 μmol/g wet tissue vs. 1.33 ± 0.44, p < 0.01) and at the point of 1-h reperfusion (2.19 ± 0.29 μmol/g wet tissue vs. 1.57 ± 0.35, p < 0.01). There was significant difference in SOD activity between the two groups at the end of hepatic vascular occlusion (130.69 ± 30.49 NU/mg pr vs. 97.83 ± 26.23, p < 0.01) and at the point of 1-h reperfusion (139.55 ± 39.88 NU/mg pr vs. 114.74 ± 25.93, p < 0.01). Significant difference was shown in MDA content between the two groups at the end of hepatic vascular occlusion (3.02 ± 0.30 nmol/mg pr vs. 3.99 ± 0.49, p < 0.01) and at the point of 1-h reperfusion (3.81 ± 0.69 nmol/mg pr vs. 5.75 ± 1.17, p < 0.01). In addition, the liver function of the experimental group was significantly better than that of the control group the first and fifth days after the operation (p < 0.01).

Conclusions

Abundant intracellular glycogen may reduce liver ischemia-reperfusion injury caused by hepatic vascular occlusion. It is beneficial to give a large amount of glucose before a complex liver operation during which temporary occlusion of hepatic blood flow is necessary.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Stadler M, Nuyens V, Boogaerts JG (2007) Intralipid minimizes hepatocytes injury after anoxia-reoxygenation in an ex vivo rat liver model. Nutrition 23:53–61PubMedCrossRef Stadler M, Nuyens V, Boogaerts JG (2007) Intralipid minimizes hepatocytes injury after anoxia-reoxygenation in an ex vivo rat liver model. Nutrition 23:53–61PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Stadler M, Nuyens V, Seidel L, et al. (2005) Effect of nutritional status on oxidative stress in an ex vivo perfused rat liver. Anesthesiology 103:978–986PubMedCrossRef Stadler M, Nuyens V, Seidel L, et al. (2005) Effect of nutritional status on oxidative stress in an ex vivo perfused rat liver. Anesthesiology 103:978–986PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Selzner M, Selzner N, Jochum W, et al. (2007) Increased ischemic injury in old mouse liver: an ATP-dependent mechanism. Liver Transpl 13:382–390PubMedCrossRef Selzner M, Selzner N, Jochum W, et al. (2007) Increased ischemic injury in old mouse liver: an ATP-dependent mechanism. Liver Transpl 13:382–390PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bortenschlager L, Roberts PR, Black KW, et al. (1994) Enteral feeding minimizes liver injury during hemorrhagic shock. Shock 2:351–354PubMedCrossRef Bortenschlager L, Roberts PR, Black KW, et al. (1994) Enteral feeding minimizes liver injury during hemorrhagic shock. Shock 2:351–354PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Klover PJ, Mooney RA (2004) Hepatocytes: critical for glucose homeostasis. Int J Biochem Cell Biol 36:753–758PubMedCrossRef Klover PJ, Mooney RA (2004) Hepatocytes: critical for glucose homeostasis. Int J Biochem Cell Biol 36:753–758PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Caraceni P, Nardo B, Domenicali M, et al. (1999) Ischemia-reperfusion injury in rat fatty liver: role of nutritional status. Hepatology 29:1139–1146PubMedCrossRef Caraceni P, Nardo B, Domenicali M, et al. (1999) Ischemia-reperfusion injury in rat fatty liver: role of nutritional status. Hepatology 29:1139–1146PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Anundi I, Groot H (1989) Hypoxic liver cell death: critical PO2 and dependence of viability on glycolysis. Am J Physiol 257:G58–G64PubMed Anundi I, Groot H (1989) Hypoxic liver cell death: critical PO2 and dependence of viability on glycolysis. Am J Physiol 257:G58–G64PubMed
8.
Zurück zum Zitat Filkins JP, Cornell RP (1974) Depression of hepatic gluconeogenesis and the hypoglycemia of endotoxin shock. Am J Physiol 227:778–781PubMed Filkins JP, Cornell RP (1974) Depression of hepatic gluconeogenesis and the hypoglycemia of endotoxin shock. Am J Physiol 227:778–781PubMed
9.
Zurück zum Zitat Cywes R, Paul CB, Juan R, et al. (1992) Effect of intrapartal glucose on hepatic glycogen content and degradation, and outcome of liver transplantation. Ann Surg 26:235–247CrossRef Cywes R, Paul CB, Juan R, et al. (1992) Effect of intrapartal glucose on hepatic glycogen content and degradation, and outcome of liver transplantation. Ann Surg 26:235–247CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Domenicali M, Vendemiale G, Serviddio G, et al. (2005) Oxidative injury in rat fatty liver exposed to ischemia-reperfusion is modulated by nutritional status. Dis Liver Dis 37:689–697CrossRef Domenicali M, Vendemiale G, Serviddio G, et al. (2005) Oxidative injury in rat fatty liver exposed to ischemia-reperfusion is modulated by nutritional status. Dis Liver Dis 37:689–697CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Zager RA, Fuerstenberg SM, Baehr PH, et al. (1994) An evaluation of antioxidant effects on recovery from postischemic acute renal failure. J Am Soc Nephrol4:1588–1591 Zager RA, Fuerstenberg SM, Baehr PH, et al. (1994) An evaluation of antioxidant effects on recovery from postischemic acute renal failure. J Am Soc Nephrol4:1588–1591
12.
Zurück zum Zitat Singh AK, Mani H, Seth P, et al. (2000) Picroliv preconditioning protects the rat liver against ischemia-reperfusion injury. Eur J Pharmacol 395:229–239PubMedCrossRef Singh AK, Mani H, Seth P, et al. (2000) Picroliv preconditioning protects the rat liver against ischemia-reperfusion injury. Eur J Pharmacol 395:229–239PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Bilzer M, Baron A, Schauer R, et al. (2002) Glutathione treatment protects the rat liver against injury after warm ischemia and Kupffer cell activation. Digestion 66:49–57PubMedCrossRef Bilzer M, Baron A, Schauer R, et al. (2002) Glutathione treatment protects the rat liver against injury after warm ischemia and Kupffer cell activation. Digestion 66:49–57PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kudriavtseva MV, Bezborodkina NN, Nilova VK, et al. (2001) Effect of partial hepatectomy on the glycogen level in hepatocytes in the portal and central lobule zones in cirrhotically-changed rat liver. Tsitologiia 43:674–680PubMed Kudriavtseva MV, Bezborodkina NN, Nilova VK, et al. (2001) Effect of partial hepatectomy on the glycogen level in hepatocytes in the portal and central lobule zones in cirrhotically-changed rat liver. Tsitologiia 43:674–680PubMed
15.
Zurück zum Zitat Kudriavtseva MV, Emelianova AV, Sakuta GA, et al. (1996) The glycogen-forming function of the hepatocytes during the regeneration of the cirrhotic rat liver after a partial hepatectomy. Tsitologiia 38:934–948PubMed Kudriavtseva MV, Emelianova AV, Sakuta GA, et al. (1996) The glycogen-forming function of the hepatocytes during the regeneration of the cirrhotic rat liver after a partial hepatectomy. Tsitologiia 38:934–948PubMed
Metadaten
Titel
Hepatocellular Glycogen in Alleviation of Liver Ischemia-Reperfusion Injury During Partial Hepatectomy
verfasst von
LiJun Tang
FuZhou Tian
Wang Tao
JianFeng Cui
Publikationsdatum
01.10.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 10/2007
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-007-9186-0

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2007

World Journal of Surgery 10/2007 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.