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Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie 7/2016

31.05.2016 | Original Article

High dose-rate endoluminal brachytherapy for primary and recurrent esophageal cancer

Experience from a large single-center cohort

verfasst von: Nils H. Nicolay, M.D., Ph.D., Johanna Rademacher, M.D., Jan Oelmann-Avendano, M.D., Jürgen Debus, M.D., Ph.D., Peter E. Huber, M.D., Ph.D., Katja Lindel, M.D.

Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie | Ausgabe 7/2016

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Abstract

Purpose

The aim of this work was to evaluate outcomes and toxicities of high dose-rate (HDR) endoluminal brachytherapy in a cohort of esophageal cancer patients.

Patients and methods

We analyzed the records of 36 patients treated with HDR brachytherapy for histologically confirmed esophageal cancer. Brachytherapy was either applied as a boost treatment for definitive treatment regimens or as salvage therapy for recurrent tumors with single doses between 4 and 6 Gy. Survival and toxicities were retrospectively analyzed.

Results

Brachytherapy was performed as initially planned in all but one patient; 18 patients had a complete endoscopic response at the first follow-up examination. Locoregional recurrence was observed in 24 patients after a median time of 3 months; 1‑ and 2‑year recurrence-free survival rates were 51  and 51 % for the patients treated for primary tumors and 11 and 6 % for patients treated for tumor recurrence, respectively. Median overall survival was 18 months; estimated overall survival rates at 1, 2, and 3 years were 63, 50, and 30 % after primary brachytherapy, and 60, 25, and 6 % after recurrence therapy. Adenocarcinoma histology, non-complete remission after treatment, and treatment for recurrent cancers were associated with significantly reduced prognoses. Mild dysphagia was the most common side effect in 17 patients; 8 patients suffered from locoregional grade 3 toxicities, and no grade 4 or 5 toxicities were observed.

Conclusions

Endoluminal brachytherapy during the course of esophageal cancer treatment can be safely applied and results in good functional outcomes regarding dysphagia with low rates of severe toxicities.
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Metadaten
Titel
High dose-rate endoluminal brachytherapy for primary and recurrent esophageal cancer
Experience from a large single-center cohort
verfasst von
Nils H. Nicolay, M.D., Ph.D.
Johanna Rademacher, M.D.
Jan Oelmann-Avendano, M.D.
Jürgen Debus, M.D., Ph.D.
Peter E. Huber, M.D., Ph.D.
Katja Lindel, M.D.
Publikationsdatum
31.05.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Strahlentherapie und Onkologie / Ausgabe 7/2016
Print ISSN: 0179-7158
Elektronische ISSN: 1439-099X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00066-016-0979-7

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Strahlentherapie und Onkologie 7/2016 Zur Ausgabe

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Alectinib verbessert krankheitsfreies Überleben bei ALK-positivem NSCLC

25.04.2024 NSCLC Nachrichten

Das Risiko für Rezidiv oder Tod von Patienten und Patientinnen mit reseziertem ALK-positivem NSCLC ist unter einer adjuvanten Therapie mit dem Tyrosinkinase-Inhibitor Alectinib signifikant geringer als unter platinbasierter Chemotherapie.

Bei Senioren mit Prostatakarzinom auf Anämie achten!

24.04.2024 DGIM 2024 Nachrichten

Patienten, die zur Behandlung ihres Prostatakarzinoms eine Androgendeprivationstherapie erhalten, entwickeln nicht selten eine Anämie. Wer ältere Patienten internistisch mitbetreut, sollte auf diese Nebenwirkung achten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

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