Skip to main content
Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology 5/2021

29.06.2021 | Case Report

Ileocolonic intussusception due to severe endometriosis

verfasst von: Carlos Antonio Morales-Morales, Luis Fernando Morales-Flores, Mauricio Gonzalez-Urquijo, Elizabeth Suárez-Márquez, Mario Zambrano-Lara, Adrian A. Baca-Arzaga, Lucas Octavio Tijerina-Gómez

Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology | Ausgabe 5/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Endometriosis is the presence of normal endometrial tissue outside the uterus, which may appear in up to 15% of fertile female population. Bowel endometriosis is uncommon, and obstruction due to endometrial ileocolic intussusception is extremely rare. Herein, we report a case of a 27-year-old female who presented with bowel obstruction due to ileocolic intussusception secondary to endometriosis. A 27-year-old female, without pregnancies, and with a 1 year history of endometriosis presented to the emergency department referring severe abdominal pain in right lower quadrant, nausea and vomiting, she had medical history of prior episodes of mild abdominal pain due to endometriosis with OB/GYN follow-up. Physical examination revealed abdominal distension with decreased bowel movements to auscultation. A CT scan reported suspicion of intussusception. Colonoscopy was ordered, where an ileocolic intussusception was found. Diagnostic laparoscopy was performed, and the initial diagnosis was confirmed. A right hemicolectomy with extracorporeal anastomosis was achieved without any surgical complications. The patient was discharge on postoperative day 4 and continues doing well on a 12 month follow-up. Ileocolic intussusception due to endometriosis is a very rare condition, and it must be considered a differential diagnosis in female patients in reproductive age, when presenting with intestinal obstruction.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Goai XY, Sellayah R, Naqash N. Intussusception of terminal ileum into cecum associated with endometriosis. ANZ J Surg. 2020;90:932–3.CrossRef Goai XY, Sellayah R, Naqash N. Intussusception of terminal ileum into cecum associated with endometriosis. ANZ J Surg. 2020;90:932–3.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Katagiri H, Lefor AK, Nakata T, et al. Intussusception secondary to endometriosis of the cecum. Int J Surg Case Rep. 2014;5:890–2.CrossRef Katagiri H, Lefor AK, Nakata T, et al. Intussusception secondary to endometriosis of the cecum. Int J Surg Case Rep. 2014;5:890–2.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Rodriguez-Lopez M, Bailon-Cuadrado M, Tejero-Pintor FJ, et al. Ileocecal intussusception extending to left colon due to endometriosis. Ann R Coll Surg Engl. 2018;100:62–3.CrossRef Rodriguez-Lopez M, Bailon-Cuadrado M, Tejero-Pintor FJ, et al. Ileocecal intussusception extending to left colon due to endometriosis. Ann R Coll Surg Engl. 2018;100:62–3.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Indraccolo U, Trevisan P, Gasparin P, et al. Cecal endometriosis as a cause of ileocolic intussusception. J Soc Laparoendosc Surg. 2010;14:140–2.CrossRef Indraccolo U, Trevisan P, Gasparin P, et al. Cecal endometriosis as a cause of ileocolic intussusception. J Soc Laparoendosc Surg. 2010;14:140–2.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rivkine E, Marciano L, Polliand C, et al. Correction: ileocolic intussusception due to a cecal endometriosis: case report and review of literature. Diagn Pathol. 2018;13:2–5.CrossRef Rivkine E, Marciano L, Polliand C, et al. Correction: ileocolic intussusception due to a cecal endometriosis: case report and review of literature. Diagn Pathol. 2018;13:2–5.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Soufi M, Mimouni A, Kharrasse G, et al. Intestinal endometriosis revealed by a ileocolic intussusception. Enliven Gynecol Obstet. 2015;02:2–5.CrossRef Soufi M, Mimouni A, Kharrasse G, et al. Intestinal endometriosis revealed by a ileocolic intussusception. Enliven Gynecol Obstet. 2015;02:2–5.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Guillén Paredes MP, Campillo Soto A, Martín Lorenzo JG, et al. Adult intussusception—14 case reports and their outcomes. Rev Esp Enferm Dig. 2010;102:32–40.PubMed Guillén Paredes MP, Campillo Soto A, Martín Lorenzo JG, et al. Adult intussusception—14 case reports and their outcomes. Rev Esp Enferm Dig. 2010;102:32–40.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Gupta RK, Agrawal CS, Yadav R, et al. Intussusception in adults: institutional review. Int J Surg. 2011;9:91–5.CrossRef Gupta RK, Agrawal CS, Yadav R, et al. Intussusception in adults: institutional review. Int J Surg. 2011;9:91–5.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Scarmato VJ, Levine MS, Herlinger H, et al. Ileal endometriosis: radiographic findings in five cases. Radiology. 2000;214:509–12.CrossRef Scarmato VJ, Levine MS, Herlinger H, et al. Ileal endometriosis: radiographic findings in five cases. Radiology. 2000;214:509–12.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Marsicovetere P, Ivatury SJ, White B, et al. Intestinal intussusception: etiology, diagnosis, and treatment. Clin Colon Rectal Surg. 2017;30:30–9.CrossRef Marsicovetere P, Ivatury SJ, White B, et al. Intestinal intussusception: etiology, diagnosis, and treatment. Clin Colon Rectal Surg. 2017;30:30–9.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Yoshikawa T, Ibuki Y, Kaneko M, et al. Adult intussusception due to endometriosis arising from the uterine tube: report of a case. Hiroshima J Med Sci. 2018;67:51–4. Yoshikawa T, Ibuki Y, Kaneko M, et al. Adult intussusception due to endometriosis arising from the uterine tube: report of a case. Hiroshima J Med Sci. 2018;67:51–4.
13.
Zurück zum Zitat Le Meaux JP, Sangana G, Panel P, et al. Endométriose digestive de localisation caecale et invagination intestinale aiguë: à propos d’un cas. Gynecol Obstet Fertil. 2007;35(12):1232–4.CrossRef Le Meaux JP, Sangana G, Panel P, et al. Endométriose digestive de localisation caecale et invagination intestinale aiguë: à propos d’un cas. Gynecol Obstet Fertil. 2007;35(12):1232–4.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Yoshino M, Adachi K. Ileocolic intussusception caused by endometriosis. Am Surg. 2011;77:129–30.CrossRef Yoshino M, Adachi K. Ileocolic intussusception caused by endometriosis. Am Surg. 2011;77:129–30.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Chantalat E, Tuyeras G, Leguevaque P, et al. Consequences of delayed diagnosis of acute gastrointestinal intussusception, secondary to endometriosis. J Obstet Gynaecol Res. 2017;43:595–8.CrossRef Chantalat E, Tuyeras G, Leguevaque P, et al. Consequences of delayed diagnosis of acute gastrointestinal intussusception, secondary to endometriosis. J Obstet Gynaecol Res. 2017;43:595–8.CrossRef
Metadaten
Titel
Ileocolonic intussusception due to severe endometriosis
verfasst von
Carlos Antonio Morales-Morales
Luis Fernando Morales-Flores
Mauricio Gonzalez-Urquijo
Elizabeth Suárez-Márquez
Mario Zambrano-Lara
Adrian A. Baca-Arzaga
Lucas Octavio Tijerina-Gómez
Publikationsdatum
29.06.2021
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Clinical Journal of Gastroenterology / Ausgabe 5/2021
Print ISSN: 1865-7257
Elektronische ISSN: 1865-7265
DOI
https://doi.org/10.1007/s12328-021-01473-9

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2021

Clinical Journal of Gastroenterology 5/2021 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.