Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Clinical Pharmacy 1/2016

01.02.2016 | Research Article

Impact of medication therapy management in patients with Parkinson’s disease

verfasst von: Martina Henrichsmann, Georg Hempel

Erschienen in: International Journal of Clinical Pharmacy | Ausgabe 1/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background Since the new German Apothekenbetriebsordnung was released, medication therapy management (MTM) has increased in importance. MTM is intended to improve the quality of life of patients. Objectives The aim of this study was to improve the quality of life of patients with Parkinson’s disease through an MTM by a community pharmacist. Setting The patients were recruited in cooperation with the Deutsche Parkinson Vereinigung e.V. (dPV) in Germany. Methods All patients were evaluated at baseline (t0) and after a follow-up of 4 months (t1). During the intervention period, the pharmacists implemented an MTM with standardized pharmaceutical care. Main outcome measure The effects of the interventions were measured by the Unified Parkinson Disease Rating Scale (UPDRS) and the Movement Disorder Society Unified Parkinson Disease Rating Scale (MDS-UPDRS). Results In this study, 90 patients with Parkinson’s disease were included. The most common intervention was to find a therapy for untreated comorbidities. The UPDRS or MDS-UPDRS improved significantly after the intervention period by a median change rate of 1 (p < 0.05) or rather 2 (p < 0.05) compared to the baseline. Conclusion The study shows that the quality of life in Parkinson’s disease patients improved significantly through MTM.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Visser M, Verbaan D, van Rooden S, Marinus J, van Hilten J, Stiggelbout A. A longitudinal evaluation of health-related quality of life of patients with Parkinson’s disease. Value Health. 2009;12:392–6.CrossRefPubMed Visser M, Verbaan D, van Rooden S, Marinus J, van Hilten J, Stiggelbout A. A longitudinal evaluation of health-related quality of life of patients with Parkinson’s disease. Value Health. 2009;12:392–6.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Schröder S, Zöllner YF, Schaefer M. Drug related problems with Antiparkinsonian agents: consumer Internet reports versus published data. Pharmacoepidemiol Drug Saf. 2007;16:1161–6.CrossRefPubMed Schröder S, Zöllner YF, Schaefer M. Drug related problems with Antiparkinsonian agents: consumer Internet reports versus published data. Pharmacoepidemiol Drug Saf. 2007;16:1161–6.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat World Medical Association. World Medical Association Declaration of Helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Bull World Health Organ. 2001;79:373.PubMedCentral World Medical Association. World Medical Association Declaration of Helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Bull World Health Organ. 2001;79:373.PubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Gola P, Schomerus R, Klug C. BDSG Bundesdatenschutzgesetz: Kommentar. Beck; 2010. ISBN 978-3-406-67176-0. Gola P, Schomerus R, Klug C. BDSG Bundesdatenschutzgesetz: Kommentar. Beck; 2010. ISBN 978-3-406-67176-0.
7.
Zurück zum Zitat Richards M, Marder K, Cote L, Mayeux R. Interrater reliability of the Unified Parkinson’s Disease Rating Scale motor examination. Mov Disord. 1994;9:89–91.CrossRefPubMed Richards M, Marder K, Cote L, Mayeux R. Interrater reliability of the Unified Parkinson’s Disease Rating Scale motor examination. Mov Disord. 1994;9:89–91.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Goetz CG, Tilley, BC, Shaftman SR, Stebbins GT, Fahn S, Martinez-Martin P, et al. Movement disorder society UPDRS revision task force movement disorder society-sponsored revision of the Unified Parkinson’s Disease Rating Scale (MDS-UPDRS): scale presentation and clinimetric testing results. Mov Disord. 2008;260:2129–2170.CrossRef Goetz CG, Tilley, BC, Shaftman SR, Stebbins GT, Fahn S, Martinez-Martin P, et al. Movement disorder society UPDRS revision task force movement disorder society-sponsored revision of the Unified Parkinson’s Disease Rating Scale (MDS-UPDRS): scale presentation and clinimetric testing results. Mov Disord. 2008;260:2129–2170.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Fricke U, Günther J, Zawinell A. Methodik der ATC-Klassifikation und der DDD-Festlegung. Wissenschaftliches Institut der AOK, Bonn. 2006. [ISBN 3-922093-40-X]. Fricke U, Günther J, Zawinell A. Methodik der ATC-Klassifikation und der DDD-Festlegung. Wissenschaftliches Institut der AOK, Bonn. 2006. [ISBN 3-922093-40-X].
11.
Zurück zum Zitat Hoehn MM, Yahr MD. Parkinsonism: onset, progression and mortality. Neurology. 1967;17:427–42.CrossRefPubMed Hoehn MM, Yahr MD. Parkinsonism: onset, progression and mortality. Neurology. 1967;17:427–42.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Schaefer M. Discussing basic principles for a coding system of drug-related problems: the case of PI-Doc. Pharm World Sci. 2002;24:120–7.CrossRefPubMed Schaefer M. Discussing basic principles for a coding system of drug-related problems: the case of PI-Doc. Pharm World Sci. 2002;24:120–7.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Holt S, Schmiedl S, Thürmann P. Potentially inappropriate medications in the elderly: the PRISCUS list. Deutsches Ärzteblatt Int. 2010;107:543. Holt S, Schmiedl S, Thürmann P. Potentially inappropriate medications in the elderly: the PRISCUS list. Deutsches Ärzteblatt Int. 2010;107:543.
14.
Zurück zum Zitat Gallegher P, Ryan C, Byrne S, Kennedy J, O’Mahony D. STOPP (screening tool of older person’s prescriptions) and START (screening tool to alert doctors to right treatment). Consensus validation. Int J Clin Pharmacol Ther. 2008;2:72–83.CrossRef Gallegher P, Ryan C, Byrne S, Kennedy J, O’Mahony D. STOPP (screening tool of older person’s prescriptions) and START (screening tool to alert doctors to right treatment). Consensus validation. Int J Clin Pharmacol Ther. 2008;2:72–83.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Thompson K, Kulkarni J, Sergejew AA. Reliability and validity of a new Medication Adherence Rating Scale (MARS) for the psychoses. Schizophr Res. 2000;3:241–7.CrossRef Thompson K, Kulkarni J, Sergejew AA. Reliability and validity of a new Medication Adherence Rating Scale (MARS) for the psychoses. Schizophr Res. 2000;3:241–7.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Samsa GP, Hanlon JT, Schmader KE, Weinberger M, Clipp EC, Uttech KM, et al. A summated score for the medication appropriateness index: development and assessment of clinimetric properties including content validity. J Clin Epidemiol. 1994;8:891–6.CrossRef Samsa GP, Hanlon JT, Schmader KE, Weinberger M, Clipp EC, Uttech KM, et al. A summated score for the medication appropriateness index: development and assessment of clinimetric properties including content validity. J Clin Epidemiol. 1994;8:891–6.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Grosset KA, Bone I, Grosset DG. Suboptimal medication adherence in Parkinson’s disease. Mov Disord. 2005;11:1502–7.CrossRef Grosset KA, Bone I, Grosset DG. Suboptimal medication adherence in Parkinson’s disease. Mov Disord. 2005;11:1502–7.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Schröder S, Martus P, Odin P, Schaefer M. Drug related problems in Parkinson’s disease: the role of community pharmacists in primary care. Int J Clin Pharm. 2011;33:674–82.CrossRefPubMed Schröder S, Martus P, Odin P, Schaefer M. Drug related problems in Parkinson’s disease: the role of community pharmacists in primary care. Int J Clin Pharm. 2011;33:674–82.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Schröder S, Martus P, Odin P, Schaefer M. Impact of community pharmaceutical care on patient health and quality of drug treatment in Parkinson’s disease. Int J Clin Pharm. 2012;34:746–56.CrossRefPubMed Schröder S, Martus P, Odin P, Schaefer M. Impact of community pharmaceutical care on patient health and quality of drug treatment in Parkinson’s disease. Int J Clin Pharm. 2012;34:746–56.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Roughead EE, Semple SJ, Vitry AI. Pharmaceutical care services: a systematic review of published studies, 1990 to 2003, examining effectiveness in improving patient outcomes. Int J Pharm Pract. 2005;13:53–70.CrossRef Roughead EE, Semple SJ, Vitry AI. Pharmaceutical care services: a systematic review of published studies, 1990 to 2003, examining effectiveness in improving patient outcomes. Int J Pharm Pract. 2005;13:53–70.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Machado M, Bajcar J, Guzzo GC, Einarson TR. Sensitivity of patient outcomes to pharmacist interventions. Part I: systematic review and meta-analysis in diabetes management. Ann Pharmacother. 2007;41:1569–78.CrossRefPubMed Machado M, Bajcar J, Guzzo GC, Einarson TR. Sensitivity of patient outcomes to pharmacist interventions. Part I: systematic review and meta-analysis in diabetes management. Ann Pharmacother. 2007;41:1569–78.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Machado M, Nassor N, Bajcar JM, Guzzo GC, Einarson TR. Sensitivity of patient outcomes to pharmacist interventions. Part III: systematic review and meta-analysis in hyperlipidemia management. Ann Pharmacother. 2008;42:1195–207.CrossRefPubMed Machado M, Nassor N, Bajcar JM, Guzzo GC, Einarson TR. Sensitivity of patient outcomes to pharmacist interventions. Part III: systematic review and meta-analysis in hyperlipidemia management. Ann Pharmacother. 2008;42:1195–207.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Impact of medication therapy management in patients with Parkinson’s disease
verfasst von
Martina Henrichsmann
Georg Hempel
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
International Journal of Clinical Pharmacy / Ausgabe 1/2016
Print ISSN: 2210-7703
Elektronische ISSN: 2210-7711
DOI
https://doi.org/10.1007/s11096-015-0206-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2016

International Journal of Clinical Pharmacy 1/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Wie managen Sie die schmerzhafte diabetische Polyneuropathie?

10.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Mit Capsaicin-Pflastern steht eine neue innovative Therapie bei schmerzhafter diabetischer Polyneuropathie zur Verfügung. Bei therapierefraktären Schmerzen stellt die Hochfrequenz-Rückenmarkstimulation eine adäquate Option dar.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.