Skip to main content
Erschienen in: International Urology and Nephrology 4/2024

16.11.2023 | Urology - Original Paper

Improved stone quality of life in patients with an obstructing ureteral stone on alpha-blocker medical expulsive therapy

verfasst von: Susan Talamini, Daniel Wong, Tarik Phillips, Joshua Palka, Joel Vetter, Alexander Chow, Alethea Paradis, Alana Desai, Kenneth Sands, Charles Nottingham, Ramakrishna Venkatesh

Erschienen in: International Urology and Nephrology | Ausgabe 4/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Though controversial, alpha blockers are used widely for ureteral stone passage. However, its effects on the patient-reported Quality of life (QOL) is unknown. We compared the QoL of patients on alpha-blocker medical expulsive therapy (MET) to patients not on MET (noMET) utilizing the validated Wisconsin Stone Quality of Life (WISQOL).

Methods

This prospective study included patients prescribed either MET or noMET after presentation with symptomatic, obstructing ureteral stones. The treatment arm was decided at the point of care by the initial treating physician and included analgesia and antiemetics. Tamsulosin (0.4 mg daily) was prescribed for the MET group. The WISQOL survey was administered at baseline, 7-, 14-, 21- and 28-days following discharge from the ED or until stone expulsion.

Results

197 patients were enrolled, of which 116 (59.2%) completed questionnaires for analysis, 91 in the MET group and 25 in noMET. Average ureteral stone size was 4.7 mm (SD 1.8) and 3.1 mm (SD 1.0) for MET and noMET, respectively. Of completed surveys, 105 (90%) were completed at day 7, 67 (57.6%) at day 14, 53 (45.7%) at day 21, and 40 (34.5%) at day 28. MET was associated with improved QoL scores across all WISQOL domains compared to noMET. Stone size, age, race, sex, comorbidity score and a prior stone history were not associated with reduced QoL.

Conclusions

The use of MET was associated with improved QOL on all WISQOL metrics compared to noMET patients. Improved stone QOL may be an indication of alpha-blocker therapy in patients with ureteral stone colic.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Fink HA, Wilt TJ, Eidman KE, Garimella PS, MacDonald R, Rutks IR, Brasure M, Kane RL, Monga M (2012) Recurrent nephrolithiasis in adults: comparative effectiveness of preventive medical strategies. Agency for healthcare research and quality (US), Rockville (MD). Report No.: 12-EHC049-EF. PMID: 22896859 Fink HA, Wilt TJ, Eidman KE, Garimella PS, MacDonald R, Rutks IR, Brasure M, Kane RL, Monga M (2012) Recurrent nephrolithiasis in adults: comparative effectiveness of preventive medical strategies. Agency for healthcare research and quality (US), Rockville (MD). Report No.: 12-EHC049-EF. PMID: 22896859
6.
Zurück zum Zitat McClinton S, Starr K, Thomas R et al (2014) Use of drug therapy in the management of symptomatic ureteric stones in hospitalized adults (SUSPEND), a multicentre, placebo-controlled, randomized trial of a calcium-channel blocker (nifedipine) and an α-blocker (tamsulosin): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 15(1):238. https://doi.org/10.1186/1745-6215-15-238CrossRefPubMedPubMedCentral McClinton S, Starr K, Thomas R et al (2014) Use of drug therapy in the management of symptomatic ureteric stones in hospitalized adults (SUSPEND), a multicentre, placebo-controlled, randomized trial of a calcium-channel blocker (nifedipine) and an α-blocker (tamsulosin): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 15(1):238. https://​doi.​org/​10.​1186/​1745-6215-15-238CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Improved stone quality of life in patients with an obstructing ureteral stone on alpha-blocker medical expulsive therapy
verfasst von
Susan Talamini
Daniel Wong
Tarik Phillips
Joshua Palka
Joel Vetter
Alexander Chow
Alethea Paradis
Alana Desai
Kenneth Sands
Charles Nottingham
Ramakrishna Venkatesh
Publikationsdatum
16.11.2023
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Urology and Nephrology / Ausgabe 4/2024
Print ISSN: 0301-1623
Elektronische ISSN: 1573-2584
DOI
https://doi.org/10.1007/s11255-023-03865-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2024

International Urology and Nephrology 4/2024 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Wie managen Sie die schmerzhafte diabetische Polyneuropathie?

10.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Mit Capsaicin-Pflastern steht eine neue innovative Therapie bei schmerzhafter diabetischer Polyneuropathie zur Verfügung. Bei therapierefraktären Schmerzen stellt die Hochfrequenz-Rückenmarkstimulation eine adäquate Option dar.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.