Skip to main content
Erschienen in: Rheumatology International 2/2009

01.12.2009 | Case Report

In-office magnetic resonance imaging to monitor responses to therapy in rheumatoid arthritis

verfasst von: Norman B. Gaylis, Steven D. Needell

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 2/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Low-field extremity magnetic resonance imaging (MRI) has been developed as an alternative method for detecting inflammatory changes and structural damage associated with rheumatoid arthritis (RA). Studies have shown that extremity MRI is able to predict future joint damage in patients with early RA and is more sensitive than conventional radiography at detecting joint erosions. This report uses four different cases to illustrate how extremity MRI can be used to monitor disease activity and inform treatment decisions during the management of RA in the routine clinical practice setting.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Freeston JE, Conaghan PG, Dass S, Vital E, Hensor EM, Stewart SP et al (2007) Does extremity-MRI improve erosion detection in severely damaged joints? A study of long-standing rheumatoid arthritis using three imaging modalities. Ann Rheum Dis 66:1538–1540. doi:10.1136/ard.2007.074708 CrossRefPubMed Freeston JE, Conaghan PG, Dass S, Vital E, Hensor EM, Stewart SP et al (2007) Does extremity-MRI improve erosion detection in severely damaged joints? A study of long-standing rheumatoid arthritis using three imaging modalities. Ann Rheum Dis 66:1538–1540. doi:10.​1136/​ard.​2007.​074708 CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Schiff MH, Hobbs KF, Gensler T, Keenan GF (2007) A retrospective analysis of low-field strength magnetic resonance imaging and the management of patients with rheumatoid arthritis. Curr Med Res Opin 23:961–968. doi:10.1185/030079907X178892 CrossRefPubMed Schiff MH, Hobbs KF, Gensler T, Keenan GF (2007) A retrospective analysis of low-field strength magnetic resonance imaging and the management of patients with rheumatoid arthritis. Curr Med Res Opin 23:961–968. doi:10.​1185/​030079907X178892​ CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Lindegaard HM, Vallo J, Horslev-Petersen K, Junker P, Ostergaard M (2006) Low-cost, low-field dedicated extremity magnetic resonance imaging in early rheumatoid arthritis: a 1-year follow-up study. Ann Rheum Dis 65:1208–1212. doi:10.1136/ard.2005.049213 CrossRefPubMed Lindegaard HM, Vallo J, Horslev-Petersen K, Junker P, Ostergaard M (2006) Low-cost, low-field dedicated extremity magnetic resonance imaging in early rheumatoid arthritis: a 1-year follow-up study. Ann Rheum Dis 65:1208–1212. doi:10.​1136/​ard.​2005.​049213 CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Chen TS, Crues JV 3rd, Ali M, Troum OM (2006) Magnetic resonance imaging is more sensitive than radiographs in detecting change in size of erosions in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 33:1957–1967PubMed Chen TS, Crues JV 3rd, Ali M, Troum OM (2006) Magnetic resonance imaging is more sensitive than radiographs in detecting change in size of erosions in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 33:1957–1967PubMed
5.
Zurück zum Zitat Crues JV, Shellock FG, Dardashti S, James TW, Troum OM (2004) Identification of wrist and metacarpophalangeal joint erosions using a portable magnetic resonance imaging system compared to conventional radiographs. J Rheumatol 31:676–685PubMed Crues JV, Shellock FG, Dardashti S, James TW, Troum OM (2004) Identification of wrist and metacarpophalangeal joint erosions using a portable magnetic resonance imaging system compared to conventional radiographs. J Rheumatol 31:676–685PubMed
7.
Zurück zum Zitat Gaylis NB, Needell SD, Rudensky D (2007) Comparison of in-office magnetic resonance imaging versus conventional radiography in detecting changes in erosions after one year of infliximab therapy in patients with rheumatoid arthritis. Mod Rheumatol 17:273–278. doi:10.1007/s10165-007-0591-x CrossRefPubMed Gaylis NB, Needell SD, Rudensky D (2007) Comparison of in-office magnetic resonance imaging versus conventional radiography in detecting changes in erosions after one year of infliximab therapy in patients with rheumatoid arthritis. Mod Rheumatol 17:273–278. doi:10.​1007/​s10165-007-0591-x CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Duer-Jensen A, Vestergaard A, Dohn UM, Ejbjerg B, Hetland ML, Albrecht-Beste E et al (2008) Detection of rheumatoid arthritis bone erosions by two different dedicated extremity MRI units and conventional radiography. Ann Rheum Dis 67:998–1003. doi:10.1136/ard.2007.076026 CrossRefPubMed Duer-Jensen A, Vestergaard A, Dohn UM, Ejbjerg B, Hetland ML, Albrecht-Beste E et al (2008) Detection of rheumatoid arthritis bone erosions by two different dedicated extremity MRI units and conventional radiography. Ann Rheum Dis 67:998–1003. doi:10.​1136/​ard.​2007.​076026 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
In-office magnetic resonance imaging to monitor responses to therapy in rheumatoid arthritis
verfasst von
Norman B. Gaylis
Steven D. Needell
Publikationsdatum
01.12.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 2/2009
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-009-0927-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2009

Rheumatology International 2/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Wie managen Sie die schmerzhafte diabetische Polyneuropathie?

10.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Mit Capsaicin-Pflastern steht eine neue innovative Therapie bei schmerzhafter diabetischer Polyneuropathie zur Verfügung. Bei therapierefraktären Schmerzen stellt die Hochfrequenz-Rückenmarkstimulation eine adäquate Option dar.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.