Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 5/2019

15.02.2019 | Original Article

Inter-spinous process distance: a novel parameter predicting segmental lordosis during posterior cervical spine deformity surgery

verfasst von: Takayoshi Shimizu, Suthipas Pongmanee, K. Daniel Riew

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 5/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To investigate the normative value of distance between the spinous processes (inter-spinous process distance, ISPD), correlations between patients’ demographics and ISPD, and determine cutoff ISPD values that result in segmental lordosis in posterior cervical-thoracic arthrodesis with instrumentation.

Methods

We reviewed patients with visible lower cervical and cervicothoracic spinous processes (C5-T2) on dynamic X-rays. Radiographic measurements included segmental Cobb angles (S-Cobb) and ISPD, defined as the distance between midpoints of the spinous processes. Correlations between patient demographics and ISPD were evaluated. In addition, the cutoff ISPD values that predict segmental lordosis (S-Cobb < 0°) were determined using the receiver operating characteristics (ROC) curve and linear regression model.

Results

We evaluated a total of 153 films on 51 patients. The mean ISPDs in neutral position were 16.0, 20.7, 23.2, and 26.0 mm at C5/6, C6/7, C7/T1, and T1/T2, respectively There were no or only weak correlations between ISPD and age, race, height, body weight, and BMI. We observed significant difference between male and female ISPDs at C7/T1 and T1/T2 (P < 0.05). The ISPDs had moderate/strong correlations with S-Cobb at each segment (− 0.450 ≤ r ≤ − 0.705). Based on the ROC curves, the following cutoff values of ISPD provided 100% positive predictive value for segmental lordosis: < 10 mm at C5-6; < 15 mm at each level from C6 to T2.

Conclusion

ISPD is a simple and useful parameter that correlates with the segmental Cobb angle. During posterior cervical deformity surgery, surgeons can intraoperatively predict adequate segmental lordosis by utilizing the vertebral level specific cutoff values of ISPD.

Graphical abstract

These slides can be retrieved under Electronic Supplementary Material.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Pennecot GF, Leonard P, Peyrot Des Gachons S, Hardy JR, Pouliquen JC (1984) Traumatic ligamentous instability of the cervical spine in children. J Pediatr Orthop 4:339–345CrossRefPubMed Pennecot GF, Leonard P, Peyrot Des Gachons S, Hardy JR, Pouliquen JC (1984) Traumatic ligamentous instability of the cervical spine in children. J Pediatr Orthop 4:339–345CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Jones EL, Heller JG, Silcox DH, Hutton WC (1997) Cervical pedicle screws versus lateral mass screws. Anatomic feasibility and biomechanical comparison. Spine 22:977–982CrossRefPubMed Jones EL, Heller JG, Silcox DH, Hutton WC (1997) Cervical pedicle screws versus lateral mass screws. Anatomic feasibility and biomechanical comparison. Spine 22:977–982CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Kothe R, Ruther W, Schneider E, Linke B (2004) Biomechanical analysis of transpedicular screw fixation in the subaxial cervical spine. Spine 29:1869–1875CrossRefPubMed Kothe R, Ruther W, Schneider E, Linke B (2004) Biomechanical analysis of transpedicular screw fixation in the subaxial cervical spine. Spine 29:1869–1875CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Neumann P, Wang Y, Karrholm J, Malchau H, Nordwall A (1999) Determination of inter-spinous process distance in the lumbar spine. Evaluation of reference population to facilitate detection of severe trauma. Eur Spine J 8:272–278CrossRefPubMedPubMedCentral Neumann P, Wang Y, Karrholm J, Malchau H, Nordwall A (1999) Determination of inter-spinous process distance in the lumbar spine. Evaluation of reference population to facilitate detection of severe trauma. Eur Spine J 8:272–278CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Kwon B, Kim DH, Marvin A, Jenis LG (2005) Outcomes following anterior cervical discectomy and fusion: the role of interbody disc height, angulation, and spinous process distance. J Spinal Disord Tech 18:304–308CrossRefPubMed Kwon B, Kim DH, Marvin A, Jenis LG (2005) Outcomes following anterior cervical discectomy and fusion: the role of interbody disc height, angulation, and spinous process distance. J Spinal Disord Tech 18:304–308CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Bernhardt M, Bridwell KH (1989) Segmental analysis of the sagittal plane alignment of the normal thoracic and lumbar spines and thoracolumbar junction. Spine 14:717–721CrossRefPubMed Bernhardt M, Bridwell KH (1989) Segmental analysis of the sagittal plane alignment of the normal thoracic and lumbar spines and thoracolumbar junction. Spine 14:717–721CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Hardacker JW, Shuford RF, Capicotto PN, Pryor PW (1997) Radiographic standing cervical segmental alignment in adult volunteers without neck symptoms. Spine 22:1472–1480 (discussion 1480) CrossRefPubMed Hardacker JW, Shuford RF, Capicotto PN, Pryor PW (1997) Radiographic standing cervical segmental alignment in adult volunteers without neck symptoms. Spine 22:1472–1480 (discussion 1480) CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Inter-spinous process distance: a novel parameter predicting segmental lordosis during posterior cervical spine deformity surgery
verfasst von
Takayoshi Shimizu
Suthipas Pongmanee
K. Daniel Riew
Publikationsdatum
15.02.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 5/2019
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-019-05922-5

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2019

European Spine Journal 5/2019 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.