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Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery 3/2019

26.01.2019 | Review Article

Intra-abdominal sepsis: new definitions and current clinical standards

verfasst von: A. Hecker, M. Reichert, C. J. Reuß, T. Schmoch, J. G. Riedel, E. Schneck, W. Padberg, M. A. Weigand, M. Hecker

Erschienen in: Langenbeck's Archives of Surgery | Ausgabe 3/2019

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Abstract

Purpose

The abdomen is the second most common source of sepsis and is associated with unacceptably high morbidity and mortality. Recently, the essential definitions of sepsis and septic shock were updated (Third International Consensus Definitions for Sepsis and Septic Shock, Sepsis-3) and modified. The purpose of this review is to provide an overview of the changes introduced by Sepsis-3 and the current state of the art regarding the treatment of abdominal sepsis.

Results

While Sepsis-1/2 focused on detecting systemic inflammation as a response to infection, Sepsis-3 defines sepsis as a life-threatening organ dysfunction caused by a dysregulated host response to infection. The Surviving Sepsis Campaign (SSC) guideline, which was updated in 2016, recommends rapid diagnosis and initiating standardized therapy. New diagnostic tools, the establishment of antibiotic stewardship programs, and a host of new-generation antibiotics are new landmark changes in the sepsis literature of the last few years. Although the “old” surgical source control consisting of debridement, removal of infected devices, drainage of purulent cavities, and decompression of the abdominal cavity is the gold standard of surgical care, the timing of gastrointestinal reconstruction and closure of the abdominal cavity (“damage control surgery”) are discussed intensively in the literature. The SSC guidelines provide evidence-based sepsis therapy. Nevertheless, treating critically ill intensive care patients requires individualized, continuous daily re-evaluation and flexible therapeutic strategies, which can be best discussed in the interdisciplinary rounds of experienced surgeons and intensive care medicals.
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Metadaten
Titel
Intra-abdominal sepsis: new definitions and current clinical standards
verfasst von
A. Hecker
M. Reichert
C. J. Reuß
T. Schmoch
J. G. Riedel
E. Schneck
W. Padberg
M. A. Weigand
M. Hecker
Publikationsdatum
26.01.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Langenbeck's Archives of Surgery / Ausgabe 3/2019
Print ISSN: 1435-2443
Elektronische ISSN: 1435-2451
DOI
https://doi.org/10.1007/s00423-019-01752-7

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Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.