Skip to main content
Erschienen in: Neurological Sciences 1/2014

01.05.2014 | ORAL COMMUNICATIONS

Intracranial idiopathic hypertension: 1-year follow-up study

verfasst von: D. D’Amico, M. Curone, A. Erbetta, G. Farago’, S. Bianchi-Marzoli, P. Ciasca, G. Bussone, L. Chiapparini

Erschienen in: Neurological Sciences | Sonderheft 1/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Standard guidelines for ongoing management, as well as definitive data about the long-term course of idiopathic intracranial hypertension (IIH) are not available. The aim of this study was to compare several clinical and instrumental variables as assessed at the time of diagnosis and then after 1 year in a sample of IIH patients. A total of 21 patients were studied. Our results confirmed that headache and TVO are the most frequent symptoms in IIH patients, and that overweight is a very common feature. A trend towards a favorable outcome in patients followed for 1 year and treated by usual medical therapy was found: intracranial pressure was lower at follow-up; improvement of headache and transient visual obscurations, as well as of papilledema, was reported in most patients. On the other hand, neuroradiological findings (such as empty sella, perioptic subarachnoid space distension, narrowing of the transverse sinuses) were substantially stable at follow. These findings may be relevant for future research as far as understanding the role of different clinical and instrumental findings as diagnostic items as well as predictors of outcome in IIH.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society (2004) International classification of headache disorders, 2nd edition. Cephalalgia 24:1–160 Headache Classification Subcommittee of the International Headache Society (2004) International classification of headache disorders, 2nd edition. Cephalalgia 24:1–160
2.
Zurück zum Zitat Fraser C, Plant GT (2011) The syndrome of pseudotumor cerebri and idiopathic intracranial hypertension. Curr Opin Neurol 24:12PubMedCrossRef Fraser C, Plant GT (2011) The syndrome of pseudotumor cerebri and idiopathic intracranial hypertension. Curr Opin Neurol 24:12PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Friedman DI, Liu GT, Digre KB (2013) Revised diagnostic criteria for the pseudotumor cerebri syndrome in adults and children. Neurology 81(13):1159–1165PubMedCrossRef Friedman DI, Liu GT, Digre KB (2013) Revised diagnostic criteria for the pseudotumor cerebri syndrome in adults and children. Neurology 81(13):1159–1165PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Yuh WT, Zhu M, Taoka T et al (2000) MR imaging of pituitary morphology in idiopathic intracranial hypertension. J Magn Reson Imaging 12:808–813PubMedCrossRef Yuh WT, Zhu M, Taoka T et al (2000) MR imaging of pituitary morphology in idiopathic intracranial hypertension. J Magn Reson Imaging 12:808–813PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Farb RI, Vanek I, Scott JN, Mikulis DJ, Willinsky RA, Tomlinson G, Brugge KG (2003) Idiopathic intracranial hypertension: the prevalence and morphology of sinovenous stenosis. Neurology 60(9):1418–1424PubMedCrossRef Farb RI, Vanek I, Scott JN, Mikulis DJ, Willinsky RA, Tomlinson G, Brugge KG (2003) Idiopathic intracranial hypertension: the prevalence and morphology of sinovenous stenosis. Neurology 60(9):1418–1424PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hoffman J, Huppertz H-J, Scmidt C et al (2013) Morphometric and volumetric MRI changes in idiopathic intracranial hypertension. Cephalalgia 33(13):1075–1084CrossRef Hoffman J, Huppertz H-J, Scmidt C et al (2013) Morphometric and volumetric MRI changes in idiopathic intracranial hypertension. Cephalalgia 33(13):1075–1084CrossRef
7.
Zurück zum Zitat D’Amico D, Curone M, Ciasca P, Cammarata G, Melzi L, Bussone G, Bianchi Marzoli S (2013) Headache prevalence and clinical features in patients with idiopathic intracranial Hypertension (IIH). Neurol Sci 34(Suppl 1):S147–S149CrossRef D’Amico D, Curone M, Ciasca P, Cammarata G, Melzi L, Bussone G, Bianchi Marzoli S (2013) Headache prevalence and clinical features in patients with idiopathic intracranial Hypertension (IIH). Neurol Sci 34(Suppl 1):S147–S149CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Skau M, Sander B, Milea D, Jensen R (2011) Disease activity in idiopathic intracranial hypertension: a 3-month follow-up study. J Neurol 258(2):277–283PubMedCrossRef Skau M, Sander B, Milea D, Jensen R (2011) Disease activity in idiopathic intracranial hypertension: a 3-month follow-up study. J Neurol 258(2):277–283PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ball AK, Howman A, Wheatley K, Burdon MA, Matthews T, Jacks AS, Lawden M, Sivaguru A, Furmston A, Howell S, Sharrack B, Davies MB, Sinclair AJ, Clarke CE (2011) A randomised controlled trial of treatment for idiopathic intracranial hypertension. J Neurol 258(5):874–878PubMedCrossRef Ball AK, Howman A, Wheatley K, Burdon MA, Matthews T, Jacks AS, Lawden M, Sivaguru A, Furmston A, Howell S, Sharrack B, Davies MB, Sinclair AJ, Clarke CE (2011) A randomised controlled trial of treatment for idiopathic intracranial hypertension. J Neurol 258(5):874–878PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Riggeal BD, Bruce BB, Saindane AM, Ridha MA, Kelly LP, Newman NJ, Biousse V (2013) Clinical course of idiopathic intracranial hypertension with transverse sinus stenosis. Neurology 80(3):289–295PubMedCentralPubMedCrossRef Riggeal BD, Bruce BB, Saindane AM, Ridha MA, Kelly LP, Newman NJ, Biousse V (2013) Clinical course of idiopathic intracranial hypertension with transverse sinus stenosis. Neurology 80(3):289–295PubMedCentralPubMedCrossRef
11.
12.
Zurück zum Zitat De Simone R, Ranieri A, Bonavita V (2010) Advancement in idiopathic intracranial hypertension pathogenesis: focus on sinus venous stenosis. Neurol Sci 31(Suppl 1):S33–S39PubMedCrossRef De Simone R, Ranieri A, Bonavita V (2010) Advancement in idiopathic intracranial hypertension pathogenesis: focus on sinus venous stenosis. Neurol Sci 31(Suppl 1):S33–S39PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Intracranial idiopathic hypertension: 1-year follow-up study
verfasst von
D. D’Amico
M. Curone
A. Erbetta
G. Farago’
S. Bianchi-Marzoli
P. Ciasca
G. Bussone
L. Chiapparini
Publikationsdatum
01.05.2014
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Neurological Sciences / Ausgabe Sonderheft 1/2014
Print ISSN: 1590-1874
Elektronische ISSN: 1590-3478
DOI
https://doi.org/10.1007/s10072-014-1765-x

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2014

Neurological Sciences 1/2014 Zur Ausgabe

SESSION IV UNCONVENTIONAL TREATMENTS

Herbal therapy in migraine

SESSION II MIGRAINE IN WOMEN

Menstrual migraine: treatment options

FICEF SYMPOSIUM - Headache in the front line: from pharmacist to general practitioner

Migraine attacks in the pharmacy: a survey in Piedmont, Italy

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.