Skip to main content
main-content

01.06.2014 | Head and Neck Oncology | Ausgabe 6/2014

Annals of Surgical Oncology 6/2014

Is Lymph-node Ratio a Superior Predictor than Lymph Node Status for Recurrence-free and Overall Survival in Patients with Head and Neck Squamous Cell Carcinoma?

Zeitschrift:
Annals of Surgical Oncology > Ausgabe 6/2014
Autoren:
MD Sabine Reinisch, MD, DMD Astrid Kruse, MD, DMD Marius Bredell, MD, DMD Heinz-Theo Lübbers, MD, DMD Thomas Gander, MD, DMD Martin Lanzer
Wichtige Hinweise

Conduction of Study

Patient data derived from patients treated at the University Hospital of Graz (1). The study was approved by the Institutional Ethics Committee (EK-Nr. 21-020 ex 09/10).

Abstract

Introduction

TNM status is questioned as an exact predictor of survival in different tumour entities. Recently, lymph node ratio (LNR) has been described as a predictor of survival in patients with HNSCC. The purpose of this study was to evaluate to which degree LNR could be used as a more accurate predictor than TNM staging?

Methods

A total of 291 patients, with a follow-up of at least 3 years, were analyzed using log-rank statistic, univariate and multivariate data analyzes, and p values, for prediction of lymph node ratio on overall and recurrence-free survival.

Results

Survival differed significantly if patients were stratified for LNR. Impact of LNR on survival was significantly different even in patients with extracapsular spread. Patients with pN0 had no survival benefit compared with patients with pN1 or higher with a LNR lower than 6 %.

Conclusions

LNR is a prognostic tool in patients with a lymph node status pN0–pN2b. LNR remained significant even in patients with extracapsular spread, contrary to TNM status. With LNR, stratification for high-risk patients (higher than 6 % LNR) can be evaluated easily. We would suggest using LNR in the clinical routine.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag als Mediziner

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2014

Annals of Surgical Oncology 6/2014 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Onkologie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise