Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 6/2018

14.02.2018 | Original Paper

Is percutaneous kyphoplasty the better choice for minimally invasive treatment of neurologically intact osteoporotic Kümmell’s disease? A comparison of two minimally invasive procedures

verfasst von: JiaNan Zhang, Yong Fan, Xin He, YiBin Meng, YunFei Huang, ShuaiJun Jia, JinPeng Du, QiNing Wu, DingJun Hao

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 6/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The purpose of this study was to compare and evaluate the safety and efficacy of percutaneous vertebroplasty at a hyperextension position (PVPHP) and percutaneous kyphoplasty at a hyperextension position (PKPHP) for the treatment of osteoporotic Kümmell’s disease.

Methods

This study was a retrospective, single-centre study. There were 35 patients with osteoporotic Kümmell’s disease who were analyzed. Twenty-two of them underwent PVPHP and the other 13 patients underwent PKPHP from January 2013 to January 2015. The volume of bone cement injection and operation costs were compared. We compared the visual analogue score (VAS) and vertebral Cobb’s angle at pre-operation, the second day after operation, and the final follow-up. We compared the Oswestry disability index (ODI) score at the pre-operation and the final follow-up.

Results

There were no significant differences in gender, age, course of disease, bone mineral density (BMD), and mean follow-up time between the two groups (P > 0.05). Regarding the costs of the operation, the PKPHP group was significantly higher than the PVPHP group (P < 0.05). Compared with the pre-operation (P < 0.05), the post-operative ODI score, VAS, and Cobb’s angle of the two groups were improved significantly. Even though the correction of Cobb’s angle in the PKPHP group was slightly better than the PVPHP position group, there were no significant differences between two groups (P > 0.05). At the final follow-up, the Cobb’s angle was increased in both groups, but there was no significant difference (P > 0.05). There was no significant difference in the bone cement leakage rate between the two groups (P > 0.05).

Conclusion

For the treatment of Kümmell’s disease, PVPHP and PKPHP are both safe and effective, but PVPHP is more economical and can be considered a preferred method of treatment.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Libicher M, Appelt A, Berger I, Baier M, Meeder PJ, Grafe I, Dafonseca K, Nöldge G, Kasperk C (2007) The intravertebral vacuum phenomen as specific sign of osteonecrosis in vertebral compression fractures: results from a radiological and histological study. Eur Radiol 17(9):2248–2252CrossRefPubMed Libicher M, Appelt A, Berger I, Baier M, Meeder PJ, Grafe I, Dafonseca K, Nöldge G, Kasperk C (2007) The intravertebral vacuum phenomen as specific sign of osteonecrosis in vertebral compression fractures: results from a radiological and histological study. Eur Radiol 17(9):2248–2252CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Chen GD, Lu Q, Wang GL, Zou J, Yang HL, Yang Y, Luo ZP (2015) Percutaneous kyphoplasty for Kummell disease with severe spinal canal stenosis. Pain Physician 18(6):E1021–E1028PubMed Chen GD, Lu Q, Wang GL, Zou J, Yang HL, Yang Y, Luo ZP (2015) Percutaneous kyphoplasty for Kummell disease with severe spinal canal stenosis. Pain Physician 18(6):E1021–E1028PubMed
5.
Zurück zum Zitat Jang JS, Kim DY, Lee SH (2003) Efficacy of percutaneous vertebroplasty in the treatment of intravertebral pseudarthrosis associated with noninfected avascular necrosis of the vertebral body. Spine (Phila Pa 1976) 28(14):1588–1592 Jang JS, Kim DY, Lee SH (2003) Efficacy of percutaneous vertebroplasty in the treatment of intravertebral pseudarthrosis associated with noninfected avascular necrosis of the vertebral body. Spine (Phila Pa 1976) 28(14):1588–1592
7.
Zurück zum Zitat Do HM, Jensen ME, Marx WF, Kallmes DF (1999) Percutaneous vertebroplasty in vertebral osteonecrosis (Kummell’s spondylitis). Neurosurg Focus 7(1):e2CrossRefPubMed Do HM, Jensen ME, Marx WF, Kallmes DF (1999) Percutaneous vertebroplasty in vertebral osteonecrosis (Kummell’s spondylitis). Neurosurg Focus 7(1):e2CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat van der Schaaf I, Fransen H (2009) Percutaneous vertebroplasty as treatment for Kummell’s disease. JBR-BTR : organe de la Societe royale belge de radiologie (SRBR) = orgaan van de Koninklijke Belgische Vereniging voor Radiologie (KBVR) 92(2):83–85 van der Schaaf I, Fransen H (2009) Percutaneous vertebroplasty as treatment for Kummell’s disease. JBR-BTR : organe de la Societe royale belge de radiologie (SRBR) = orgaan van de Koninklijke Belgische Vereniging voor Radiologie (KBVR) 92(2):83–85
14.
Zurück zum Zitat Hur W, Lee JJ, Kim J, Kang SW, Lee IO, Lee MK, Choi SS (2014) Spontaneous air reduction of vertebra plana with Kummell’s disease during vertebroplasty: subsequent experience with an intentional trial. Pain medicine (Malden, Mass) 15(7):1240–1242. https://doi.org/10.1111/pme.12443 CrossRef Hur W, Lee JJ, Kim J, Kang SW, Lee IO, Lee MK, Choi SS (2014) Spontaneous air reduction of vertebra plana with Kummell’s disease during vertebroplasty: subsequent experience with an intentional trial. Pain medicine (Malden, Mass) 15(7):1240–1242. https://​doi.​org/​10.​1111/​pme.​12443 CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Eom KS, Kim TY (2012) Percutaneous vertebroplasty-induced adjacent vertebral compression fracture. Pain Physician 15(4):E527–E532PubMed Eom KS, Kim TY (2012) Percutaneous vertebroplasty-induced adjacent vertebral compression fracture. Pain Physician 15(4):E527–E532PubMed
16.
Zurück zum Zitat Lane JI, Maus TP, Wald JT, Thielen KR, Bobra S, Luetmer PH (2002) Intravertebral clefts opacified during vertebroplasty: pathogenesis, technical implications, and prognostic significance. AJNR Am J Neuroradiol 23(10):1642–1646PubMed Lane JI, Maus TP, Wald JT, Thielen KR, Bobra S, Luetmer PH (2002) Intravertebral clefts opacified during vertebroplasty: pathogenesis, technical implications, and prognostic significance. AJNR Am J Neuroradiol 23(10):1642–1646PubMed
Metadaten
Titel
Is percutaneous kyphoplasty the better choice for minimally invasive treatment of neurologically intact osteoporotic Kümmell’s disease? A comparison of two minimally invasive procedures
verfasst von
JiaNan Zhang
Yong Fan
Xin He
YiBin Meng
YunFei Huang
ShuaiJun Jia
JinPeng Du
QiNing Wu
DingJun Hao
Publikationsdatum
14.02.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 6/2018
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-018-3832-z

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2018

International Orthopaedics 6/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.