Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 1/2017

04.01.2017 | Original Article

Juvenile ‘Perinasal’ Angiofibroma

verfasst von: Anupam Mishra, Veerendra Verma, Subhash Chandra Mishra

Erschienen in: Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The extranasopharyngeal angiofibroma is a separate clinical entity but those involving infratemporal fossa and cheek resemble juvenile nasopharyngeal angiofibroma (JNA) and hence have been labelled as juvenile perinasal angiofibroma (JPA) in this paper. This paper presents a 7th case of JPA and attempts to review the world literature on JPA, along with a proposal of staging the disease. A 16 year male presented with a painless compressible facial swelling since 7 months without any epistaxis or nasal obstruction. Initially a vascular lesion was suspected but JNA without nasal extension was strongly suspected on imaging. A deep trucut biopsy confirmed the histopathology. The vascular enhancement was significant and the tumour was excised through open approach (Weber Fergusson). JPA that can be regarded as a variant of JNA that fails to extend medially. Imaging demonstrates classical JNA findings with a clear nose/nasopharynx. A deep trucut biopsy under control in inpatient settings may sometimes help. JPA presents most commonly in Stage II where an open facial approach preferably following selective preoperative embolization is indicated. Hence with painless compressible (or non-compressible) cheek swelling suspected to be of a vascular etiology, a high degree of clinical suspicion for JPA needs to maintained in order to prevent a misdiagnosis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Handoussa AS, Fand H, Elwi AM (1954) Nasopharyngeal fibroma; a clinico-pathological study of seventy cases. J Laryngol Otol 68(10):647–666CrossRef Handoussa AS, Fand H, Elwi AM (1954) Nasopharyngeal fibroma; a clinico-pathological study of seventy cases. J Laryngol Otol 68(10):647–666CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Osborn DA (1959) The so-called juvenile angio-fibroma of the nasopharynx. J Laryngol Otol 73(5):295–316CrossRefPubMed Osborn DA (1959) The so-called juvenile angio-fibroma of the nasopharynx. J Laryngol Otol 73(5):295–316CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Nicolai P, Schreiber A, Bolzoni Villaret A (2012) Juvenile angiofibroma: evolution of management. Int J Pediatr 2012:412545CrossRefPubMed Nicolai P, Schreiber A, Bolzoni Villaret A (2012) Juvenile angiofibroma: evolution of management. Int J Pediatr 2012:412545CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Beham A, Beham-Schmid C, Regauer S, Aubock L, Stammberger H (2000) Nasopharyngeal angiofibroma: true neoplasm or vascular malformation? Adv Anat Pathol 7:36–46CrossRefPubMed Beham A, Beham-Schmid C, Regauer S, Aubock L, Stammberger H (2000) Nasopharyngeal angiofibroma: true neoplasm or vascular malformation? Adv Anat Pathol 7:36–46CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Irby WB (1961) Angiofibroma of cheek and infratemporal fossa. J Oral Surg 19:296–301PubMed Irby WB (1961) Angiofibroma of cheek and infratemporal fossa. J Oral Surg 19:296–301PubMed
6.
Zurück zum Zitat Hora JF, Weller WA (1961) Extranasopharyngeal juvenile angiofibroma. Ann Otol 70:164–170 Hora JF, Weller WA (1961) Extranasopharyngeal juvenile angiofibroma. Ann Otol 70:164–170
7.
Zurück zum Zitat Whitlock RIH (1961) Angiofibroma of the cheek. Br Dental J 111(10):372–374 Whitlock RIH (1961) Angiofibroma of the cheek. Br Dental J 111(10):372–374
8.
Zurück zum Zitat Isherwood I, Dogra TS, Farrington WT (1975) Extranasopharyngeal juvenile angiofibroma. J Laryngol Otol 89:535–544CrossRefPubMed Isherwood I, Dogra TS, Farrington WT (1975) Extranasopharyngeal juvenile angiofibroma. J Laryngol Otol 89:535–544CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Juvenile ‘Perinasal’ Angiofibroma
verfasst von
Anupam Mishra
Veerendra Verma
Subhash Chandra Mishra
Publikationsdatum
04.01.2017
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 2231-3796
Elektronische ISSN: 0973-7707
DOI
https://doi.org/10.1007/s12070-016-1050-9

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Indian Journal of Otolaryngology and Head & Neck Surgery 1/2017 Zur Ausgabe

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Nur selten Nachblutungen nach Abszesstonsillektomie

03.05.2024 Tonsillektomie Nachrichten

In einer Metaanalyse von 18 Studien war die Rate von Nachblutungen nach einer Abszesstonsillektomie mit weniger als 7% recht niedrig. Nur rund 2% der Behandelten mussten nachoperiert werden. Die Therapie scheint damit recht sicher zu sein.

Rezidivierender Peritonsillarabszess nach Oralsex

02.05.2024 Peritonsillarabszess Kasuistik

Die erotischen Dimensionen von Peritonsillarabszessen scheinen eng begrenzt zu sein. Das heißt aber nicht, solche Abszesse und Erotik hätten nichts miteinander gemein, wie ein Fallbericht verdeutlicht.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.