Skip to main content
Erschienen in: Techniques in Coloproctology 4/2014

01.04.2014 | Original Article

Laparoscopic and perineal approaches to perineal hernia repair

verfasst von: Y. Abbas, J. Garner

Erschienen in: Techniques in Coloproctology | Ausgabe 4/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Perineal hernias after abdominoperineal resection (APER) of the rectum appear to be becoming more common, but there only a small number of reported cases, with very few reports discussing more than one or two. There is little consensus as to the optimal method of repair. We report the successful management of 7 cases of postoperative perineal hernia, including a hernia around a gluteal rotation flap that has not previously been reported, and discuss the operative approaches.

Methods

We performed a single-centre hospital database review over 6 years.

Results

Seven perineal hernias occurred after APER and were repaired. Six were treated with a transabdominal approach (5 laparoscopic and 1 laparoscopic converted to open) and one perineal approach. In 4 cases, a synthetic composite mesh was used, in 2 a biological mesh and in one direct suture repair. There have been no recurrences during a median follow-up of 25 months.

Conclusions

Laparoscopic mesh repair of symptomatic perineal hernia is the method of choice in most cases. Herniation may still occur despite inset of a gluteal rotation flap at initial APER and laparoscopic repair in that instance is difficult.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Yeoman FC (1939) Hernia, perineal and pudendal. Am J Surg 43:695–697CrossRef Yeoman FC (1939) Hernia, perineal and pudendal. Am J Surg 43:695–697CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Cattell RB, Cunningham RM (1944) Postoperative perineal hernia following resection of the rectum: report of a case. Surg Clin North Am 24:679–683 Cattell RB, Cunningham RM (1944) Postoperative perineal hernia following resection of the rectum: report of a case. Surg Clin North Am 24:679–683
4.
Zurück zum Zitat Preis A, Herbig B, Doner A (2006) Primary perineal hernia: a case report and review of the literature. Hernia 10:430–433CrossRef Preis A, Herbig B, Doner A (2006) Primary perineal hernia: a case report and review of the literature. Hernia 10:430–433CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kelly AR (1960) Surgical repair of postoperative perineal hernia. Aust N Z J Surg 29:243–245PubMedCrossRef Kelly AR (1960) Surgical repair of postoperative perineal hernia. Aust N Z J Surg 29:243–245PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Martijnse IS, Holman F, Nieuwenhuijzen GA, Rutten HJ, Nienhuijs SW (2012) Perineal hernia repair after abdominoperineal rectal excision. Dis Colon Rectum 55:90–95PubMedCrossRef Martijnse IS, Holman F, Nieuwenhuijzen GA, Rutten HJ, Nienhuijs SW (2012) Perineal hernia repair after abdominoperineal rectal excision. Dis Colon Rectum 55:90–95PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Mjoli M, Sloothaak DAM, Buskens CJ, Bemelman WA, Tanis PJ (2012) Perineal hernia repair after abdominoperineal resection: a pooled analysis. Colorectal Dis 14:400–406CrossRef Mjoli M, Sloothaak DAM, Buskens CJ, Bemelman WA, Tanis PJ (2012) Perineal hernia repair after abdominoperineal resection: a pooled analysis. Colorectal Dis 14:400–406CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Svane M, Bulut O (2011) Letter to the editor: perineal hernia after laparoscopic abdominoperineal resection—reconstruction of the pelvic floor with a biological mesh (Permacol™). Int J Colorectal Dis 27:543–544PubMedCrossRef Svane M, Bulut O (2011) Letter to the editor: perineal hernia after laparoscopic abdominoperineal resection—reconstruction of the pelvic floor with a biological mesh (Permacol™). Int J Colorectal Dis 27:543–544PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Veenhof AA, van der Peet DL, Cuesta MA (2007) Perineal hernia after laparoscopic abdominoperineal resection for rectal cancer: report of two cases. Dis Colon Rectum 50:1271–1274PubMedCrossRef Veenhof AA, van der Peet DL, Cuesta MA (2007) Perineal hernia after laparoscopic abdominoperineal resection for rectal cancer: report of two cases. Dis Colon Rectum 50:1271–1274PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat West NP, Anderin C, Smith KJE, Holm T, Quirke P (2010) Multicentre experience with extralevator abdominoperineal excision for low rectal cancer. Br J Surg 97:588–599PubMedCrossRef West NP, Anderin C, Smith KJE, Holm T, Quirke P (2010) Multicentre experience with extralevator abdominoperineal excision for low rectal cancer. Br J Surg 97:588–599PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Holm T, Ljung A, Haggmark T, Jurell G, Lagergren J (2007) Extended abdominoperineal resection with gluteus maximus flap reconstruction of the pelvic floor for rectal cancer. Br J Surg 94:232–238PubMedCrossRef Holm T, Ljung A, Haggmark T, Jurell G, Lagergren J (2007) Extended abdominoperineal resection with gluteus maximus flap reconstruction of the pelvic floor for rectal cancer. Br J Surg 94:232–238PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Khan K, Soin B, Gilbert JM, Uppal RS (2009) Laparoscopic hernia repair compromising rectus abdominis muscle flap for perineal reconstruction despite initial patent vessels. J Plast Reconstr Aesthet Surg 62:e160–e161PubMedCrossRef Khan K, Soin B, Gilbert JM, Uppal RS (2009) Laparoscopic hernia repair compromising rectus abdominis muscle flap for perineal reconstruction despite initial patent vessels. J Plast Reconstr Aesthet Surg 62:e160–e161PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat So JB, Palmer MT, Shellito PC (1997) Postoperative perineal hernia. Dis Colon Rectum 40:954–957PubMedCrossRef So JB, Palmer MT, Shellito PC (1997) Postoperative perineal hernia. Dis Colon Rectum 40:954–957PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Dulucq JL, Wintringer P, Mahajna A (2006) Laparoscopic repair of postoperative perineal hernia. Surg Endosc 20:414–418PubMedCrossRef Dulucq JL, Wintringer P, Mahajna A (2006) Laparoscopic repair of postoperative perineal hernia. Surg Endosc 20:414–418PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Pörneczi B, Varga G, Bursics A (2006) Gracilis muscle repair of a postoperative perineal hernia. Tech Coloproctol 10:364–365PubMedCrossRef Pörneczi B, Varga G, Bursics A (2006) Gracilis muscle repair of a postoperative perineal hernia. Tech Coloproctol 10:364–365PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Aboian E, Winter DC, Metcalf DR, Wolff BG (2006) Perineal hernia after proctectomy: prevalence, risks and management. Dis Colon Rectum 49:1564–1568PubMedCrossRef Aboian E, Winter DC, Metcalf DR, Wolff BG (2006) Perineal hernia after proctectomy: prevalence, risks and management. Dis Colon Rectum 49:1564–1568PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Wille-Jorgensen P, Pilsgaard B, Moller P (2009) Reconstruction of the pelvic floor with a biological mesh after abdominoperineal excision for rectal cancer. Int J Colorectal Dis 24:323–325PubMedCrossRef Wille-Jorgensen P, Pilsgaard B, Moller P (2009) Reconstruction of the pelvic floor with a biological mesh after abdominoperineal excision for rectal cancer. Int J Colorectal Dis 24:323–325PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Singer AA (1994) Ultrasonographic diagnosis of perineal hernia. J Ultrasound Med 13:987–988PubMed Singer AA (1994) Ultrasonographic diagnosis of perineal hernia. J Ultrasound Med 13:987–988PubMed
19.
Zurück zum Zitat Lubat E, Gordon RB, Birnbaum BA, Megibow AJ (1990) CT diagnosis of posterior perineal hernia. AJR Am J Roentgenol 154:761–776PubMedCrossRef Lubat E, Gordon RB, Birnbaum BA, Megibow AJ (1990) CT diagnosis of posterior perineal hernia. AJR Am J Roentgenol 154:761–776PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Laparoscopic and perineal approaches to perineal hernia repair
verfasst von
Y. Abbas
J. Garner
Publikationsdatum
01.04.2014
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Techniques in Coloproctology / Ausgabe 4/2014
Print ISSN: 1123-6337
Elektronische ISSN: 1128-045X
DOI
https://doi.org/10.1007/s10151-013-1060-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2014

Techniques in Coloproctology 4/2014 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.