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Erschienen in: Molecular Diagnosis & Therapy 2/2009

01.04.2009 | Cancer

Genomic Predictors of Outcome and Treatment Response in Breast Cancer

verfasst von: Lara Dunn, Dr Angela DeMichele

Erschienen in: Molecular Diagnosis & Therapy | Ausgabe 2/2009

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Abstract

Despite advances in breast cancer treatment and outcome over the last two decades, women continue to relapse and die of advanced disease. Historically, estrogen and progesterone receptor expression, HER2 overexpression and clinico-pathologic parameters have guided therapeutic decision making. However, there are limits to the risk estimation provided by these parameters, leading to potential overtreatment of low-risk disease and undertreatment of poor-risk disease. Genomic technologies now provide the opportunity to refine our therapeutic approach by individualizing treatment to patients’ individual tumor profiles. Gene profiles or signatures are groupings of genes that are differentially expressed between tumors, reflecting differences in biologic behavior. Prognostic gene signatures stratify breast cancer patients by tumor natural history, regardless of the treatment employed. Currently, there are three commercially available prognostic gene signatures: Oncotype DX® (Genomic Health, Inc.), MammaPrint® (Agendia BV), and the HOXB13/IL17BR (H/I) ratio; (Theros H/ISM; bioTheranostics). Others under development include the Intrinsic Gene Set, the Rotterdam Signature, the Wound Response Indicator, and the Invasive Gene Signature. Predicative signatures classify patients based on responsiveness to specific therapies. Of the prognostic signatures, Oncotype DX® has been shown to have predictive value for the incremental benefit of chemotherapy when added to a hormonal therapy regimen. Additional genetic profiles under development predict response to specific hormonal therapies, anthracyclines, and taxanes. Gene signatures have the potential to transform breast cancer treatment as it becomes tailored to each patient’s tumor expression profile and significantly improve the outcomes of this disease.
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Metadaten
Titel
Genomic Predictors of Outcome and Treatment Response in Breast Cancer
verfasst von
Lara Dunn
Dr Angela DeMichele
Publikationsdatum
01.04.2009
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Molecular Diagnosis & Therapy / Ausgabe 2/2009
Print ISSN: 1177-1062
Elektronische ISSN: 1179-2000
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03256317

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2009

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Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

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