Skip to main content
Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics 4/2021

02.04.2021 | Maternal-Fetal Medicine

First pregnancy risk factors and future gestational diabetes mellitus

verfasst von: Israel Yoles, Eyal Sheiner, Tamar Wainstock

Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics | Ausgabe 4/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Gestational diabetes mellitus (GDM) affect about 17% of all pregnancies and is associated with significant short- and long-term health consequences for the mother and her offspring. Early diagnosis and prompt interventions may reduce these adverse outcomes. We aimed to identify first pregnancy characteristics as risk factors for GDM in subsequent pregnancy.

Materials and methods

A population-based nested case–control study was conducted in a large tertiary hospital. The study population included all women with two singleton consecutive pregnancies and deliveries, without GDM in the first pregnancy. Characteristics and complications of the first pregnancy were compared among cases and controls. A multivariable logistic regression model was used to study the association between pregnancy complications (in the first pregnancy) and GDM in the subsequent pregnancy, while adjusting for confounding variables.

Results

A total of 38,750 women were included in the study, of them 1.9% (n = 728) had GDM in their second pregnancy. Mothers with GDM in their second pregnancy were more likely to have the following first pregnancy complications: hypertensive disorders, perinatal mortality, maternal obesity and fetal macrosomia. Results remained significant after adjustment for maternal age and inter-pregnancy interval. Having either one of the complications increased the risk for GDM by 2.33 (adjusted OR = 2.33; 95% CI 1.93–2.82) while a combination of two complications increased GDM risk by 5.38 (adjusted OR = 5.38; 95% CI 2.85–10.17).

Conclusions

First pregnancy without GDM complicated by hypertensive disorders, perinatal mortality, maternal obesity and fetal macrosomia was associated with an increased risk for GDM in the subsequent pregnancy. Women with these complications may benefit from early detection of GDM in their subsequent pregnancy.
Literatur
10.
22.
Zurück zum Zitat Kansu-Celik H, Ozgu-Erdinc AS, Kisa B, Findik RB, Yilmaz C, Tasci Y (2019) Prediction of gestational diabetes mellitus in the first trimester: comparison of maternal fetuin-A, N-terminal proatrial natriuretic peptide, high-sensitivity C-reactive protein, and fasting glucose levels. Arch Endocrinol Metab 63(2):121–127. https://doi.org/10.20945/2359-3997000000126CrossRefPubMed Kansu-Celik H, Ozgu-Erdinc AS, Kisa B, Findik RB, Yilmaz C, Tasci Y (2019) Prediction of gestational diabetes mellitus in the first trimester: comparison of maternal fetuin-A, N-terminal proatrial natriuretic peptide, high-sensitivity C-reactive protein, and fasting glucose levels. Arch Endocrinol Metab 63(2):121–127. https://​doi.​org/​10.​20945/​2359-3997000000126CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
First pregnancy risk factors and future gestational diabetes mellitus
verfasst von
Israel Yoles
Eyal Sheiner
Tamar Wainstock
Publikationsdatum
02.04.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Gynecology and Obstetrics / Ausgabe 4/2021
Print ISSN: 0932-0067
Elektronische ISSN: 1432-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s00404-021-06024-8

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2021

Archives of Gynecology and Obstetrics 4/2021 Zur Ausgabe

Gynecologic Endocrinology and Reproductive Medicine

Cleavage vs blastocyst stage embryos: how are they interrelating?

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

Blutdrucksenkung könnte Uterusmyome verhindern

Frauen mit unbehandelter oder neu auftretender Hypertonie haben ein deutlich erhöhtes Risiko für Uterusmyome. Eine Therapie mit Antihypertensiva geht hingegen mit einer verringerten Inzidenz der gutartigen Tumoren einher.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.