Skip to main content
Erschienen in: Supportive Care in Cancer 10/2022

22.07.2022 | Original Article

Comprehensive assessment during palliative radiotherapy consultation optimizes supportive care for patients with advanced breast cancer

verfasst von: Jordan Hill, Mohannad Alhumaid, Sunita Ghosh, Alexander Le, Sharon M. Watanabe, Alysa Fairchild

Erschienen in: Supportive Care in Cancer | Ausgabe 10/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Palliative radiotherapy (PRT) in advanced cancer improves symptom control and quality of life. PRT consultations take place in various clinical settings, including through dedicated rapid access clinics. We examined holistic assessment and PRT delivery by consultation setting.

Methods

We analyzed patients with breast cancer who died (01/04/2013–31/03/2014), after at least one lifetime PRT consultation. Data abstracted included Karnofsky Performance Status (KPS), Edmonton Symptom Assessment System Revised (ESAS-r) ratings, and PRT timelines. Descriptive statistics, t tests of proportions, independent t tests, and chi-square tests were calculated.

Results

One hundred thirty patients were assessed for PRT over 224 consults, 28/224 (12.5%) in the rapid access clinic. In non-rapid access versus rapid access visits, KPS was documented in 30.1% versus 89.3%, and medication history in 53.6% versus 96.4%, respectively (both p < 0.0001). Baseline ESAS-r scores were available for 67.9% of rapid access visits, versus no non-rapid access visit. Rapid access consults had a higher proportion of subsequent supportive care referrals (46.4% versus 8.2%; p < 0.0001). Same day PRT start occurred in 37% of rapid access versus 23.4% of non-rapid access visits (p = 0.13).

Conclusions

Assessment for PRT by a dedicated multidisciplinary team provides a comprehensive picture of patient needs and streamlines PRT delivery, essential to personalizing supportive care.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Shorthouse A, Johnston N, Francis K, Stevens C. (2014) Initial operation of a multidisciplinary palliative radiotherapy rapid access clinic. J Med Imag Radiat Oncol 146, Abstr Shorthouse A, Johnston N, Francis K, Stevens C. (2014) Initial operation of a multidisciplinary palliative radiotherapy rapid access clinic. J Med Imag Radiat Oncol 146, Abstr
28.
Zurück zum Zitat Pandey P, Kim M, Todd S et al. (2020) Nurse practitioner navigation program within a rapid access bone metastases clinic improves patient access to radiation. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 108 (3 Supp):E166–167 Abstr 2371 Pandey P, Kim M, Todd S et al. (2020) Nurse practitioner navigation program within a rapid access bone metastases clinic improves patient access to radiation. Int J Radiat Oncol Biol Phys. 108 (3 Supp):E166–167 Abstr 2371
29.
Zurück zum Zitat Rossi R, Foca F, Tontini L et al. (2020) A new integrated health care model: radiotherapy and palliative care outpatient clinic. Int J Radiat Oncol Biol Phys 108 (3 Suppl):e174 Abstr 2387 Rossi R, Foca F, Tontini L et al. (2020) A new integrated health care model: radiotherapy and palliative care outpatient clinic. Int J Radiat Oncol Biol Phys 108 (3 Suppl):e174 Abstr 2387
34.
35.
Zurück zum Zitat O’Sullivan C, Sullivan L, Shorthouse A. 2015 Exploring radiation therapy planning workflow in a newly implemented palliative radiotherapy rapid access clinic. J Med Imag Radiat Oncol 119 Abstr O’Sullivan C, Sullivan L, Shorthouse A. 2015 Exploring radiation therapy planning workflow in a newly implemented palliative radiotherapy rapid access clinic. J Med Imag Radiat Oncol 119 Abstr
39.
Zurück zum Zitat Morris M, O’Donovan T, Ofi B, Flavin A. 2017 A rapid access palliative radiotherapy clinic to reduce waiting time in a regional cancer centre. Radiother Oncol 123 (Suppl 1): S751 Abstr EP-1405 Morris M, O’Donovan T, Ofi B, Flavin A. 2017 A rapid access palliative radiotherapy clinic to reduce waiting time in a regional cancer centre. Radiother Oncol 123 (Suppl 1): S751 Abstr EP-1405
42.
Zurück zum Zitat Fraser I, Olson R, Regan J, et al. (2018) Radiotherapy near end of life in a rapid access lung cancer clinic compared to standard practice. Radiother Oncol 129 (Suppl 1):S99 Abstr 291 Fraser I, Olson R, Regan J, et al. (2018) Radiotherapy near end of life in a rapid access lung cancer clinic compared to standard practice. Radiother Oncol 129 (Suppl 1):S99 Abstr 291
43.
Zurück zum Zitat McGrath C, Linden K, Renaud J, et al. (2017) The Ottawa Hospital Rapid Palliative Radiation Therapy Program: Audit of a 2 year pilot experience. Radiother Oncol 124(Suppl 1):S81–81 Abstr 202 McGrath C, Linden K, Renaud J, et al. (2017) The Ottawa Hospital Rapid Palliative Radiation Therapy Program: Audit of a 2 year pilot experience. Radiother Oncol 124(Suppl 1):S81–81 Abstr 202
44.
Zurück zum Zitat Naidoo N, Zurawel L, Cheung A, et al. (2011) The role of a mature dedicated palliative radiotherapy program. Radiother Oncol 99(Suppl 1):S28 Abstr 72 Naidoo N, Zurawel L, Cheung A, et al. (2011) The role of a mature dedicated palliative radiotherapy program. Radiother Oncol 99(Suppl 1):S28 Abstr 72
Metadaten
Titel
Comprehensive assessment during palliative radiotherapy consultation optimizes supportive care for patients with advanced breast cancer
verfasst von
Jordan Hill
Mohannad Alhumaid
Sunita Ghosh
Alexander Le
Sharon M. Watanabe
Alysa Fairchild
Publikationsdatum
22.07.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Supportive Care in Cancer / Ausgabe 10/2022
Print ISSN: 0941-4355
Elektronische ISSN: 1433-7339
DOI
https://doi.org/10.1007/s00520-022-07246-5

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2022

Supportive Care in Cancer 10/2022 Zur Ausgabe

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

Das sind die führenden Symptome junger Darmkrebspatienten

Darmkrebserkrankungen in jüngeren Jahren sind ein zunehmendes Problem, das häufig längere Zeit übersehen wird, gerade weil die Patienten noch nicht alt sind. Welche Anzeichen Ärzte stutzig machen sollten, hat eine Metaanalyse herausgearbeitet.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.