Skip to main content
Erschienen in: Supportive Care in Cancer 12/2022

18.11.2022 | Original Article

Concurrent prescribing of opioids with other sedating medications after cancer diagnosis: a population-level analysis

verfasst von: Devon K. Check, Christopher D. Baggett, KyungSu Kim, Jessica S. Merlin, Kevin C. Oeffinger, Aaron N. Winn, Megan C. Roberts, Timothy Robinson, Michaela A. Dinan

Erschienen in: Supportive Care in Cancer | Ausgabe 12/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Cancer is a major reason for concurrent prescription of opioids with other sedating medications—particularly benzodiazepines and gabapentinoids—yet population-based assessments of the extent and predictors of concurrent prescribing among clinically and demographically diverse patients with cancer are lacking.

Methods

We conducted a retrospective cohort study of patients with non-metastatic cancer using North Carolina cancer registry data linked with Medicare and private insurance claims (2013–2016). We used modified Poisson regression to assess associations of patient characteristic with adjusted relative risk (aRR) of new concurrent prescribing of opioids with benzodiazepines or gabapentinoids after diagnosis.

Results

Overall, 15% of patients were concurrently prescribed opioids with benzodiazepines or gabapentinoids. Characteristics independently associated with an increased risk of concurrent prescribing included cancer type (e.g., aRR cervical vs. colorectal cancer: 1.55, 95% CI: 1.12–2.14); prior use of opioids (aRR: 2.43, 95% CI:2.21–2.67), benzodiazepines (aRR: 4.08, 95% CI: 3.72–4.48), or gabapentinoids (3.82, 95% CI: 3.31–4.39), and premorbid mental health conditions, including substance use disorder (aRR: 1.27, 95% CI: 1.05–1.54). Black and Hispanic patients were less likely to experience concurrent prescribing (aRR, Black vs. White: 0.35, 95% CI: 0.15–0.83; aRR, Hispanic vs. White: 0.75, 95% CI: 0.66–0.85).

Conclusion

Approximately 1 in 7 patients with cancer was concurrently prescribed opioids with other sedating medications. Associations between patient characteristics and risk of concurrent prescribing highlight predictors of concurrent prescribing and suggest a rationale for systematic assessment of substance use history at diagnosis. Future research could explore inequitable pain and symptom management and investigate risk of adverse medication-related events.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
8.
Zurück zum Zitat "National Comprehensive Cancer Network (NCCN). NCCN clinical practice guidelines in oncology (NCCN guidelines): adult cancer pain. Version 2.2021. NCCN. https://www.nccn.org/. Accessed September 7 2021." "National Comprehensive Cancer Network (NCCN). NCCN clinical practice guidelines in oncology (NCCN guidelines): adult cancer pain. Version 2.2021. NCCN. https://​www.​nccn.​org/​. Accessed September 7 2021."
Metadaten
Titel
Concurrent prescribing of opioids with other sedating medications after cancer diagnosis: a population-level analysis
verfasst von
Devon K. Check
Christopher D. Baggett
KyungSu Kim
Jessica S. Merlin
Kevin C. Oeffinger
Aaron N. Winn
Megan C. Roberts
Timothy Robinson
Michaela A. Dinan
Publikationsdatum
18.11.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Supportive Care in Cancer / Ausgabe 12/2022
Print ISSN: 0941-4355
Elektronische ISSN: 1433-7339
DOI
https://doi.org/10.1007/s00520-022-07439-y

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2022

Supportive Care in Cancer 12/2022 Zur Ausgabe

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

Mehr Lebenszeit mit Abemaciclib bei fortgeschrittenem Brustkrebs?

24.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

In der MONARCHE-3-Studie lebten Frauen mit fortgeschrittenem Hormonrezeptor-positivem, HER2-negativem Brustkrebs länger, wenn sie zusätzlich zu einem nicht steroidalen Aromatasehemmer mit Abemaciclib behandelt wurden; allerdings verfehlte der numerische Zugewinn die statistische Signifikanz.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

Das sind die führenden Symptome junger Darmkrebspatienten

Darmkrebserkrankungen in jüngeren Jahren sind ein zunehmendes Problem, das häufig längere Zeit übersehen wird, gerade weil die Patienten noch nicht alt sind. Welche Anzeichen Ärzte stutzig machen sollten, hat eine Metaanalyse herausgearbeitet.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.