Skip to main content
Erschienen in: Operative Orthopädie und Traumatologie 1/2013

01.02.2013 | Operative Techniken

Microsurgical extraforaminal decompression of lumbar root canal stenosis

verfasst von: L. Papavero, M.D., Ph.D., R. Kothe

Erschienen in: Operative Orthopädie und Traumatologie | Ausgabe 1/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

To decompress the lumbar spinal nerve impinged peripherally to the lateral recess. To avoid in selected cases the pedicle screw fixation and fusion of the segment.

Indication

Single level radiculopathy in degenerative scoliosis or in degenerative disc disease without segmental instability.

Contraindications

Scoliosis > 30° at the index level, lateral listhesis > 6 mm, mobile vertebral slip.

Surgical technique

Microscope from skin to skin. A 35-mm skin incision about 40 mm off the midline. Transmuscular access by blunt splitting of the paravertebral muscles pointing about 40° towards the midline. Insertion of an expandable tubular retractor or of a speculum counter retractor system. Dissection of the target lumbar nerve in the midst of the extraforaminal fat tissue. Enlargment of the root canal mostly by drilling and using thin foot plate punches. The nerve is decompressed from peripherally to the lateral rim of the yellow ligament. Closure by layers. Drainage is usually not required.

Postoperative management

Same day mobilization.

Results

The clinical results in 22 cases (15 men) of extraforaminal nerve root involvement were studied. Because of the very selective indication the patients were recruited over a 3-year time-span. The mean age was 64 years (range 50–82 years). An independent follow-up examination was performed 3 months and 1 year following surgery. The mean FU was 27 months (range 41–22 months). According to the modified MacNab criteria, the results were excellent (45%), good (23%), fair (14%), and poor (18%). Four patients underwent second surgery for pedicle screw fixation and fusion. Persistent low back pain was the most common cause of an unsatisfactory postoperative course.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Baba et al (1996) Microsurgical nerve root canal widening without fusion for lumbosacral intervertebral foraminal stenosis: technical notes and early results. Spinal Cord 34:644–650PubMedCrossRef Baba et al (1996) Microsurgical nerve root canal widening without fusion for lumbosacral intervertebral foraminal stenosis: technical notes and early results. Spinal Cord 34:644–650PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Fandino J et al (1993) Reoperation after lumbar disc surgery: results in 130 cases. Acta Neurochir 122:102–104PubMedCrossRef Fandino J et al (1993) Reoperation after lumbar disc surgery: results in 130 cases. Acta Neurochir 122:102–104PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kunogi J, Hasue M (1991) Diagnosis and operative treatment of intraforaminal and extraforaminal nerve root compression. Spine 16:1312–1320PubMedCrossRef Kunogi J, Hasue M (1991) Diagnosis and operative treatment of intraforaminal and extraforaminal nerve root compression. Spine 16:1312–1320PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Liu H et al (2003) Characteristics of nerve root compression caused by degenerative lumbar spinal stenosis with scoliosis. Spine J 3:524–529PubMed Liu H et al (2003) Characteristics of nerve root compression caused by degenerative lumbar spinal stenosis with scoliosis. Spine J 3:524–529PubMed
5.
Zurück zum Zitat McCulloch JA, Weiner BK (2002) Microsurgery in the lumbar intertransverse interval. Instr Course Lect 51:233–241PubMed McCulloch JA, Weiner BK (2002) Microsurgery in the lumbar intertransverse interval. Instr Course Lect 51:233–241PubMed
6.
Zurück zum Zitat Ozeki N et al (2008) Clinical results of intrapedicular partial pediculectomy for lumbar foraminal stenosis. J Spinal Disord Tech 21:324–327PubMedCrossRef Ozeki N et al (2008) Clinical results of intrapedicular partial pediculectomy for lumbar foraminal stenosis. J Spinal Disord Tech 21:324–327PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yamada K et al (2011) Clinical outcomes of microscopic decompression for degenerative lumbar foraminal stenosis: a comparison between patients with and without degenerative lumbar scoliosis. Eur Spine J 20:947–953PubMedCrossRef Yamada K et al (2011) Clinical outcomes of microscopic decompression for degenerative lumbar foraminal stenosis: a comparison between patients with and without degenerative lumbar scoliosis. Eur Spine J 20:947–953PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Yoshimoto M et al (2011) Minimally invasive technique for decompression of lumbar foraminal stenosis using a spinal microendoscope: Technical note. Minim Invasive Neurosurg 54:142–146PubMedCrossRef Yoshimoto M et al (2011) Minimally invasive technique for decompression of lumbar foraminal stenosis using a spinal microendoscope: Technical note. Minim Invasive Neurosurg 54:142–146PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Mayer HM, Heider F (2013) Selektive, mikrochirurgische “Cross-over”-Dekompression mehrsegmentaler lumbaler Spinalstenosen. The “Slalom”-Technik. Oper Orthop Traumatol 25 (in press, this issue) Mayer HM, Heider F (2013) Selektive, mikrochirurgische “Cross-over”-Dekompression mehrsegmentaler lumbaler Spinalstenosen. The “Slalom”-Technik. Oper Orthop Traumatol 25 (in press, this issue)
Metadaten
Titel
Microsurgical extraforaminal decompression of lumbar root canal stenosis
verfasst von
L. Papavero, M.D., Ph.D.
R. Kothe
Publikationsdatum
01.02.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Operative Orthopädie und Traumatologie / Ausgabe 1/2013
Print ISSN: 0934-6694
Elektronische ISSN: 1439-0981
DOI
https://doi.org/10.1007/s00064-012-0194-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2013

Operative Orthopädie und Traumatologie 1/2013 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.