Skip to main content
Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie 11/2012

01.11.2012 | Short communication

Metastatic spinal cord compression in patients with cancer of unknown primary

Estimating the survival prognosis with a validated score

verfasst von: S. Douglas, S.E. Schild, D. Rades, M.D.

Erschienen in: Strahlentherapie und Onkologie | Ausgabe 11/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

This study aimed to create and validate a survival score for patients with metastatic spinal cord compression (MSCC) from cancer of unknown primary.

Patients and methods

The entire cohort (n = 182) was divided into a test group (n = 91) and a validation group (n = 91). In the test group, eight pretreatment factors including age, gender, Eastern Cooperative Oncology Group performance status (ECOG-PS), number of involved vertebrae, ambulatory status, other bone metastases, visceral metastases, and time of developing motor deficits were retrospectively analyzed.

Results

The score included the prognostic factors that were significant for survival in the multivariate analysis (ECOG-PS, ambulatory status, visceral metastases, time of developing motor deficits). The score for each factor was determined by dividing the 6-month survival rate by 10. Prognostic scores represented the sum of the scores for the four factors and ranged from 5 to 20 points. The 6-month survival rates were 5% for < 14 points, 41% for 14–16 points, and 92% for > 16 points (p < 0.001). In the validation group, the 6-month survival rates were 7%, 38%, and 91% (p < 0.001).

Conclusion

This survival score can be considered valid and reproducible, since the survival rates of the validation group were comparable to those of the test group. This score can help when selecting the individual treatment and when counseling patients and relatives.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Freundt K, Meyners T, Bajrovic A et al (2010) Radiotherapy for oligometastatic disease in patients with spinal cord compression (MSCC) from relatively radioresistant tumors. Strahlenther Onkol 186:218–223PubMedCrossRef Freundt K, Meyners T, Bajrovic A et al (2010) Radiotherapy for oligometastatic disease in patients with spinal cord compression (MSCC) from relatively radioresistant tumors. Strahlenther Onkol 186:218–223PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Inoue T, Oh RJ, Shiomi H (2011) New approach for treatment of vertebral metastases using intensity-modulated radiotherapy. Strahlenther Onkol 187:108–113PubMedCrossRef Inoue T, Oh RJ, Shiomi H (2011) New approach for treatment of vertebral metastases using intensity-modulated radiotherapy. Strahlenther Onkol 187:108–113PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kaplan EL, Meier P (1958) Non parametric estimation from incomplete observations. J Am Stat Assoc 53:457–481CrossRef Kaplan EL, Meier P (1958) Non parametric estimation from incomplete observations. J Am Stat Assoc 53:457–481CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Patchell R, Tibbs PA, Regine WF et al (2005) Direct decompressive surgical resection in the treatment of spinal cord compression caused by metastatic cancer: a randomised trial. Lancet 366:643–648PubMedCrossRef Patchell R, Tibbs PA, Regine WF et al (2005) Direct decompressive surgical resection in the treatment of spinal cord compression caused by metastatic cancer: a randomised trial. Lancet 366:643–648PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Prasad D, Schiff D (2005) Malignant spinal-cord compression. Lancet Oncol 6:15–24PubMed Prasad D, Schiff D (2005) Malignant spinal-cord compression. Lancet Oncol 6:15–24PubMed
6.
Zurück zum Zitat Rades D, Fehlauer F, Veninga T et al (2001) Functional outcome and survival after radiotherapy of metastatic spinal cord compression in patients with cancer of unknown primary. Int J Radiat Oncol Biol Phys 67:532–537CrossRef Rades D, Fehlauer F, Veninga T et al (2001) Functional outcome and survival after radiotherapy of metastatic spinal cord compression in patients with cancer of unknown primary. Int J Radiat Oncol Biol Phys 67:532–537CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Rades D, Lange M, Veninga T et al (2011) Final results of a prospective study comparing the local control of short-course and long-course radiotherapy for metastatic spinal cord compression. Int J Radiat Oncol Biol Phys 79:524–530PubMedCrossRef Rades D, Lange M, Veninga T et al (2011) Final results of a prospective study comparing the local control of short-course and long-course radiotherapy for metastatic spinal cord compression. Int J Radiat Oncol Biol Phys 79:524–530PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Rades D, Panzner A, Rudat V et al (2011) Dose escalation of radiotherapy for metastatic spinal cord compression (MSCC) in patients with relatively favorable survival prognosis. Strahlenther Onkol 187:729–735PubMedCrossRef Rades D, Panzner A, Rudat V et al (2011) Dose escalation of radiotherapy for metastatic spinal cord compression (MSCC) in patients with relatively favorable survival prognosis. Strahlenther Onkol 187:729–735PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Stieler F, Wolff D, Bauer L et al (2011) Reirradiation of spinal column metastases: comparison of several treatment techniques and dosimetric validation for the use of VMAT. Strahlenther Onkol 187:406–415PubMedCrossRef Stieler F, Wolff D, Bauer L et al (2011) Reirradiation of spinal column metastases: comparison of several treatment techniques and dosimetric validation for the use of VMAT. Strahlenther Onkol 187:406–415PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Uhl M, Sterzing F, Habl G et al (2011) CT-myelography for high-dose irradiation of spinal and paraspinal tumors with helical tomotherapy: revival of an old tool. Strahlenther Onkol 187:416–420PubMedCrossRef Uhl M, Sterzing F, Habl G et al (2011) CT-myelography for high-dose irradiation of spinal and paraspinal tumors with helical tomotherapy: revival of an old tool. Strahlenther Onkol 187:416–420PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Metastatic spinal cord compression in patients with cancer of unknown primary
Estimating the survival prognosis with a validated score
verfasst von
S. Douglas
S.E. Schild
D. Rades, M.D.
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Strahlentherapie und Onkologie / Ausgabe 11/2012
Print ISSN: 0179-7158
Elektronische ISSN: 1439-099X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00066-012-0130-3

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2012

Strahlentherapie und Onkologie 11/2012 Zur Ausgabe

Nodal-negativ nach neoadjuvanter Chemo: Axilladissektion verzichtbar?

03.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Wenn bei Mammakarzinomen durch eine neoadjuvante Chemotherapie ein Downstaging von nodal-positiv zu nodal-negativ gelingt, scheint es auch ohne Axilladissektion nur selten zu axillären Rezidiven zu kommen.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Bestrahlung nach Prostatektomie: mehr Schaden als Nutzen?

02.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Eine adjuvante Radiotherapie nach radikaler Prostata-Op. bringt den Betroffenen wahrscheinlich keinen Vorteil. Im Gegenteil: Durch die Bestrahlung steigt offenbar das Risiko für Harn- und Stuhlinkontinenz.

ASS schützt nicht vor Brustkrebsrezidiven

02.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Nützt nichts und ist vielleicht sogar schädlich: In einer Phase-3-Studie konnten täglich 300 mg ASS keine Brustkrebsrezidive bei Frauen vermeiden, die ein hohes Risiko für eine Tumorrückkehr aufwiesen. Tendenziell traten unter ASS sogar häufiger Rezidive auf als unter Placebo.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.