Skip to main content
Erschienen in: Diabetologia 5/2009

01.05.2009 | Short Communication

Interaction between prenatal growth and high-risk genotypes in the development of type 2 diabetes

verfasst von: N. Pulizzi, V. Lyssenko, A. Jonsson, C. Osmond, M. Laakso, E. Kajantie, D. J. Barker, L. C. Groop, J. G. Eriksson

Erschienen in: Diabetologia | Ausgabe 5/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aims/hypothesis

Early environmental factors and genetic variants have been reported to be involved in the pathogenesis of type 2 diabetes. The aim of this study was to investigate whether there is an interaction between birthweight and common variants in the TCF7L2, HHEX, PPARG, KCNJ11, SLC30A8, IGF2BP2, CDKAL1, CDKN2A/2B and JAZF1 genes in the risk of developing type 2 diabetes.

Methods

A total of 2,003 participants from the Helsinki Birth Cohort Study, 311 of whom were diagnosed with type 2 diabetes by an OGTT, were genotyped for the specified variants. Indices for insulin sensitivity and secretion were calculated.

Results

Low birthweight was associated with type 2 diabetes (p = 0.008) and impaired insulin secretion (p = 0.04). Of the tested variants, the risk variant in HHEX showed a trend towards a low birthweight (p = 0.09) and the risk variant in the CDKN2A/2B locus was associated with high birthweight (p = 0.01). The TCF7L2 risk allele was associated with increased risk of type 2 diabetes. Pooling across all nine genes, each risk allele increased the risk of type 2 diabetes by 11%. Risk variants in the HHEX, CDKN2A/2B and JAZF1 genes interacted with birthweight, so that the risk of type 2 diabetes was highest in those with lower birthweight (p ≤ 0.05). The interaction was also present in the pooled data.

Conclusions/interpretation

Low birthweight might affect the strength of the association of some common variants (HHEX, CDKN2A/2B and JAZF1) with type 2 diabetes. These findings need to be replicated in independent cohorts.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barker DJ, Hales CN, Fall CH, Osmond C, Phipps K, Clark PM (1993) Type 2 (non-insulin-dependent) diabetes mellitus, hypertension and hyperlipidaemia (syndrome X): relation to reduced fetal growth. Diabetologia 36:62–67PubMedCrossRef Barker DJ, Hales CN, Fall CH, Osmond C, Phipps K, Clark PM (1993) Type 2 (non-insulin-dependent) diabetes mellitus, hypertension and hyperlipidaemia (syndrome X): relation to reduced fetal growth. Diabetologia 36:62–67PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Hales CN, Barker DJ (1992) Type 2 (non-insulin-dependent) diabetes mellitus: the thrifty phenotype hypothesis. Diabetologia 35:595–601PubMedCrossRef Hales CN, Barker DJ (1992) Type 2 (non-insulin-dependent) diabetes mellitus: the thrifty phenotype hypothesis. Diabetologia 35:595–601PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Zeggini E, Scott LJ, Saxena R et al (2008) Meta-analysis of genome-wide association data and large-scale replication identifies additional susceptibility loci for type 2 diabetes. Nat Genet 40:638–645PubMedCrossRef Zeggini E, Scott LJ, Saxena R et al (2008) Meta-analysis of genome-wide association data and large-scale replication identifies additional susceptibility loci for type 2 diabetes. Nat Genet 40:638–645PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lyssenko V, Jonsson A, Almgren P et al (2008) Clinical risk factors, DNA variants, and the development of type 2 diabetes. N Engl J Med 359:2220–2232PubMedCrossRef Lyssenko V, Jonsson A, Almgren P et al (2008) Clinical risk factors, DNA variants, and the development of type 2 diabetes. N Engl J Med 359:2220–2232PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Eriksson JG, Osmond C, Kajantie E, Forsen TJ, Barker DJ (2006) Patterns of growth among children who later develop type 2 diabetes or its risk factors. Diabetologia 49:2853–2858PubMedCrossRef Eriksson JG, Osmond C, Kajantie E, Forsen TJ, Barker DJ (2006) Patterns of growth among children who later develop type 2 diabetes or its risk factors. Diabetologia 49:2853–2858PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Stumvoll M, van Haeften T, Fritsche A, Gerich J (2001) Oral glucose tolerance test indexes for insulin sensitivity and secretion based on various availabilities of sampling times. Diabetes Care 24:796–797PubMedCrossRef Stumvoll M, van Haeften T, Fritsche A, Gerich J (2001) Oral glucose tolerance test indexes for insulin sensitivity and secretion based on various availabilities of sampling times. Diabetes Care 24:796–797PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hanson RL, Pratley RE, Bogardus C et al (2000) Evaluation of simple indices of insulin sensitivity and insulin secretion for use in epidemiologic studies. Am J Epidemiol 151:190–198PubMed Hanson RL, Pratley RE, Bogardus C et al (2000) Evaluation of simple indices of insulin sensitivity and insulin secretion for use in epidemiologic studies. Am J Epidemiol 151:190–198PubMed
8.
Zurück zum Zitat Lyssenko V, Almgren P, Anevski D et al (2005) Genetic prediction of future type 2 diabetes. PLoS Med 2:e345PubMedCrossRef Lyssenko V, Almgren P, Anevski D et al (2005) Genetic prediction of future type 2 diabetes. PLoS Med 2:e345PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Freathy RM, Weedon MN, Bennett A et al (2007) Type 2 diabetes TCF7L2 risk genotypes alter birth weight: a study of 24,053 individuals. Am J Hum Genet 80:1150–1161PubMedCrossRef Freathy RM, Weedon MN, Bennett A et al (2007) Type 2 diabetes TCF7L2 risk genotypes alter birth weight: a study of 24,053 individuals. Am J Hum Genet 80:1150–1161PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kirchhoff K, Machicao F, Haupt A et al (2008) Polymorphisms in the TCF7L2, CDKAL1 and SLC30A8 genes are associated with impaired proinsulin conversion. Diabetologia 51:597–601PubMedCrossRef Kirchhoff K, Machicao F, Haupt A et al (2008) Polymorphisms in the TCF7L2, CDKAL1 and SLC30A8 genes are associated with impaired proinsulin conversion. Diabetologia 51:597–601PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Interaction between prenatal growth and high-risk genotypes in the development of type 2 diabetes
verfasst von
N. Pulizzi
V. Lyssenko
A. Jonsson
C. Osmond
M. Laakso
E. Kajantie
D. J. Barker
L. C. Groop
J. G. Eriksson
Publikationsdatum
01.05.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Diabetologia / Ausgabe 5/2009
Print ISSN: 0012-186X
Elektronische ISSN: 1432-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s00125-009-1291-1

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2009

Diabetologia 5/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.