Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 4/2007

01.04.2007 | Knee

Results of treatment of septic knee arthritis: a retrospective series of 40 cases

verfasst von: Laurent Balabaud, Jeannot Gaudias, Cyril Boeri, Jean-Yves Jenny, Pierre Kehr

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 4/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We studied a consecutive series of 40 patients presenting a septic knee arthritis, with a mean age of 49 ± 20 (range 19–81) years. The aetiologies were: 18 postoperative arthritis, 12 haematogenous infections, 7 arthritis following aspiration or infiltration, and 3 articular wounds. The most common organisms were Staphylococcus aureus and epidermidis (23 cases). Surgical procedures consisted in 20 arthroscopic debridements, 6 open debridements, 14 synovectomies. According to Gächter’s classification, there were 8 stage I, 18 stage II, 11 stage III and 3 stage IV cases. Fifteen patients had to be reoperated after the index procedure at our institution: one open debridement, six open synovectomies, one open arthrolysis, one arthrodesis and six total knee arthroplasties (TKA). Final examination was performed after 22 ± 26 (range 12–96) months. All cases were considered free of infection. Good functional result was present by 19/33 cases (excluding arthrodesis and TKA). The delay between the onset of symptoms and surgery was the major pronostic factor of success (P = 0.023). This delay was correlated with Gächter’s staging of the intra-articular lesions. The diagnosis of septic knee arthritis must be suspected at the early stage of the disease, and diagnostic joint aspiration must be immediately performed when the diagnosis is suspected. We suggest that the treatment should be more aggressive than generally advocated. Needle aspiration should be only performed at the very early stages. Arthroscopic debridement should be the routine treatment. Synovectomy should be considered even as a primary procedure when significant synovial hypertrophy is present (Gächter stage III and IV) or when a more conservative treatment did not lead to a fast improvement.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ballard A, Burkhalter WE, Mayfield GW, Dehne E, Brown PW (1975) The functional treatment of pyogenic arthritis of the adult knee. J Bone Joint Surg 57(A):1119–1123PubMed Ballard A, Burkhalter WE, Mayfield GW, Dehne E, Brown PW (1975) The functional treatment of pyogenic arthritis of the adult knee. J Bone Joint Surg 57(A):1119–1123PubMed
2.
Zurück zum Zitat Broy SB, Stulberg SD, Schmid FR (1986) The role of arthroscopy in the diagnosis and management of the septic joint. Clin Rheum Dis 12(2):489–500PubMed Broy SB, Stulberg SD, Schmid FR (1986) The role of arthroscopy in the diagnosis and management of the septic joint. Clin Rheum Dis 12(2):489–500PubMed
3.
Zurück zum Zitat Broy SB, Schmid FR (1986) A Comparison of medical drainage (needle aspiration) and surgical drainage (arthrotomy or arthroscopy) in the initial treatment of infected joints. Clin Rheum Dis 12(2):501–522PubMed Broy SB, Schmid FR (1986) A Comparison of medical drainage (needle aspiration) and surgical drainage (arthrotomy or arthroscopy) in the initial treatment of infected joints. Clin Rheum Dis 12(2):501–522PubMed
4.
Zurück zum Zitat Bussière F, Beaufils P (1999) Apport de l’arthroscopie au traitement des arthrites septiques à pyogènes banals du genou de l’adulte. Rev Chir Orthop 85:803–810PubMed Bussière F, Beaufils P (1999) Apport de l’arthroscopie au traitement des arthrites septiques à pyogènes banals du genou de l’adulte. Rev Chir Orthop 85:803–810PubMed
5.
Zurück zum Zitat Bussière F, Beaufils P (1999) Arthrites septiques du genou de l’adulte: traitement arthroscopique. In: Arthroscopie, Société Française d’Arthroscopie. Elsevier, Paris, pp 241–244 Bussière F, Beaufils P (1999) Arthrites septiques du genou de l’adulte: traitement arthroscopique. In: Arthroscopie, Société Française d’Arthroscopie. Elsevier, Paris, pp 241–244
6.
Zurück zum Zitat Cimmino MA (1997) Recognition and management of bacterial arthritis. Drugs 54:50–60PubMed Cimmino MA (1997) Recognition and management of bacterial arthritis. Drugs 54:50–60PubMed
7.
Zurück zum Zitat Flood JN, Kolarik DB (1988) Arthroscopic irrigation and debridement of infected total knee arthroplasty: report of two cases. Arthroscopy 4:182–186PubMedCrossRef Flood JN, Kolarik DB (1988) Arthroscopic irrigation and debridement of infected total knee arthroplasty: report of two cases. Arthroscopy 4:182–186PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gainor BJ (1984) Instillation of continuous tube irrigation in the septic knee at arthroscopy. Clin Orthop 183:96–98PubMed Gainor BJ (1984) Instillation of continuous tube irrigation in the septic knee at arthroscopy. Clin Orthop 183:96–98PubMed
9.
Zurück zum Zitat Goldenberg DL, Brandt KD, Cohen AS, Cathcart ES (1975) Treatment of septic arthritis. Comparison of needle aspiration and surgery as initial modes of joint drainage. Arthritis Rheum 18(1):83–90PubMedCrossRef Goldenberg DL, Brandt KD, Cohen AS, Cathcart ES (1975) Treatment of septic arthritis. Comparison of needle aspiration and surgery as initial modes of joint drainage. Arthritis Rheum 18(1):83–90PubMedCrossRef
10.
11.
Zurück zum Zitat Jarrett MP, Grossman L, Sadler AH, Grayzel AI (1981) The role of arthroscopy in the treatment of septic arthritis. Arthritis Rheum 24(5):737–739PubMedCrossRef Jarrett MP, Grossman L, Sadler AH, Grayzel AI (1981) The role of arthroscopy in the treatment of septic arthritis. Arthritis Rheum 24(5):737–739PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Kelly PJ, Martin WJ, Coventry MB (1970) Bacterial (suppurative) arthritis in the adult. J Bone Joint Surg 52(A):1595–1602PubMed Kelly PJ, Martin WJ, Coventry MB (1970) Bacterial (suppurative) arthritis in the adult. J Bone Joint Surg 52(A):1595–1602PubMed
13.
Zurück zum Zitat Lane JG, Falahee MH, Wojtys EM, Hankin FM, Kaufer H (1990) Pyarthrosis of the knee. Treatment considerations. Clin Orthop 252:198–204PubMed Lane JG, Falahee MH, Wojtys EM, Hankin FM, Kaufer H (1990) Pyarthrosis of the knee. Treatment considerations. Clin Orthop 252:198–204PubMed
14.
Zurück zum Zitat Le Dantec L, Maury F, Flipo RM, Laskri S, Cortet B, Duquesnoy B, Delcambre B (1996) Peripheral pyogenic arthritis. A study of one hundred seventy-nine cases. Rev Rhum Engl Ed 63:103–110PubMed Le Dantec L, Maury F, Flipo RM, Laskri S, Cortet B, Duquesnoy B, Delcambre B (1996) Peripheral pyogenic arthritis. A study of one hundred seventy-nine cases. Rev Rhum Engl Ed 63:103–110PubMed
15.
Zurück zum Zitat Locker B, Hulet C (1999) Synovectomie arthroscopique: Technique. In: Arthroscopie, Société Française d’Arthroscopie. Elsevier, Paris, pp 231–234 Locker B, Hulet C (1999) Synovectomie arthroscopique: Technique. In: Arthroscopie, Société Française d’Arthroscopie. Elsevier, Paris, pp 231–234
16.
Zurück zum Zitat Parisien JS, Shaffer B (1992) Arthroscopic management of pyoarthrosis. Clin Orthop 275:243–247PubMed Parisien JS, Shaffer B (1992) Arthroscopic management of pyoarthrosis. Clin Orthop 275:243–247PubMed
17.
Zurück zum Zitat Riegels-Nielsen P, Jensen JS (1984) Septic arthritis of the knee. Acta Orthop Scand 55:657–659PubMed Riegels-Nielsen P, Jensen JS (1984) Septic arthritis of the knee. Acta Orthop Scand 55:657–659PubMed
18.
Zurück zum Zitat Riegels-Nielsen P, Frimodt-Moller N, Sorensen M, Jensen JS (1991) Synovectomy for septic arthritis. Acta Orthop Scand 62:315–318PubMedCrossRef Riegels-Nielsen P, Frimodt-Moller N, Sorensen M, Jensen JS (1991) Synovectomy for septic arthritis. Acta Orthop Scand 62:315–318PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Rosenthal J, Bole GG, Robinson WD (1980) Acute non-gonococcal infectious arthritis. Arthritis Rheum 23:889–897PubMedCrossRef Rosenthal J, Bole GG, Robinson WD (1980) Acute non-gonococcal infectious arthritis. Arthritis Rheum 23:889–897PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Salter RB, Bell RS, Keeley FW (1981) The protective effect of continuous passive motion on living articular cartilage in acute septic arthritis. Clin Orthop 159:223–247PubMed Salter RB, Bell RS, Keeley FW (1981) The protective effect of continuous passive motion on living articular cartilage in acute septic arthritis. Clin Orthop 159:223–247PubMed
22.
Zurück zum Zitat Stutz G, Kuster MS, Kleinstück F, Gächter A (2000) Arthroscopic management of septic arthritis: stages of infection and results. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 8:270–274PubMedCrossRef Stutz G, Kuster MS, Kleinstück F, Gächter A (2000) Arthroscopic management of septic arthritis: stages of infection and results. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 8:270–274PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Thiery JA (1989) Arthroscopic drainage in septic arthritis of the knee: a multicenter study. Arthroscopy 5:65–69PubMedCrossRef Thiery JA (1989) Arthroscopic drainage in septic arthritis of the knee: a multicenter study. Arthroscopy 5:65–69PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Travers V, Koechlin Ph, Apoil A, Bonnet JC (1985) Traitement des arthrites aiguës à pyogènes des grosses articulations des membres. Rev Chir Orthop 71:235–240PubMed Travers V, Koechlin Ph, Apoil A, Bonnet JC (1985) Traitement des arthrites aiguës à pyogènes des grosses articulations des membres. Rev Chir Orthop 71:235–240PubMed
25.
Zurück zum Zitat Travers V, Norotte G, Augereau B, Gaudillat C (1988) L’arthroscopie dans le traitement des arthrites aiguës primitives du genou à pyogènes chez l’adulte. Rev Chir Orthop 74:357–361PubMed Travers V, Norotte G, Augereau B, Gaudillat C (1988) L’arthroscopie dans le traitement des arthrites aiguës primitives du genou à pyogènes chez l’adulte. Rev Chir Orthop 74:357–361PubMed
26.
Zurück zum Zitat Vincent GM, Amirault JD (1990) Septic arthritis in the elderly. Clin Orthop 251:241–245PubMed Vincent GM, Amirault JD (1990) Septic arthritis in the elderly. Clin Orthop 251:241–245PubMed
27.
Zurück zum Zitat Wirtz DC, Marth M, Miltner O, Schneider U, Zilkens KW (2001) Septic arthritis of the knee in adults: treatment by arthroscopy or arthrotomy. Int Orthop 25:239–241PubMedCrossRef Wirtz DC, Marth M, Miltner O, Schneider U, Zilkens KW (2001) Septic arthritis of the knee in adults: treatment by arthroscopy or arthrotomy. Int Orthop 25:239–241PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Results of treatment of septic knee arthritis: a retrospective series of 40 cases
verfasst von
Laurent Balabaud
Jeannot Gaudias
Cyril Boeri
Jean-Yves Jenny
Pierre Kehr
Publikationsdatum
01.04.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 4/2007
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-006-0224-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2007

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 4/2007 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.