Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 12/2010

01.12.2010 | Shoulder

Arthroscopic treatment of chronic calcific tendinitis with complete removal and rotator cuff tendon repair

verfasst von: Jae Chul Yoo, Won Hah Park, Kyoung Hwan Koh, Sang Min Kim

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 12/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Relatively large calcific materials on radiographs of shoulders with persistent symptoms after extended periods of conservative treatment are candidates for operative treatment. But complete removal of calcific materials sometimes leaves a large defect in the rotator cuff tendon, and tendon repair might be essential if defects are large. We evaluated the clinical results of complete removal of calcific deposits with or without repair of the rotator cuff tendon in 35 consecutive patients. Eighteen patients underwent calcific material removal, which resulted in a complete tear in the rotator cuff tendon, and suture anchor repair. And the other 17 patients received either side-to-side repair or simple debridement. Clinical outcomes improved at a median 31 (range 24–45) months after surgery, and pain relief was achieved within 6 months of surgery in 30 of 35. However, ten patients developed a secondary stiff shoulder. Repair with or without suture anchor after complete removal of calcific material provides good clinical results and earlier pain relief when it was compared to previous literatures of minimal removal technique.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ark JW, Flock TJ, Flatow EL, Bigliani LU (1992) Arthroscopic treatment of calcific tendinitis of the shoulder. Arthroscopy 8:183–188CrossRefPubMed Ark JW, Flock TJ, Flatow EL, Bigliani LU (1992) Arthroscopic treatment of calcific tendinitis of the shoulder. Arthroscopy 8:183–188CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Constant CR, Murley AH (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop Relat Res 214:160–164PubMed Constant CR, Murley AH (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop Relat Res 214:160–164PubMed
3.
Zurück zum Zitat Gazielly D, Bruyere G, Gleyze P, Thomas T (1997) Open acromioplasty with excision of calcium deposits and tendon suture. In: The cuff. Elsevier, Paris, pp 172–175 Gazielly D, Bruyere G, Gleyze P, Thomas T (1997) Open acromioplasty with excision of calcium deposits and tendon suture. In: The cuff. Elsevier, Paris, pp 172–175
4.
Zurück zum Zitat Hurt G, Baker CL Jr (2003) Calcific tendinitis of the shoulder. Orthop Clin North Am 34:567–575CrossRefPubMed Hurt G, Baker CL Jr (2003) Calcific tendinitis of the shoulder. Orthop Clin North Am 34:567–575CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Jacobs R, Debeer P (2006) Calcifying tendinitis of the rotator cuff: functional outcome after arthroscopic treatment. Acta Orthop Belg 72:276–281PubMed Jacobs R, Debeer P (2006) Calcifying tendinitis of the rotator cuff: functional outcome after arthroscopic treatment. Acta Orthop Belg 72:276–281PubMed
6.
Zurück zum Zitat Jerosch J, Strauss JM, Schmiel S (1998) Arthroscopic treatment of calcific tendinitis of the shoulder. J Shoulder Elbow Surg 7:30–37CrossRefPubMed Jerosch J, Strauss JM, Schmiel S (1998) Arthroscopic treatment of calcific tendinitis of the shoulder. J Shoulder Elbow Surg 7:30–37CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Kayser R, Hampf S, Seeber E, Heyde CE (2007) Value of preoperative ultrasound marking of calcium deposits in patients who require surgical treatment of calcific tendinitis of the shoulder. Arthroscopy 23:43–50CrossRefPubMed Kayser R, Hampf S, Seeber E, Heyde CE (2007) Value of preoperative ultrasound marking of calcium deposits in patients who require surgical treatment of calcific tendinitis of the shoulder. Arthroscopy 23:43–50CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Ozkoc G, Akpinar S, Hersekli MA, Ozalay M, Tandogan RN (2002) Arthroscopic treatment of rotator cuff calcifying tendinitis. Acta Orthop Traumatol Turc 36:413–416PubMed Ozkoc G, Akpinar S, Hersekli MA, Ozalay M, Tandogan RN (2002) Arthroscopic treatment of rotator cuff calcifying tendinitis. Acta Orthop Traumatol Turc 36:413–416PubMed
9.
Zurück zum Zitat Porcellini G, Paladini P, Campi F, Paganelli M (2004) Arthroscopic treatment of calcifying tendinitis of the shoulder: clinical and ultrasonographic follow-up findings at two to five years. J Shoulder Elbow Surg 13:503–508CrossRefPubMed Porcellini G, Paladini P, Campi F, Paganelli M (2004) Arthroscopic treatment of calcifying tendinitis of the shoulder: clinical and ultrasonographic follow-up findings at two to five years. J Shoulder Elbow Surg 13:503–508CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Resch H, Povacz P, Seykora P (1997) Excision of calcium deposit and acromioplasty? In: The cuff. Elsevier, Paris, pp 169–171 Resch H, Povacz P, Seykora P (1997) Excision of calcium deposit and acromioplasty? In: The cuff. Elsevier, Paris, pp 169–171
11.
Zurück zum Zitat Richards RR, An KN, Bigliani LU, Friedman RJ, Gartsman GM, Gristina AG, Iannotti JP, Mow VC, Sidles JA, Zuckerman JD (1994) A standardized method for the assessment of shoulder function. J Shoulder Elbow Surg 3:347–352CrossRef Richards RR, An KN, Bigliani LU, Friedman RJ, Gartsman GM, Gristina AG, Iannotti JP, Mow VC, Sidles JA, Zuckerman JD (1994) A standardized method for the assessment of shoulder function. J Shoulder Elbow Surg 3:347–352CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Rupp S, Seil R, Kohn D (2000) Tendinosis calcarea of the rotator cuff. Orthopade 29:852–867CrossRef Rupp S, Seil R, Kohn D (2000) Tendinosis calcarea of the rotator cuff. Orthopade 29:852–867CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Seil R, Litzenburger H, Kohn D, Rupp S (2006) Arthroscopic treatment of chronically painful calcifying tendinitis of the supraspinatus tendon. Arthroscopy 22:521–527CrossRefPubMed Seil R, Litzenburger H, Kohn D, Rupp S (2006) Arthroscopic treatment of chronically painful calcifying tendinitis of the supraspinatus tendon. Arthroscopy 22:521–527CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Sirveaux F, Gosselin O, Roche O, Turell P, Mole D (2005) Postoperative results after arthroscopic treatment of rotator cuff calcifying tendonitis, with or without associated glenohumeral exploration. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 91:295–299PubMed Sirveaux F, Gosselin O, Roche O, Turell P, Mole D (2005) Postoperative results after arthroscopic treatment of rotator cuff calcifying tendonitis, with or without associated glenohumeral exploration. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 91:295–299PubMed
15.
Zurück zum Zitat Uhthoff H (1997) Anatomopathology of calcifying tendinitis of the cuff. In: The Cuff. Elsevier, Paris, pp 144–146 Uhthoff H (1997) Anatomopathology of calcifying tendinitis of the cuff. In: The Cuff. Elsevier, Paris, pp 144–146
Metadaten
Titel
Arthroscopic treatment of chronic calcific tendinitis with complete removal and rotator cuff tendon repair
verfasst von
Jae Chul Yoo
Won Hah Park
Kyoung Hwan Koh
Sang Min Kim
Publikationsdatum
01.12.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 12/2010
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-010-1067-7

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2010

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 12/2010 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.