Skip to main content
Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 6/2013

01.06.2013 | Sports Medicine

Anterior tibial stress fractures treated with anterior tension band plating in high-performance athletes

verfasst von: Alexandre Santa Cruz, João Paris Buarque de Hollanda, Aires Duarte Junior, José Soares Hungria Neto

Erschienen in: Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy | Ausgabe 6/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The non-surgical treatment of anterior tibial cortex stress fractures requires long periods of abstention from sports activities and often results in non-union. Many different surgical techniques have already been previously described to treat these fractures, but there is no consensus on the best treatment. We describe the outcome of treatment using anterior tibial tension band plating in three high-performance athletes (4 legs) with anterior tibial cortex stress fractures.

Methods

Tibial osteosynthesis with a 3.5-mm locking compression plate in the anterolateral aspect of the tibia was performed in all patients diagnosed with anterior tibial stress fracture after September 2010 at Santa Casa Hospital.

Results

All of the fractures were consolidated within a period of 3 months after surgery, allowing for an early return to pre-injury levels of competitive sports activity. There were no infection, non-union, malunion or anterior knee pain complications.

Conclusions

Anterior tibial tension band plating leads to prompt fracture consolidation and is a good alternative for the treatment of anterior tibial cortex stress fractures. Bone grafts were shown to be unnecessary.

Level of evidence

IV.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barrick EF, Jackson CB (1992) Prophylactic intramedullary fixation of the tibia for stress fracture in a professional athlete. J Orthop Trauma 6:241–244PubMedCrossRef Barrick EF, Jackson CB (1992) Prophylactic intramedullary fixation of the tibia for stress fracture in a professional athlete. J Orthop Trauma 6:241–244PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Baublitz SD, Shaffer BS (2004) Acute fracture through an intramedullary stabilized chronic tibial stress fracture in a basketball player: a case report and literature review. Am J Sports Med 32:1968–1972PubMedCrossRef Baublitz SD, Shaffer BS (2004) Acute fracture through an intramedullary stabilized chronic tibial stress fracture in a basketball player: a case report and literature review. Am J Sports Med 32:1968–1972PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Beals RK, Cook RD (1991) Stress fractures of the anterior tibial diaphysis. Orthopedics 14:869–875PubMed Beals RK, Cook RD (1991) Stress fractures of the anterior tibial diaphysis. Orthopedics 14:869–875PubMed
4.
Zurück zum Zitat Borens O, Sen MK, Huang RC et al (2006) Anterior tension band plating for anterior tibial stress fractures in high-performance female athletes. A report of 4 cases. J Orthop Trauma 20:425–430PubMedCrossRef Borens O, Sen MK, Huang RC et al (2006) Anterior tension band plating for anterior tibial stress fractures in high-performance female athletes. A report of 4 cases. J Orthop Trauma 20:425–430PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Brukner P, Fanton G, Bergman AG et al (2000) Bilateral stress fractures of the anterior part of the tibial cortex: a case report. J Bone Joint Surg Am 82:213–218PubMed Brukner P, Fanton G, Bergman AG et al (2000) Bilateral stress fractures of the anterior part of the tibial cortex: a case report. J Bone Joint Surg Am 82:213–218PubMed
6.
Zurück zum Zitat Chang PS, Harris RM (1996) Intramedullary nailing for chronic tibial stress fractures: a review of five cases. Am J Sports Med 24:688–692PubMedCrossRef Chang PS, Harris RM (1996) Intramedullary nailing for chronic tibial stress fractures: a review of five cases. Am J Sports Med 24:688–692PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Court-Brown CM, Gustilo T, Shaw AD (1997) Knee pain after intramedullary tibial nailing: its incidence, etiology, and outcome. J Orthop Trauma 11:103–105PubMedCrossRef Court-Brown CM, Gustilo T, Shaw AD (1997) Knee pain after intramedullary tibial nailing: its incidence, etiology, and outcome. J Orthop Trauma 11:103–105PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Gigis I, Rallis I, Gigis P et al (2011) Anterior tibial cortex stress fracture in a high demand professional soccer player. J Med Cases 5:210–215CrossRef Gigis I, Rallis I, Gigis P et al (2011) Anterior tibial cortex stress fracture in a high demand professional soccer player. J Med Cases 5:210–215CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Johansson C, Ekenman I, Lewander R (1992) Stress fractures of the tibia in athletes: diagnosis and natural course. Scand J Med Sci Sports 2:87–91CrossRef Johansson C, Ekenman I, Lewander R (1992) Stress fractures of the tibia in athletes: diagnosis and natural course. Scand J Med Sci Sports 2:87–91CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Liimatainen E, Sarimo J, Hulkko A et al (2009) Anterior mid-tibial stress fractures. Results of surgical treatment. Scand J Surg 98:244–249PubMed Liimatainen E, Sarimo J, Hulkko A et al (2009) Anterior mid-tibial stress fractures. Results of surgical treatment. Scand J Surg 98:244–249PubMed
11.
Zurück zum Zitat Matherson GO, Clement DB, McKenzie DC et al (1987) Stress fractures in athletes: a study of 320 cases. Am J Sports Med 15:46–58CrossRef Matherson GO, Clement DB, McKenzie DC et al (1987) Stress fractures in athletes: a study of 320 cases. Am J Sports Med 15:46–58CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Orava S, Hulkko A (1984) Stress fracture of the mid-tibial shaft. Acta Orthop Scand 55:35–37PubMedCrossRef Orava S, Hulkko A (1984) Stress fracture of the mid-tibial shaft. Acta Orthop Scand 55:35–37PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Pandya NK, Webner D, Sennett B (2007) Recurrent fracture after operative treatment for a tibial stress fracture. Clin Orthop Relat Res 456:254–258PubMedCrossRef Pandya NK, Webner D, Sennett B (2007) Recurrent fracture after operative treatment for a tibial stress fracture. Clin Orthop Relat Res 456:254–258PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Plasschaert VFP, Johansson CG, Micheli LJ (1994) Anterior tibial stress fracture treated with intramedullary nailing: a case report. Clin J Sport Med 4:58–62 Plasschaert VFP, Johansson CG, Micheli LJ (1994) Anterior tibial stress fracture treated with intramedullary nailing: a case report. Clin J Sport Med 4:58–62
15.
Zurück zum Zitat Retting A, Shelbourne D, McCarroll J et al (1988) The natural history and treatment of delayed union stress fractures of the anterior cortex of the tibia. Am J Sports Med 16:250–255CrossRef Retting A, Shelbourne D, McCarroll J et al (1988) The natural history and treatment of delayed union stress fractures of the anterior cortex of the tibia. Am J Sports Med 16:250–255CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Rolf C, Ekenman I, Tornqvist H et al (1997) The anterior stress fracture of the tibia: an atrophic pseudoarthrosis? Scand J Med Sci Sports 7:249–252PubMedCrossRef Rolf C, Ekenman I, Tornqvist H et al (1997) The anterior stress fracture of the tibia: an atrophic pseudoarthrosis? Scand J Med Sci Sports 7:249–252PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Varner KE, Younas SA, Lintner DM et al (2005) Chronic anterior midtibial stress fractures in athletes treated with reamed intramedullary nailing. Am J Sports Med 33:1071–1076PubMedCrossRef Varner KE, Younas SA, Lintner DM et al (2005) Chronic anterior midtibial stress fractures in athletes treated with reamed intramedullary nailing. Am J Sports Med 33:1071–1076PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Vaisto O, Toivanen J, Kannus P et al (2008) Anterior knee pain after intramedullary nailing of fractures of the tibial shaft: an eight-year follow-up of a prospective, randomized study comparing two different nail-insertion techniques. J Trauma 64:1511–1516PubMedCrossRef Vaisto O, Toivanen J, Kannus P et al (2008) Anterior knee pain after intramedullary nailing of fractures of the tibial shaft: an eight-year follow-up of a prospective, randomized study comparing two different nail-insertion techniques. J Trauma 64:1511–1516PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Verma RB, Sherman O (2001) Athletic stress fractures: part I. History, epidemiology, physiology, risk factors, radiography, diagnosis, and treatment. Am J Orthop 30:798–806PubMedCrossRef Verma RB, Sherman O (2001) Athletic stress fractures: part I. History, epidemiology, physiology, risk factors, radiography, diagnosis, and treatment. Am J Orthop 30:798–806PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Young AJ, McAllister DR (2006) Evaluation and treatment of tibial stress fractures. Clin Sports Med 25:117–128PubMedCrossRef Young AJ, McAllister DR (2006) Evaluation and treatment of tibial stress fractures. Clin Sports Med 25:117–128PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Anterior tibial stress fractures treated with anterior tension band plating in high-performance athletes
verfasst von
Alexandre Santa Cruz
João Paris Buarque de Hollanda
Aires Duarte Junior
José Soares Hungria Neto
Publikationsdatum
01.06.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy / Ausgabe 6/2013
Print ISSN: 0942-2056
Elektronische ISSN: 1433-7347
DOI
https://doi.org/10.1007/s00167-013-2365-7

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2013

Knee Surgery, Sports Traumatology, Arthroscopy 6/2013 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.