Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Cardiology 2/2006

01.04.2006

Management Strategy for Very Mild Aortic Valve Stenosis

verfasst von: P.J. Bartz, D.J. Driscoll, J.F. Keane, W.M. Gersony, C.J. Hayes, J.I. Brenner, W.M. O’Fallon, D.R. Pieroni, R.R. Wolfe, W.H. Weidman

Erschienen in: Pediatric Cardiology | Ausgabe 2/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

It is unclear how often patients with very mild aortic stenosis (gradients <25 mmHg) need interval follow-up. The purpose of this study was to define the determinants of disease severity progression and to propose appropriate management strategies. It is known that congenital aortic stenosis is a progressive disease that requires long-term follow-up at consistent intervals. We studied 89 patients with very mild aortic stenosis. Cox proportional hazard modeling was performed to ascertain predictors of morbidity and mortality. Events were defined as valve surgery or death. Of the original 89 patients, 7 died (92% survival); one death was sudden and unexplained and six were noncardiac. Eighteen individuals were lost to follow-up (10 not located and 8 refused participation). Twelve (17%) had valve surgery. The minimum time interval between initial diagnosis of very mild aortic stenosis and surgery was 4.6 years (mean, 14.0). Age at diagnosis, gender, initial gradient, initial gradient/age, and aortic regurgitation were found not to be predictive of outcome. However, the slope of the transaortic gradient [change of gradient/time (years)] was predictive of outcome (hazard ratio of 1.69; confidence interval, 1.4–2.2). At least 17% of these patients progress to require operation. For patients with a gradient slope <1.1, evaluation every 4 or 5 years is recommended. For patients with a gradient slope >1.2, evaluation every 1 or 2 years seems prudent.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bengur AR, Snider AR, Serwer GA, Peters J, Rosenthal A (1989) Usefulness of the Doppler mean gradient in evaluation of children with aortic valve stenosis and comparison to gradient at catheterization. Am J Cardiol 64:756–761CrossRefPubMed Bengur AR, Snider AR, Serwer GA, Peters J, Rosenthal A (1989) Usefulness of the Doppler mean gradient in evaluation of children with aortic valve stenosis and comparison to gradient at catheterization. Am J Cardiol 64:756–761CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Ferencz C, Rubin JD, McCarter RJ, et al. (1985) Congenital heart disease; prevalence at livebirth. The Baltimore–Washington Infant Study. Am J Epidemiol 121:31–36PubMed Ferencz C, Rubin JD, McCarter RJ, et al. (1985) Congenital heart disease; prevalence at livebirth. The Baltimore–Washington Infant Study. Am J Epidemiol 121:31–36PubMed
3.
Zurück zum Zitat Keane JF, Driscoll DJ, Gersony WM, et al. (1993) Second natural history study of congenital heart defects. Results of treatment of patients with aortic valvar stenosis. Circulation 56:I5–I12PubMed Keane JF, Driscoll DJ, Gersony WM, et al. (1993) Second natural history study of congenital heart defects. Results of treatment of patients with aortic valvar stenosis. Circulation 56:I5–I12PubMed
4.
Zurück zum Zitat Kitchiner D, Jackson M, Malaiya N, et al. (1994) Incidence and prognosis of obstruction of the left vpntricular outflow tract in Liverpool (1960–91): a study of 313 patients. Br Heart J 71:588–595PubMed Kitchiner D, Jackson M, Malaiya N, et al. (1994) Incidence and prognosis of obstruction of the left vpntricular outflow tract in Liverpool (1960–91): a study of 313 patients. Br Heart J 71:588–595PubMed
5.
Zurück zum Zitat Miettinen OS, Rees JK (1977) Report from the Joint Study on the Natural History of Congenital Heart Defects. II. Methodology. Circulation 56:I5–I12PubMed Miettinen OS, Rees JK (1977) Report from the Joint Study on the Natural History of Congenital Heart Defects. II. Methodology. Circulation 56:I5–I12PubMed
6.
Zurück zum Zitat O’Fallon WM, Crowson CS, Rings LJ, et al. (1993) Second natural history study of congenital heart defects. Materials and methods. Circulation 87:I4–I15PubMed O’Fallon WM, Crowson CS, Rings LJ, et al. (1993) Second natural history study of congenital heart defects. Materials and methods. Circulation 87:I4–I15PubMed
7.
Zurück zum Zitat Rubin JD, Ferencz C, McCarter RJ, et al. (1985) Congenital cardiovascular malformations in the Baltimore–Washington area. Md Med J 34:1079–1083PubMed Rubin JD, Ferencz C, McCarter RJ, et al. (1985) Congenital cardiovascular malformations in the Baltimore–Washington area. Md Med J 34:1079–1083PubMed
8.
Zurück zum Zitat Wagner HR, Ellison RC, Keane JF, Humphries OJ, Nadas AS (1977) Clinical course in aortic stenosis. Circulation 56:I47–I56PubMed Wagner HR, Ellison RC, Keane JF, Humphries OJ, Nadas AS (1977) Clinical course in aortic stenosis. Circulation 56:I47–I56PubMed
Metadaten
Titel
Management Strategy for Very Mild Aortic Valve Stenosis
verfasst von
P.J. Bartz
D.J. Driscoll
J.F. Keane
W.M. Gersony
C.J. Hayes
J.I. Brenner
W.M. O’Fallon
D.R. Pieroni
R.R. Wolfe
W.H. Weidman
Publikationsdatum
01.04.2006
Erschienen in
Pediatric Cardiology / Ausgabe 2/2006
Print ISSN: 0172-0643
Elektronische ISSN: 1432-1971
DOI
https://doi.org/10.1007/s00246-005-1134-x

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2006

Pediatric Cardiology 2/2006 Zur Ausgabe

Das Risiko für Vorhofflimmern in der Bevölkerung steigt

02.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Das Risiko, im Lauf des Lebens an Vorhofflimmern zu erkranken, ist in den vergangenen 20 Jahren gestiegen: Laut dänischen Zahlen wird es drei von zehn Personen treffen. Das hat Folgen weit über die Schlaganfallgefährdung hinaus.

VHF-Ablation nützt wohl nur bei reduzierter Auswurfleistung

02.05.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Ob die Katheterablation von Vorhofflimmern bei Patienten mit Herzinsuffizienz die Komplikationsraten senkt, scheint davon abzuhängen, ob die Auswurfleistung erhalten ist oder nicht. Das legen die Ergebnisse einer Metaanalyse nahe.

Weniger Extremitätenischämien mit dualer Plättchenhemmung

02.05.2024 Thrombozytenaggregationshemmer Nachrichten

Eine Behandlung mit Ticagrelor zusätzlich zu ASS kann das Risiko für Revaskularisierungen und Amputationen von Extremitäten bei Diabetikern mit stabiler KHK deutlich reduzieren, vor allem für solche mit PAVK. Dafür spricht eine Auswertung der Interventionsstudie THEMIS.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärzte und Psychotherapeuten.

Update Kardiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.