Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 3/2004

01.06.2004 | Original Paper

Distraction osteogenesis with conventional external fixator for tibial bone loss

verfasst von: Chanchit Sangkaew

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 3/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Between 1991 and 2002, we treated 21 patients with tibial bone loss using a conventional external fixator. Nine patients had an infected open fracture and 12 patients an infected nonunion. After corticotomy, the bone was distracted at the rate of 1 mm (1 mm/step) on alternate days or every 48 h. The mean follow-up period was 18.7 (6–108) months after fixator removal. The mean new bone gained was 7.4 (2–17) cm. The mean healing index was 44.7 (17–86) days/cm. Total wound infection was resolved in 19 limbs (90.5%), and 11/12 (91.6%) nonunions united. Union with acceptable alignment (<7° of angulation) and limb-length difference (<2.5 cm) was achieved in 18 limbs (85.7%). The bone result was excellent in 17 tibiae, good in three, and poor in one. Eighteen limbs had an excellent and three a good functional result. This modified technique of distraction osteogenesis using AO/ASIF conventional external fixator is safe, cost effective, and a versatile tool in the management of tibial bone loss associated with infected nonunion and open fractures.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aldegheri R, Renzi-brivio L, Agostini S (1989) The callotasis method in limb lengthening. Clin Orthop 241:137–145PubMed Aldegheri R, Renzi-brivio L, Agostini S (1989) The callotasis method in limb lengthening. Clin Orthop 241:137–145PubMed
2.
Zurück zum Zitat Alho A, Bang G, Karaharju E, Armond I (1982) Filling of bone defect during experimental osteotaxis distraction. Acta Orthop Scand 53:26–34 Alho A, Bang G, Karaharju E, Armond I (1982) Filling of bone defect during experimental osteotaxis distraction. Acta Orthop Scand 53:26–34
3.
Zurück zum Zitat Alonso JE, Regazzoni P (1990) The use of the Ilizarov concept with the AO/ASIF tubular fixator in the treatment of segmental defects. Orthop Clin North Am 21:655–665PubMed Alonso JE, Regazzoni P (1990) The use of the Ilizarov concept with the AO/ASIF tubular fixator in the treatment of segmental defects. Orthop Clin North Am 21:655–665PubMed
4.
Zurück zum Zitat Cattaneo R, Catagni M, Johnson EE (1992) The treatment of infected nonunions and segmental defects of the tibia by the methods of Ilizarov. Clin Orthop 280:143–152PubMed Cattaneo R, Catagni M, Johnson EE (1992) The treatment of infected nonunions and segmental defects of the tibia by the methods of Ilizarov. Clin Orthop 280:143–152PubMed
5.
Zurück zum Zitat Delloye C, Delefortrie G, Coutelier L, Vincent A (1990) Bone regenerate formation in cortical bone during distraction lengthening. Clin Orthop 250:34–42PubMed Delloye C, Delefortrie G, Coutelier L, Vincent A (1990) Bone regenerate formation in cortical bone during distraction lengthening. Clin Orthop 250:34–42PubMed
6.
Zurück zum Zitat Dendrinos GK, Kontos S, Lyritsis E (1995) Use of the Ilizarov technique for treatment of non-union of the tibia associated with infection. J Bone Joint Surg [Am] 77:835–846 Dendrinos GK, Kontos S, Lyritsis E (1995) Use of the Ilizarov technique for treatment of non-union of the tibia associated with infection. J Bone Joint Surg [Am] 77:835–846
7.
Zurück zum Zitat Ilizarov GA (1990) Clinical application of the tension-stress effect for limb lengthening. Clin Orthop 250:8–26PubMed Ilizarov GA (1990) Clinical application of the tension-stress effect for limb lengthening. Clin Orthop 250:8–26PubMed
8.
Zurück zum Zitat Kristiansen LP, Steen H (2002) Reduced lengthening index by use of bifocal osteotomy in the tibia. Acta Orthop Scand 73:93–97PubMed Kristiansen LP, Steen H (2002) Reduced lengthening index by use of bifocal osteotomy in the tibia. Acta Orthop Scand 73:93–97PubMed
9.
Zurück zum Zitat Marsh DR, Shah S, Elliott J, Kurdy N (1997) The Ilizarov method in nonunion, malunion and infection of fractures. J Bone Joint Surg [Br] 79:273–279 Marsh DR, Shah S, Elliott J, Kurdy N (1997) The Ilizarov method in nonunion, malunion and infection of fractures. J Bone Joint Surg [Br] 79:273–279
10.
Zurück zum Zitat Naggar L, Chevalley F, Blanc CH, Livio JJ (1993) Treatment of large bone defects with the Ilizarov technique. J Trauma 34:390–393PubMed Naggar L, Chevalley F, Blanc CH, Livio JJ (1993) Treatment of large bone defects with the Ilizarov technique. J Trauma 34:390–393PubMed
11.
Zurück zum Zitat Paley D (1990) Problems, obstacles, and complications of limb lengthening by the Ilizarov technique. Clin Orthop 250:81–104PubMed Paley D (1990) Problems, obstacles, and complications of limb lengthening by the Ilizarov technique. Clin Orthop 250:81–104PubMed
12.
Zurück zum Zitat Paley D, Catagni MA, Argnani F, Villa A, Benedetti GB, Cattaneo R (1989) Ilizarov treatment of tibial nonunions with bone loss. Clin Orthop 241:146–165PubMed Paley D, Catagni MA, Argnani F, Villa A, Benedetti GB, Cattaneo R (1989) Ilizarov treatment of tibial nonunions with bone loss. Clin Orthop 241:146–165PubMed
13.
Zurück zum Zitat Price CT, Cole JD (1990) Limb lengthening by callotasis for children and adolescents. Clin Orthop 250:105–111PubMed Price CT, Cole JD (1990) Limb lengthening by callotasis for children and adolescents. Clin Orthop 250:105–111PubMed
14.
Zurück zum Zitat Sangkaew C (2003) Correction of shortening and/or angular deformities by distraction osteogenesis using AO-tubular fixator. J Med Assoc Thai 86:24–36PubMed Sangkaew C (2003) Correction of shortening and/or angular deformities by distraction osteogenesis using AO-tubular fixator. J Med Assoc Thai 86:24–36PubMed
15.
Zurück zum Zitat Wagner H (1978) Operative lengthening of the femur. Clin Orthop 136:125–142PubMed Wagner H (1978) Operative lengthening of the femur. Clin Orthop 136:125–142PubMed
Metadaten
Titel
Distraction osteogenesis with conventional external fixator for tibial bone loss
verfasst von
Chanchit Sangkaew
Publikationsdatum
01.06.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 3/2004
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-004-0553-2

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2004

International Orthopaedics 3/2004 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.