Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2011

01.04.2011

Medical Student Surgery Elective in Rural Haiti: A Novel Approach to Satisfying Clerkship Requirements While Providing Surgical Care to an Underserved Population

verfasst von: Anthony Chin-Quee, Laura White, Ira Leeds, Jana MacLeod, Viraj A. Master

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The addition of global health programs to medical school training results in graduates with enhanced clinical skills and increased sensitivity to cost issues. Funding from U.S. medical schools has been unable to meet student demand, and therefore it is often a critical limiting factor to the lack of development of these programs. We describe an alternative approach for global health surgical training for medical students.

Methods

Emory University medical students and faculty, in collaboration with Project Medishare for Haiti, planned, raised funds, and executed a successful short-term surgical camp to supplement available surgical services in rural Haiti. Learning objectives that satisfied Emory University School of Medicine surgery clerkship requirements were crafted, and third-year students received medical school credit for the trip.

Results

In the absence of house staff and placed in an under-resourced, foreign clinical environment, the surgical elective described here succeeded in meeting learning objectives for a typical third-year surgical clerkship. Objectives were met through a determined effort to ensure that home institution requirements were aligned properly with learning activities while students were abroad and through a close collaboration between medical students, faculty members, and the administration.

Conclusions

Emory University’s international surgery elective for medical students demonstrates that opportunities for supervised, independent student-learning and global health service can be integrated into a traditional surgical clerkship. These opportunities can be organized to meet the requirements and expectations for third-year surgery clerkships at other medical colleges. This work also identifies how such trips can be planned and executed in a manner that does not burden strained academic budgets with further demands on resources.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Drain PK, Primak A, Hunt DD et al (2007) Global health in medical education: a call for more training and opportunities. Acad Med 82:226–230PubMedCrossRef Drain PK, Primak A, Hunt DD et al (2007) Global health in medical education: a call for more training and opportunities. Acad Med 82:226–230PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Merritt MG, Railey CJ, Levin SA et al (2008) Involvement abroad of U.S. academic health centers and major teaching hospitals: the developing landscape. Acad Med 83:541–549PubMedCrossRef Merritt MG, Railey CJ, Levin SA et al (2008) Involvement abroad of U.S. academic health centers and major teaching hospitals: the developing landscape. Acad Med 83:541–549PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Hafferty FW (1998) Beyond curriculum reform: confronting medicine’s hidden curriculum. Acad Med 73:403–407PubMedCrossRef Hafferty FW (1998) Beyond curriculum reform: confronting medicine’s hidden curriculum. Acad Med 73:403–407PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Christakis NA (1995) The similarity and frequency of proposals to reform U.S. medical education: constant concerns. JAMA 274:706–711PubMedCrossRef Christakis NA (1995) The similarity and frequency of proposals to reform U.S. medical education: constant concerns. JAMA 274:706–711PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bloom S (1998) Structure and ideology in medical education: an analysis of resistance to change. J Health Soc Behav 29:294–306CrossRef Bloom S (1998) Structure and ideology in medical education: an analysis of resistance to change. J Health Soc Behav 29:294–306CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Vora N, Chang M, Pandya H et al (2010) A student-initiated and student-facilitated international health elective for preclinical medical students. Med Educ Online 15:4896 Vora N, Chang M, Pandya H et al (2010) A student-initiated and student-facilitated international health elective for preclinical medical students. Med Educ Online 15:4896
7.
Zurück zum Zitat Shah S, Wu T (2008) The medical student global health experience: professionalism and ethical implications. J Med Ethics 34:375–378PubMedCrossRef Shah S, Wu T (2008) The medical student global health experience: professionalism and ethical implications. J Med Ethics 34:375–378PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Medical Student Surgery Elective in Rural Haiti: A Novel Approach to Satisfying Clerkship Requirements While Providing Surgical Care to an Underserved Population
verfasst von
Anthony Chin-Quee
Laura White
Ira Leeds
Jana MacLeod
Viraj A. Master
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-011-0966-1

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

World Journal of Surgery 4/2011 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.