Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 3/2013

01.03.2013

The Evolving Role of Laparoscopy in Colonic Diverticular Disease: A Systematic Review

verfasst von: Wolfgang B. Gaertner, Mary R. Kwaan, Robert D. Madoff, David Willis, George E. Belzer, David A. Rothenberger, Genevieve B. Melton

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 3/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

A PubMed search of the biomedical literature was carried out to systematically review the role of laparoscopy in colonic diverticular disease. All original reports comparing elective laparoscopic, hand-assisted, and open colon resection for diverticular disease of the colon, as well as original reports evaluating outcomes after laparoscopic lavage for acute diverticulitis, were considered. Of the 21 articles chosen for final review, nine evaluated laparoscopic versus open elective resection, six compared hand-assisted colon resection versus conventional laparoscopic resection, and six considered laparoscopic lavage. Five were randomized controlled trials.

Results

Elective laparoscopic colon resection for diverticular disease is associated with increased operative time, decreased postoperative pain, fewer postoperative complications, less paralytic ileus, and shorter hospital stay compared to open colectomy. Laparoscopic lavage and drainage appears to be a safe and effective therapy for selected patients with complicated diverticulitis.

Conclusions

Elective laparoscopic colectomy for diverticular disease is associated with decreased postoperative morbidity compared to open colectomy, leading to shorter hospital stay and fewer costs. Laparoscopic lavage has an increasing but poorly defined role in complicated diverticulitis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Parks TG (1969) Natural history of diverticular disease of the colon. A review of 521 cases. Br Med J 4:639–645PubMedCrossRef Parks TG (1969) Natural history of diverticular disease of the colon. A review of 521 cases. Br Med J 4:639–645PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rafferty J, Shellito P, Hyman NH et al (2006) Standards Committee of the American Society of Colon and Rectal Surgeons (2006) Practice parameters for sigmoid diverticulitis. Dis Colon Rectum 49:939–944PubMedCrossRef Rafferty J, Shellito P, Hyman NH et al (2006) Standards Committee of the American Society of Colon and Rectal Surgeons (2006) Practice parameters for sigmoid diverticulitis. Dis Colon Rectum 49:939–944PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat American Gastroenterological Association (2001) The Burden of Gastrointestinal Diseases. American Gastroenterological Association, Bethesda American Gastroenterological Association (2001) The Burden of Gastrointestinal Diseases. American Gastroenterological Association, Bethesda
4.
Zurück zum Zitat Cheskin LJ, Bohlman M, Schuster MM (1990) Diverticular disease in the elderly. Gastroenterol Clin North Am 19:391–403PubMed Cheskin LJ, Bohlman M, Schuster MM (1990) Diverticular disease in the elderly. Gastroenterol Clin North Am 19:391–403PubMed
5.
Zurück zum Zitat Boles RS Jr, Jordan SM (1958) The clinical significance of diverticulosis. Gastroenterology 35:579–582PubMed Boles RS Jr, Jordan SM (1958) The clinical significance of diverticulosis. Gastroenterology 35:579–582PubMed
6.
Zurück zum Zitat Munson KD, Hensien MA, Jacob LN et al (1996) Diverticulitis. A comprehensive followup. Dis Colon Rectum 39:318–322CrossRef Munson KD, Hensien MA, Jacob LN et al (1996) Diverticulitis. A comprehensive followup. Dis Colon Rectum 39:318–322CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Chapman J, Davies M, Wolff B et al (2005) Complicated diverticulitis: is it time to rethink the rules? Ann Surg 242:576–581PubMed Chapman J, Davies M, Wolff B et al (2005) Complicated diverticulitis: is it time to rethink the rules? Ann Surg 242:576–581PubMed
8.
Zurück zum Zitat Ambrosetti P, Robert J, Witzig JA et al (1992) Prognostic factors from computed tomography in acute left colonic diverticulitis. Br J Surg 79:117–119PubMedCrossRef Ambrosetti P, Robert J, Witzig JA et al (1992) Prognostic factors from computed tomography in acute left colonic diverticulitis. Br J Surg 79:117–119PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Neff CC, vanSonnenberg E, Casola G et al (1987) Diverticular abscesses: percutaneous drainage. Radiology 163:15–18PubMed Neff CC, vanSonnenberg E, Casola G et al (1987) Diverticular abscesses: percutaneous drainage. Radiology 163:15–18PubMed
10.
Zurück zum Zitat Stabile BE, Puccio E, vanSonnenberg E et al (1990) Preoperative percutaneous drainage of diverticular abscesses. Am J Surg 159:99–104PubMedCrossRef Stabile BE, Puccio E, vanSonnenberg E et al (1990) Preoperative percutaneous drainage of diverticular abscesses. Am J Surg 159:99–104PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kumar RR, Kim JT, Haukoos JS et al (2006) Factors affecting the successful management of intra-abdominal abscesses with antibiotics and the need for percutaneous drainage. Dis Colon Rectum 49:183–189PubMedCrossRef Kumar RR, Kim JT, Haukoos JS et al (2006) Factors affecting the successful management of intra-abdominal abscesses with antibiotics and the need for percutaneous drainage. Dis Colon Rectum 49:183–189PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Brandt D, Gervaz P, Durmishi Y et al (2006) Percutaneous CT scan-guided drainage vs antibiotherapy alone for Hinchey II diverticulitis: a case-control study. Dis Colon Rectum 49:533–538CrossRef Brandt D, Gervaz P, Durmishi Y et al (2006) Percutaneous CT scan-guided drainage vs antibiotherapy alone for Hinchey II diverticulitis: a case-control study. Dis Colon Rectum 49:533–538CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Cinat ME, Wilson SE, Din AM (2002) Determinants for successful percutaneous image-guided drainage of intra-abdominal abscess. Arch Surg 137:845–849PubMedCrossRef Cinat ME, Wilson SE, Din AM (2002) Determinants for successful percutaneous image-guided drainage of intra-abdominal abscess. Arch Surg 137:845–849PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kaiser AM, Jiang JK, Lake JP et al (2005) The management of complicated diverticulitis and the role of computed tomography. Am J Gastroenterol 100:910–917PubMedCrossRef Kaiser AM, Jiang JK, Lake JP et al (2005) The management of complicated diverticulitis and the role of computed tomography. Am J Gastroenterol 100:910–917PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Mueller MH, Glatzle J, Kasparek MS et al (2005) Long-term outcome of conservative treatment in patients with diverticulitis of the sigmoid colon. Eur J Gastroenterol Hepatol 17:649–654PubMedCrossRef Mueller MH, Glatzle J, Kasparek MS et al (2005) Long-term outcome of conservative treatment in patients with diverticulitis of the sigmoid colon. Eur J Gastroenterol Hepatol 17:649–654PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Jacobs M, Verdeja JC, Goldstein HS (1991) Minimally invasive colon resection (laparoscopic colectomy). Surg Laparosc Endosc 1:144–150PubMed Jacobs M, Verdeja JC, Goldstein HS (1991) Minimally invasive colon resection (laparoscopic colectomy). Surg Laparosc Endosc 1:144–150PubMed
17.
Zurück zum Zitat Ballantyne GH, Leahy PF (2004) Hand-assisted laparoscopic colectomy: evolution to a clinically useful technique. Dis Colon Rectum 47:753–765PubMedCrossRef Ballantyne GH, Leahy PF (2004) Hand-assisted laparoscopic colectomy: evolution to a clinically useful technique. Dis Colon Rectum 47:753–765PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Mayo WJ (1907) Acquired diverticulitis of the large intestine. Surg Gynaecol Obstet 5:8 Mayo WJ (1907) Acquired diverticulitis of the large intestine. Surg Gynaecol Obstet 5:8
19.
Zurück zum Zitat Killingback MJ (1970) Acute diverticulitis: progress report, Australasian survey (1967–1969). Dis Colon Rectum 13:444–447PubMedCrossRef Killingback MJ (1970) Acute diverticulitis: progress report, Australasian survey (1967–1969). Dis Colon Rectum 13:444–447PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Klarenbeek BR, Veenhof AA, Bergamaschi R et al (2009) Laparoscopic sigmoid resection for diverticulitis decreases major morbidity rates: a randomized control trial: short-term results of the Sigma Trial. Ann Surg 249:39–44PubMedCrossRef Klarenbeek BR, Veenhof AA, Bergamaschi R et al (2009) Laparoscopic sigmoid resection for diverticulitis decreases major morbidity rates: a randomized control trial: short-term results of the Sigma Trial. Ann Surg 249:39–44PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Raue W, Paolucci V, Asperger W, the LAPDIV-CAMIC Trial Group et al (2011) Laparoscopic sigmoid resection for diverticular disease has no advantages over open approach: midterm results of a randomized controlled trial. Langenbecks Arch Surg 396:973–980PubMedCrossRef Raue W, Paolucci V, Asperger W, the LAPDIV-CAMIC Trial Group et al (2011) Laparoscopic sigmoid resection for diverticular disease has no advantages over open approach: midterm results of a randomized controlled trial. Langenbecks Arch Surg 396:973–980PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Gervaz P, Inan I, Perneger T et al (2010) A prospective, randomized, single-blind comparison of laparoscopic versus open sigmoid colectomy for diverticulitis. Ann Surg 252:3–8PubMedCrossRef Gervaz P, Inan I, Perneger T et al (2010) A prospective, randomized, single-blind comparison of laparoscopic versus open sigmoid colectomy for diverticulitis. Ann Surg 252:3–8PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Gonzalez R, Smith CD, Mattar SG et al (2004) Laparoscopic vs open resection for the treatment of diverticular disease. Surg Endosc 18:276–280PubMedCrossRef Gonzalez R, Smith CD, Mattar SG et al (2004) Laparoscopic vs open resection for the treatment of diverticular disease. Surg Endosc 18:276–280PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Dwivedi A, Chahin F, Agrawal S et al (2002) Laparoscopic colectomy vs. open colectomy for sigmoid diverticular disease. Dis Colon Rectum 45:1309–1315PubMedCrossRef Dwivedi A, Chahin F, Agrawal S et al (2002) Laparoscopic colectomy vs. open colectomy for sigmoid diverticular disease. Dis Colon Rectum 45:1309–1315PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Senagore AJ, Duepree HJ, Delaney CP et al (2002) Cost structure of laparoscopic and open sigmoid colectomy for diverticular disease: similarities and differences. Dis Colon Rectum 45:485–490PubMedCrossRef Senagore AJ, Duepree HJ, Delaney CP et al (2002) Cost structure of laparoscopic and open sigmoid colectomy for diverticular disease: similarities and differences. Dis Colon Rectum 45:485–490PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Faynsod M, Stamos MJ, Arnell T et al (2000) A case-control study of laparoscopic versus open sigmoid colectomy for diverticulitis. Am Surg 66:841–843PubMed Faynsod M, Stamos MJ, Arnell T et al (2000) A case-control study of laparoscopic versus open sigmoid colectomy for diverticulitis. Am Surg 66:841–843PubMed
27.
Zurück zum Zitat Bruce CJ, Coller JA, Murray JJ et al (1996) Laparoscopic resection for diverticular disease. Dis Colon Rectum 39:S1–S6PubMedCrossRef Bruce CJ, Coller JA, Murray JJ et al (1996) Laparoscopic resection for diverticular disease. Dis Colon Rectum 39:S1–S6PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Liberman MA, Phillips EH, Carroll BJ et al (1996) Laparoscopic colectomy vs traditional colectomy for diverticulitis. Outcome and costs. Surg Endosc 10:10–18 Liberman MA, Phillips EH, Carroll BJ et al (1996) Laparoscopic colectomy vs traditional colectomy for diverticulitis. Outcome and costs. Surg Endosc 10:10–18
29.
Zurück zum Zitat HALS Study Group (2000) Hand-assisted laparoscopic surgery vs. standard laparoscopic surgery for colorectal disease: a prospective randomized trial. Surg Endosc 14:896–901CrossRef HALS Study Group (2000) Hand-assisted laparoscopic surgery vs. standard laparoscopic surgery for colorectal disease: a prospective randomized trial. Surg Endosc 14:896–901CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Marcello PW, Fleshman JW, Milsom JW et al (2008) Hand-assisted laparoscopic vs. laparoscopic colorectal surgery: a multicenter, prospective, randomized trial. Dis Colon Rectum 51:818–826PubMedCrossRef Marcello PW, Fleshman JW, Milsom JW et al (2008) Hand-assisted laparoscopic vs. laparoscopic colorectal surgery: a multicenter, prospective, randomized trial. Dis Colon Rectum 51:818–826PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Lee SW, Yoo J, Dujovny N et al (2006) Laparoscopic vs. hand-assisted laparoscopic sigmoidectomy for diverticulitis. Dis Colon Rectum 49:464–469PubMedCrossRef Lee SW, Yoo J, Dujovny N et al (2006) Laparoscopic vs. hand-assisted laparoscopic sigmoidectomy for diverticulitis. Dis Colon Rectum 49:464–469PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Anderson J, Luchtefeld M, Dujovny N et al (2007) A comparison of laparoscopic, hand-assist and open sigmoid resection in the treatment of diverticular disease. Am J Surg 193:400–403PubMedCrossRef Anderson J, Luchtefeld M, Dujovny N et al (2007) A comparison of laparoscopic, hand-assist and open sigmoid resection in the treatment of diverticular disease. Am J Surg 193:400–403PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Chang YJ, Marcello PW, Rusin LC et al (2005) Hand-assisted laparoscopic sigmoid colectomy: helping hand or hindrance? Surg Endosc 19:656–661PubMedCrossRef Chang YJ, Marcello PW, Rusin LC et al (2005) Hand-assisted laparoscopic sigmoid colectomy: helping hand or hindrance? Surg Endosc 19:656–661PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Hassan I, You NY, Cima RR et al (2008) Hand-assisted versus laparoscopic-assisted colorectal surgery: practice patterns and clinical outcomes in a minimally-invasive colorectal practice. Surg Endosc 22:739–743PubMedCrossRef Hassan I, You NY, Cima RR et al (2008) Hand-assisted versus laparoscopic-assisted colorectal surgery: practice patterns and clinical outcomes in a minimally-invasive colorectal practice. Surg Endosc 22:739–743PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Myers E, Hurley M, O’Sullivan GC et al (2008) Laparoscopic peritoneal lavage for generalized peritonitis due to perforated diverticulitis. Br J Surg 95:97–101PubMedCrossRef Myers E, Hurley M, O’Sullivan GC et al (2008) Laparoscopic peritoneal lavage for generalized peritonitis due to perforated diverticulitis. Br J Surg 95:97–101PubMedCrossRef
36.
37.
Zurück zum Zitat Karoui M, Champault A, Pautrat K et al (2009) Laparoscopic peritoneal lavage or primary anastomosis with defunctioning stoma for Hinchey 3 complicated diverticulitis: results of a comparative study. Dis Colon Rectum 52:609–615PubMedCrossRef Karoui M, Champault A, Pautrat K et al (2009) Laparoscopic peritoneal lavage or primary anastomosis with defunctioning stoma for Hinchey 3 complicated diverticulitis: results of a comparative study. Dis Colon Rectum 52:609–615PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat White SI, Frenkiel B, Martin PJ (2010) A ten-year audit of perforated sigmoid diverticulitis: hghlighting the outcomes of laparoscopic lavage. Dis Colon Rectum 53:15–1537 White SI, Frenkiel B, Martin PJ (2010) A ten-year audit of perforated sigmoid diverticulitis: hghlighting the outcomes of laparoscopic lavage. Dis Colon Rectum 53:15–1537
39.
Zurück zum Zitat Mazza D, Chio F, Khoury-Helou A (2009) Traitement laparoscopique conservateur des peritonites diverticulaires. J Chirug 146:265–269CrossRef Mazza D, Chio F, Khoury-Helou A (2009) Traitement laparoscopique conservateur des peritonites diverticulaires. J Chirug 146:265–269CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Bretagnol F, Pautrat K, Mor C et al (2008) Emergency laparoscopic management of perforated sigmoid diverticulitis: a promising alternative to more radical procedures. J Am Coll Surg 206:654–657PubMedCrossRef Bretagnol F, Pautrat K, Mor C et al (2008) Emergency laparoscopic management of perforated sigmoid diverticulitis: a promising alternative to more radical procedures. J Am Coll Surg 206:654–657PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Klarenbeek BR, Bergamaschi R, Veenhof AA et al (2011) Laparoscopic versus open sigmoid resection for diverticular disease: follow-up assessment of the randomized control Sigma trial. Surg Endosc 25:1121–1126PubMedCrossRef Klarenbeek BR, Bergamaschi R, Veenhof AA et al (2011) Laparoscopic versus open sigmoid resection for diverticular disease: follow-up assessment of the randomized control Sigma trial. Surg Endosc 25:1121–1126PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat Lawrence DM, Pasquale MD, Wasser TE (2003) Laparoscopic versus open sigmoid colectomy for diverticulitis. Am Surg 69:499–503PubMed Lawrence DM, Pasquale MD, Wasser TE (2003) Laparoscopic versus open sigmoid colectomy for diverticulitis. Am Surg 69:499–503PubMed
43.
Zurück zum Zitat Alves A, Panis Y, Slim K et al (2005) French multicentre prospective observational study of laparoscopic versus open colectomy for sigmoid diverticular disease. Br J Surg 92:1520–1525PubMedCrossRef Alves A, Panis Y, Slim K et al (2005) French multicentre prospective observational study of laparoscopic versus open colectomy for sigmoid diverticular disease. Br J Surg 92:1520–1525PubMedCrossRef
44.
Zurück zum Zitat Hinojosa MW, Murrell ZA, Konyalian VR et al (2007) Comparison of laparoscopic vs open sigmoid colectomy for benign and malignant disease at academic medical centers. J Gastrointest Surg 11:1423–1429PubMedCrossRef Hinojosa MW, Murrell ZA, Konyalian VR et al (2007) Comparison of laparoscopic vs open sigmoid colectomy for benign and malignant disease at academic medical centers. J Gastrointest Surg 11:1423–1429PubMedCrossRef
45.
Zurück zum Zitat Kang JC, Chung MH, Chao PC et al (2004) Hand-assisted laparoscopic colectomy vs open colectomy: a prospective randomized study. Surg Endosc 18:577–581PubMedCrossRef Kang JC, Chung MH, Chao PC et al (2004) Hand-assisted laparoscopic colectomy vs open colectomy: a prospective randomized study. Surg Endosc 18:577–581PubMedCrossRef
46.
Zurück zum Zitat Chung CC, Ng DC, Tsang WW et al (2007) Hand-assisted laparoscopic versus open right colectomy: a randomized controlled trial. Ann Surg 246:728–733PubMedCrossRef Chung CC, Ng DC, Tsang WW et al (2007) Hand-assisted laparoscopic versus open right colectomy: a randomized controlled trial. Ann Surg 246:728–733PubMedCrossRef
47.
Zurück zum Zitat Taylor CJ, Layani L, Ghusn MA et al (2006) Perforated diverticulitis managed by laparoscopic lavage. Aust N Z J Surg 76:962–965CrossRef Taylor CJ, Layani L, Ghusn MA et al (2006) Perforated diverticulitis managed by laparoscopic lavage. Aust N Z J Surg 76:962–965CrossRef
48.
Zurück zum Zitat Mutter D, Bouras G, Forgione A et al (2006) Two-stage totally minimally invasive approach for acute complicated diverticulitis. Colorectal Dis 8:501–505PubMedCrossRef Mutter D, Bouras G, Forgione A et al (2006) Two-stage totally minimally invasive approach for acute complicated diverticulitis. Colorectal Dis 8:501–505PubMedCrossRef
49.
Zurück zum Zitat Moloo H, Haggar F, Coyle D et al. (2010) Hand assisted laparoscopic surgery versus conventional laparoscopy for colorectal surgery. Cochrane Database Syst Rev 2010;(10):CD006585 Moloo H, Haggar F, Coyle D et al. (2010) Hand assisted laparoscopic surgery versus conventional laparoscopy for colorectal surgery. Cochrane Database Syst Rev 2010;(10):CD006585
50.
Zurück zum Zitat Aalbers AG, Biere SS, van Berge Henegouwen MI et al (2008) Hand-assisted or laparoscopic-assisted approach in colorectal surgery: a systematic review and meta-analysis. Surg Endosc 22:1769–1780PubMedCrossRef Aalbers AG, Biere SS, van Berge Henegouwen MI et al (2008) Hand-assisted or laparoscopic-assisted approach in colorectal surgery: a systematic review and meta-analysis. Surg Endosc 22:1769–1780PubMedCrossRef
51.
Zurück zum Zitat Afshar S, Kurer MA (2012) Laparoscopic peritoneal lavage for perforated sigmoid diverticulitis. Colorectal Dis 14:135–142PubMedCrossRef Afshar S, Kurer MA (2012) Laparoscopic peritoneal lavage for perforated sigmoid diverticulitis. Colorectal Dis 14:135–142PubMedCrossRef
52.
Zurück zum Zitat Hinchey EJ, Schaal PG, Richards GK (1978) Treatment of perforated diverticular disease of the colon. Adv Surg 12:85–109PubMed Hinchey EJ, Schaal PG, Richards GK (1978) Treatment of perforated diverticular disease of the colon. Adv Surg 12:85–109PubMed
Metadaten
Titel
The Evolving Role of Laparoscopy in Colonic Diverticular Disease: A Systematic Review
verfasst von
Wolfgang B. Gaertner
Mary R. Kwaan
Robert D. Madoff
David Willis
George E. Belzer
David A. Rothenberger
Genevieve B. Melton
Publikationsdatum
01.03.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 3/2013
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-012-1872-x

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2013

World Journal of Surgery 3/2013 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.