Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 11/2005

01.11.2005 | Invited Paper

Epidemiology of pediatric tumors of the nervous system according to the WHO 2000 classification: a report of 1,195 cases from a single institution

verfasst von: Sergio Rosemberg, Dirce Fujiwara

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 11/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Object

The purpose of this study is to determine the epidemiology of tumors of the nervous system diagnosed according to the WHO 2000 classification in a single Brazilian institution.

Patients and method

One thousand one hundred ninety-five tumors in children between 0 and 21 years of age diagnosed between 1974 and 2003 were classified according the sex, topography, and age distribution.

Results

In all ages, males were slightly more affected. In the first 2 years, the prevalence for boys was higher (68.3%). In the whole series, 58.7% were supratentorial, 31.4% infratentorial, and 9.9% spinal (44% intra- and 56% extramedullary). Among these latter, ependymomas and schwannomas were the most frequent. In the cerebral compartment, pilocytic astrocytomas were the single most frequent tumors (18%), followed by diffuse astrocytomas (14%), medulloblastomas (11%), and craniopharyngiomas (11%). In the posterior fossa, there was an even distribution among medulloblastomas and pilocytic astrocytomas, but the former was much more frequent in the first 2 years of age. High-grade (III and IV) diffuse astrocytomas were slightly more frequent than low grades (II), and this difference becomes more evident as the child grows older. Due to the new development of the surgery of epilepsy, the frequency of neuronal and mixed neuronal–glial tumors is increasing (8%).

Conclusion

Classified according to the latest WHO classification, by a single neuropathologist in a single institution, this large series of pediatric neurological tumors may reflect fairly well their real incidence. Our results obtained in a developing country do not differ substantially from other similar series reported in the literature from the First World.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bleyer WA (1999) Epidemiologic impact of children with brain tumors. Childs Nerv Syst 15:758–763CrossRefPubMed Bleyer WA (1999) Epidemiologic impact of children with brain tumors. Childs Nerv Syst 15:758–763CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Gurney G, Smith MA, Bunin GR (1999) CNS and miscellaneous intracranial and intraspinal neoplasms. National Cancer Institute SEER Pediatric monograph, pp 51–63 Gurney G, Smith MA, Bunin GR (1999) CNS and miscellaneous intracranial and intraspinal neoplasms. National Cancer Institute SEER Pediatric monograph, pp 51–63
3.
Zurück zum Zitat Kaatsch P, Rickert CH, Kuhl J, Schuz J, Michaelis J (2001) Population-based epidemiologic data on brain tumors in German children. Cancer 15:3155–3164CrossRef Kaatsch P, Rickert CH, Kuhl J, Schuz J, Michaelis J (2001) Population-based epidemiologic data on brain tumors in German children. Cancer 15:3155–3164CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kleihues P, Cavenee WK (2000) Tumours of the nervous system. World Health Organization classification of tumours. IARC Press, Lyon Kleihues P, Cavenee WK (2000) Tumours of the nervous system. World Health Organization classification of tumours. IARC Press, Lyon
5.
Zurück zum Zitat Leviton A (1994) Principles of epidemiology. In: Cohen ME, Duffner PK (eds) Brain tumors in children, 2nd edn. Raven Press, New York, pp 27–49 Leviton A (1994) Principles of epidemiology. In: Cohen ME, Duffner PK (eds) Brain tumors in children, 2nd edn. Raven Press, New York, pp 27–49
6.
Zurück zum Zitat McLendon RE, Provenzale J (2002) Glioneuronal tumors of the central nervous system. Brain Tumor Pathol 19:51–58PubMed McLendon RE, Provenzale J (2002) Glioneuronal tumors of the central nervous system. Brain Tumor Pathol 19:51–58PubMed
7.
Zurück zum Zitat Miltenburg D, Louw DF, Sutherland GR (1996) Epidemiology of childhood brain tumors. Can J Neurol Sci 23:118–122PubMed Miltenburg D, Louw DF, Sutherland GR (1996) Epidemiology of childhood brain tumors. Can J Neurol Sci 23:118–122PubMed
8.
Zurück zum Zitat Nomura S, Nishizaki T, Yamashita K, Ito H (1998) Pediatric brain tumors in a 10-year period from 1986 to 1995 in Yamaguchi prefecture: epidemiology and comparison with adult brain tumors. Pediatr Neurosurg 28:130–134CrossRefPubMed Nomura S, Nishizaki T, Yamashita K, Ito H (1998) Pediatric brain tumors in a 10-year period from 1986 to 1995 in Yamaguchi prefecture: epidemiology and comparison with adult brain tumors. Pediatr Neurosurg 28:130–134CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Prayson RA (2000) Papillary glioneuronal tumor. Arch Pathol Lab Med 124:1820–1823PubMed Prayson RA (2000) Papillary glioneuronal tumor. Arch Pathol Lab Med 124:1820–1823PubMed
11.
Zurück zum Zitat Rickert CH, Probst-Cousin S, Gullotta F (1997) Primary intracranial neoplasms of infancy and early childhood. Childs Nerv Syst 13:507–513CrossRefPubMed Rickert CH, Probst-Cousin S, Gullotta F (1997) Primary intracranial neoplasms of infancy and early childhood. Childs Nerv Syst 13:507–513CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Rickert CH, Paulus W (2001) Epidemiology of central nervous system tumors in childhood and adolescence based on the new WHO classification. Childs Nerv Syst 17:503–511CrossRefPubMed Rickert CH, Paulus W (2001) Epidemiology of central nervous system tumors in childhood and adolescence based on the new WHO classification. Childs Nerv Syst 17:503–511CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Rosemberg S, Vieira GS (1988) Tumor neuro-epitelial disembrioplástico. Um estudo epidemiológico de uma única instituição. Arq Neuro-Psiquiatr 56:232–236 Rosemberg S, Vieira GS (1988) Tumor neuro-epitelial disembrioplástico. Um estudo epidemiológico de uma única instituição. Arq Neuro-Psiquiatr 56:232–236
14.
Zurück zum Zitat Siffert J, Greenleaf M, Mannis R, Allen J (1999) Pediatric brain tumors. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 8:879–903PubMed Siffert J, Greenleaf M, Mannis R, Allen J (1999) Pediatric brain tumors. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 8:879–903PubMed
15.
Zurück zum Zitat Sklar CA (2002) Childhood brain tumors. J Pediatr Endocrinol Metab 2:669–673 Sklar CA (2002) Childhood brain tumors. J Pediatr Endocrinol Metab 2:669–673
16.
Zurück zum Zitat Smith MA, Freidlin B, Ries LA, Simon R (2000) Increased incidence rates but no space-time clustering of childhood astrocytoma in Sweden, 1973–1992: a population-base study of pediatric brain tumors. Cancer 15:1492–1493CrossRef Smith MA, Freidlin B, Ries LA, Simon R (2000) Increased incidence rates but no space-time clustering of childhood astrocytoma in Sweden, 1973–1992: a population-base study of pediatric brain tumors. Cancer 15:1492–1493CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Staneczec W, Janisch W (1994) Epidemiology of primary tumors of the central nervous system in children and adolescents. A population based study. Pathologe 15:207–215CrossRefPubMed Staneczec W, Janisch W (1994) Epidemiology of primary tumors of the central nervous system in children and adolescents. A population based study. Pathologe 15:207–215CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Epidemiology of pediatric tumors of the nervous system according to the WHO 2000 classification: a report of 1,195 cases from a single institution
verfasst von
Sergio Rosemberg
Dirce Fujiwara
Publikationsdatum
01.11.2005
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 11/2005
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-005-1181-x

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2005

Child's Nervous System 11/2005 Zur Ausgabe

Announcements

November 2005

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.