Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 9/2009

01.09.2009 | Trauma Surgery

Open reduction and fixation of medial Moore type II fractures of the tibial plateau by a direct dorsal approach

verfasst von: Alexander Brunner, Philipp Honigmann, Monika Horisberger, Reto Babst

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 9/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Moore type II Entire Condyle fractures of the tibia plateau represent a rare and highly unstable fracture pattern that usually results from high impact traumas. Specific recommendations regarding the surgical treatment of these fractures are sparse. We present a series of Moore type II fractures treated by open reduction and internal fixation through a direct dorsal approach.

Patients and methods

Five patients (3 females, 2 males) with Entire Condyle fractures were retrospectively analyzed after a mean follow-up period of 39 months (range 12–61 months). Patient mean age at the time of operation was 36 years (range 26–43 years). Follow-up included clinical and radiological examination. Furthermore, all patient finished a SF36 and Lysholm knee score questionnaire.

Results

Average range of motion was 127/0/1° with all patients reaching full extension at the time of last follow up. Patients reached a mean Lysholm score of 81.2 points (range 61–100 points) and an average SF36 of 82.36 points (range 53.75–98.88 points). One patient sustained deep wound infection after elective implant removal 1 year after the initial surgery. Overall all patients were highly satisfied with the postoperative result.

Conclusion

The direct dorsal approach to the tibial plateau represents an adequate method to enable direct fracture exposure, open reduction, and internal fixation in posterior shearing medial Entire Condyle fractures and is especially valuable when also the dorso-lateral plateau is depressed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Moore TM (1981) Fracture-dislocation of the knee. Clin Orthop Relat Res 156:128–140PubMed Moore TM (1981) Fracture-dislocation of the knee. Clin Orthop Relat Res 156:128–140PubMed
2.
Zurück zum Zitat Müller M, Nazarian S, Koch P, Schatzker J (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Berlin, pp 120–121 Müller M, Nazarian S, Koch P, Schatzker J (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Berlin, pp 120–121
3.
Zurück zum Zitat Schatzker J, McBroom R, Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res 138:94–104PubMed Schatzker J, McBroom R, Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res 138:94–104PubMed
4.
Zurück zum Zitat Bullinger M, Kirchberger I (1998) SF36 questionnaire concerning health status. Hogrefe, Göttingen Bullinger M, Kirchberger I (1998) SF36 questionnaire concerning health status. Hogrefe, Göttingen
6.
Zurück zum Zitat Barei DP, Nork SE, Mills WJ, Coles CP, Henley MB, Benirschke SK (2006) Functional outcomes of severe bicondylar tibial plateau fractures treated with dual incisions and medial and lateral plates. J Bone Joint Surg Am 88(8):1713–1721PubMedCrossRef Barei DP, Nork SE, Mills WJ, Coles CP, Henley MB, Benirschke SK (2006) Functional outcomes of severe bicondylar tibial plateau fractures treated with dual incisions and medial and lateral plates. J Bone Joint Surg Am 88(8):1713–1721PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Blokker CP, Rorabeck CH, Bourne RB (1984) Tibial plateau fractures. An analysis of the results of treatment in 60 patients. Clin Orthop Relat Res 182:193–199PubMed Blokker CP, Rorabeck CH, Bourne RB (1984) Tibial plateau fractures. An analysis of the results of treatment in 60 patients. Clin Orthop Relat Res 182:193–199PubMed
8.
Zurück zum Zitat Brown TD, Anderson DD, Nepola JV, Singerman RJ, Pedersen DR, Brand RA (1988) Contact stress aberrations following imprecise reduction of simple tibial plateau fractures. J Orthop Res 6(6):851–862PubMedCrossRef Brown TD, Anderson DD, Nepola JV, Singerman RJ, Pedersen DR, Brand RA (1988) Contact stress aberrations following imprecise reduction of simple tibial plateau fractures. J Orthop Res 6(6):851–862PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Colletti P, Greenberg H, Terk MR (1996) MR findings in patients with acute tibial plateau fractures. Comput Med Imaging Graph 20(5):389–394PubMedCrossRef Colletti P, Greenberg H, Terk MR (1996) MR findings in patients with acute tibial plateau fractures. Comput Med Imaging Graph 20(5):389–394PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Dirschl DR, Del Gaizo D (2007) Staged management of tibial plateau fractures. Am J Orthop 36(Suppl 4):12–17PubMed Dirschl DR, Del Gaizo D (2007) Staged management of tibial plateau fractures. Am J Orthop 36(Suppl 4):12–17PubMed
11.
Zurück zum Zitat Stallenberg B, Gevenois PA, Sintzoff SA Jr, Matos C, Andrianne Y, Struyven J (1993) Fracture of the posterior aspect of the lateral tibial plateau: radiographic sign of anterior cruciate ligament tear. Radiology 187(3):821–825PubMed Stallenberg B, Gevenois PA, Sintzoff SA Jr, Matos C, Andrianne Y, Struyven J (1993) Fracture of the posterior aspect of the lateral tibial plateau: radiographic sign of anterior cruciate ligament tear. Radiology 187(3):821–825PubMed
12.
Zurück zum Zitat Moore TM, Patzakis MJ, Harvey JP (1987) Tibial plateau fractures: definition, demographics, treatment rationale, and long-term results of closed traction management or operative reduction. J Orthop Trauma 1(2):97–119PubMedCrossRef Moore TM, Patzakis MJ, Harvey JP (1987) Tibial plateau fractures: definition, demographics, treatment rationale, and long-term results of closed traction management or operative reduction. J Orthop Trauma 1(2):97–119PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Young MJ, Barrack RL (1994) Complications of internal fixation of tibial plateau fractures. Orthop Rev 23(2):149–154PubMed Young MJ, Barrack RL (1994) Complications of internal fixation of tibial plateau fractures. Orthop Rev 23(2):149–154PubMed
14.
Zurück zum Zitat Fernandez DL (1988) Anterior approach to the knee with osteotomy of the tibial tubercle for bicondylar tibial fractures. J Bone Joint Surg Am 70(2):208–219PubMed Fernandez DL (1988) Anterior approach to the knee with osteotomy of the tibial tubercle for bicondylar tibial fractures. J Bone Joint Surg Am 70(2):208–219PubMed
15.
Zurück zum Zitat Schatzker J (1988) Fractures of the tibial plateau, vol 1. Lippincott, Philadelphia, pp 421–434 Schatzker J (1988) Fractures of the tibial plateau, vol 1. Lippincott, Philadelphia, pp 421–434
16.
Zurück zum Zitat Bhattacharyya T, McCarty LP 3rd, Harris MB, Morrison SM, Wixted JJ, Vrahas MS, Smith RM (2005) The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma 19(5):305–310PubMed Bhattacharyya T, McCarty LP 3rd, Harris MB, Morrison SM, Wixted JJ, Vrahas MS, Smith RM (2005) The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma 19(5):305–310PubMed
17.
Zurück zum Zitat Carlson DA (2005) Posterior bicondylar tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 19(2):73–78PubMedCrossRef Carlson DA (2005) Posterior bicondylar tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 19(2):73–78PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat De Boeck H, Opdecam P (1995) Posteromedial tibial plateau fractures. Operative treatment by posterior approach. Clin Orthop Relat Res 320:125–128PubMed De Boeck H, Opdecam P (1995) Posteromedial tibial plateau fractures. Operative treatment by posterior approach. Clin Orthop Relat Res 320:125–128PubMed
19.
Zurück zum Zitat Galla M, Lobenhoffer P (2003) The direct, dorsal approach to the treatment of unstable tibial posteromedial fracture-dislocations. Unfallchirurg 106(3):241–247PubMedCrossRef Galla M, Lobenhoffer P (2003) The direct, dorsal approach to the treatment of unstable tibial posteromedial fracture-dislocations. Unfallchirurg 106(3):241–247PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Fakler JK, Ryzewicz M, Hartshorn C, Morgan SJ, Stahel PF, Smith WR (2007) Optimizing the management of Moore type I postero-medial split fracture dislocations of the tibial head: description of the Lobenhoffer approach. J Orthop Trauma 21(5):330–336. doi:10.1097/BOT.0b013e318055603c PubMedCrossRef Fakler JK, Ryzewicz M, Hartshorn C, Morgan SJ, Stahel PF, Smith WR (2007) Optimizing the management of Moore type I postero-medial split fracture dislocations of the tibial head: description of the Lobenhoffer approach. J Orthop Trauma 21(5):330–336. doi:10.​1097/​BOT.​0b013e318055603c​ PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Trickey EL (1968) Rupture of the posterior cruciate ligament of the knee. J Bone Joint Surg Br 50(2):334–341PubMed Trickey EL (1968) Rupture of the posterior cruciate ligament of the knee. J Bone Joint Surg Br 50(2):334–341PubMed
22.
Zurück zum Zitat Partenheimer A, Gosling T, Muller M, Schirmer C, Kaab M, Matschke S, Ryf C, Renner N, Wiebking U, Krettek C (2007) Management of bicondylar fractures of the tibial plateau with unilateral fixed-angle plate fixation. Unfallchirurg 110(8):675–683PubMedCrossRef Partenheimer A, Gosling T, Muller M, Schirmer C, Kaab M, Matschke S, Ryf C, Renner N, Wiebking U, Krettek C (2007) Management of bicondylar fractures of the tibial plateau with unilateral fixed-angle plate fixation. Unfallchirurg 110(8):675–683PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Gerich T, Blauth M, Witte F, Krettek C (2001) Osteosynthesis of fractures of the head of the tibia in advanced age. A matched-pair analysis. Unfallchirurg 104(1):50–56PubMedCrossRef Gerich T, Blauth M, Witte F, Krettek C (2001) Osteosynthesis of fractures of the head of the tibia in advanced age. A matched-pair analysis. Unfallchirurg 104(1):50–56PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Open reduction and fixation of medial Moore type II fractures of the tibial plateau by a direct dorsal approach
verfasst von
Alexander Brunner
Philipp Honigmann
Monika Horisberger
Reto Babst
Publikationsdatum
01.09.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 9/2009
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-009-0841-9

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2009

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 9/2009 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.