Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 7/2017

24.05.2017 | Original Article - Functional

Outcome after brachial plexus injury surgery and impact on quality of life

verfasst von: Lukas Rasulić, Andrija Savić, Bojana Živković, Filip Vitošević, Mirko Mićović, Vladimir Baščarević, Vladimir Puzović, Nenad Novaković, Milan Lepić, Miroslav Samardžić, Stefan Mandić-Rajčević

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 7/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The aim of this study was to investigate outcomes after surgery for brachial plexus injury (BPI), not only motor outcomes but also the quality of life of the patients.

Methods

We operated on 128 consecutive patients with BPI from 1992 to 2012. We documented the information on the injured nerve, level of injury, type of treatment used, timing of surgery, patient age, and preoperative and postoperative motor deficits. In 69 patients who agreed to participate in a quality of life study, additional assessments included functionality, pain, quality of life, patient satisfaction, and psychosocial health.

Results

Of patients who underwent only exploration and neurolysis, 35.3% showed a good quality of recovery. Patients who underwent nerve reconstruction using nerve grafting showed a better rate of good quality recovery (56.7%), and the results following nerve transfer depended on the type of transfer used. After surgery, 82.6% of patients showed significant improvement, 82.6% were satisfied, and 81.2% responded positively when asked if they would undergo surgery again if they knew the current result beforehand. Overall, 69.6% patients continued working after surgery. The mean DASH disability score was high (58.7) in the study group. Patients who had early surgery showed a consistently higher DASH score. About 76% of patients reported having pain regularly, and 18.8% reported depression or anxiety.

Conclusions

We consider that it is important to report not only muscle recovery, but also other aspects of recovery.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Choi PD, Novak CB, Mackinnon SE, Kline DG (1997) Quality of life and functional outcome following brachial plexus injury. J Hand Surg Am 22:605–612CrossRefPubMed Choi PD, Novak CB, Mackinnon SE, Kline DG (1997) Quality of life and functional outcome following brachial plexus injury. J Hand Surg Am 22:605–612CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Dolan RT, Butler JS, Murphy SM, Hynes D, Cronin KJ (2011) Health-related quality of life and functional outcomes following nerve transfers for traumatic upper brachial plexus injuries. J Hand Surg Eur Vol 37:642–651CrossRefPubMed Dolan RT, Butler JS, Murphy SM, Hynes D, Cronin KJ (2011) Health-related quality of life and functional outcomes following nerve transfers for traumatic upper brachial plexus injuries. J Hand Surg Eur Vol 37:642–651CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Holdenries M, Schenck TL, Akpaloo J, Muller-Felber W, Holzbach T, Giunta RE (2013) Quality of life after brachial plexus lesions in adults. Handchir Mikrochir Plast Chir 45:229–234CrossRef Holdenries M, Schenck TL, Akpaloo J, Muller-Felber W, Holzbach T, Giunta RE (2013) Quality of life after brachial plexus lesions in adults. Handchir Mikrochir Plast Chir 45:229–234CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kim D, Midha R, Murovic J, Spiner R (2008) Kline and Hudsons: nerve injuries. Saunders, Philadelphia Kim D, Midha R, Murovic J, Spiner R (2008) Kline and Hudsons: nerve injuries. Saunders, Philadelphia
5.
Zurück zum Zitat Kretschmer T, Ihle S, Antoniadis G, Seidel J, Heinen C, Borm W, Richter H, Konig R (2009) Patient satisfaction and disability after brachial plexus surgery. Neurosurgery 65:189–196CrossRef Kretschmer T, Ihle S, Antoniadis G, Seidel J, Heinen C, Borm W, Richter H, Konig R (2009) Patient satisfaction and disability after brachial plexus surgery. Neurosurgery 65:189–196CrossRef
6.
Zurück zum Zitat National Center for Health Statistics (1997) National Health Interview Survey (DHHS Publication No. PHS 2000–1530). U.S. Government Printing Office, Washington, pp 2000:8 National Center for Health Statistics (1997) National Health Interview Survey (DHHS Publication No. PHS 2000–1530). U.S. Government Printing Office, Washington, pp 2000:8
Metadaten
Titel
Outcome after brachial plexus injury surgery and impact on quality of life
verfasst von
Lukas Rasulić
Andrija Savić
Bojana Živković
Filip Vitošević
Mirko Mićović
Vladimir Baščarević
Vladimir Puzović
Nenad Novaković
Milan Lepić
Miroslav Samardžić
Stefan Mandić-Rajčević
Publikationsdatum
24.05.2017
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 7/2017
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-017-3205-1

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2017

Acta Neurochirurgica 7/2017 Zur Ausgabe

Letter to the Editor (by Invitation) - Brain Tumors

Reply to “Post-surgical mutism and catatonia”

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.