Skip to main content
Erschienen in: Gastric Cancer 1/2014

01.01.2014 | Original Article

Phase I clinical trial of vaccination with LY6K-derived peptide in patients with advanced gastric cancer

verfasst von: Hajime Ishikawa, Motohiro Imano, Osamu Shiraishi, Atsushi Yasuda, Ying-Feng Peng, Masayuki Shinkai, Takushi Yasuda, Haruhiko Imamoto, Hitoshi Shiozaki

Erschienen in: Gastric Cancer | Ausgabe 1/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Lymphocyte antigen 6 complex locus K (LY6K) has been identified as a tumor-associated antigen in lung cancers and esophageal squamous cell carcinomas. The immunogenicity of LY6K-177 peptide vaccine therapy has been demonstrated in patients with advanced esophageal cancer. This study extends this treatment to gastric cancer.

Methods

LY6K expression in clinical samples obtained from gastric cancer patients was examined by immunochemistry. As a phase I clinical trial, the safety and immunogenicity of LY6K-177 peptide vaccine emulsified with Montanide ISA 51 was evaluated in six patients with unresectable advanced gastric cancer. LY6K-177 peptide (1 mg in 1 ml sterile saline) was emulsified with incomplete Freund’s adjuvant (1 ml) and intracutaneously administered to the inguinal region or axilla. One treatment course comprised four vaccinations, performed weekly for the first and second treatment courses and biweekly for the third treatment course.

Results

LY6K expression was confirmed in 85 % of gastric cancer tissues. Induration and redness at the vaccination site (grade I), possibly a delayed-type hypersensitivity reaction, was observed in all patients; however, no systemic toxicology was identified in any patient throughout the observation period. Three of the six patients had stable disease, and a tumor contraction effect was observed in one patient.

Conclusions

LY6K was expressed in 85 % of observed gastric cancers. Vaccination with LY6K-177 peptide/Montanide ISA 51 appeared to be tolerated by advanced gastric cancer patients, and moreover anticancer efficacy was suggested. This trial was registered with ClinicalTrial.gov (no. NCT00845611).
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Parkin DM, Bray F, Ferlay J, Pisani P. Global cancer statistics, 2002. CA Cancer J Clin. 2005;55:74–108.PubMedCrossRef Parkin DM, Bray F, Ferlay J, Pisani P. Global cancer statistics, 2002. CA Cancer J Clin. 2005;55:74–108.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Parkin DM, Pisani P, Ferlay J. Estimates of the worldwide incidence of eighteen major cancers in 1985. Int J Cancer. 1993;54:594–606.PubMedCrossRef Parkin DM, Pisani P, Ferlay J. Estimates of the worldwide incidence of eighteen major cancers in 1985. Int J Cancer. 1993;54:594–606.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Maruyama K, Kaminishi M, Hayashi K, Isobe Y, Honda I, Katai H, et al. Gastric cancer treated in 1991 in Japan: data analysis of nationwide registry. Japanese Gastric Cancer Association Registration Committee. Gastric Cancer. 2006;9:51–66.PubMedCrossRef Maruyama K, Kaminishi M, Hayashi K, Isobe Y, Honda I, Katai H, et al. Gastric cancer treated in 1991 in Japan: data analysis of nationwide registry. Japanese Gastric Cancer Association Registration Committee. Gastric Cancer. 2006;9:51–66.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Koizumi W, Kurihara M, Nakano S, Hasegawa K. Phase II study of S-1, a novel oral derivative of 5-fluorouracil, in advanced gastric cancer. For the S-1 Cooperative Gastric Cancer Study Group. Oncology. 2000;58:191–7.PubMedCrossRef Koizumi W, Kurihara M, Nakano S, Hasegawa K. Phase II study of S-1, a novel oral derivative of 5-fluorouracil, in advanced gastric cancer. For the S-1 Cooperative Gastric Cancer Study Group. Oncology. 2000;58:191–7.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Takiuchi H, Narahara H, Tsujinaka T, Gotoh M, Kawabe S, Katsu K, et al. Phase I study of S-1 combined with irinotecan (CPT-11) in patients with advanced gastric cancer (OGSG 0002). Jpn J Clin Oncol. 2005;35:520–525. Takiuchi H, Narahara H, Tsujinaka T, Gotoh M, Kawabe S, Katsu K, et al. Phase I study of S-1 combined with irinotecan (CPT-11) in patients with advanced gastric cancer (OGSG 0002). Jpn J Clin Oncol. 2005;35:520–525.
6.
Zurück zum Zitat Yoshida K, Ninomiya M, Takakura N, Hirabayashi N, Takiyama W, Sato Y, et al. Phase II study of docetaxel and S-1 combination therapy for advanced or recurrent gastric cancer. Clin Cancer Res. 2006;12:3402–7.PubMedCrossRef Yoshida K, Ninomiya M, Takakura N, Hirabayashi N, Takiyama W, Sato Y, et al. Phase II study of docetaxel and S-1 combination therapy for advanced or recurrent gastric cancer. Clin Cancer Res. 2006;12:3402–7.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kikuchi T, Daigo Y, Katagiri T, Tsunoda T, Okada K, Kakiuchi S, et al. Expression profiles of non-small cell lung cancers on cDNA microarrays: identification of genes for prediction of lymph-node metastasis and sensitivity to anti-cancer drugs. Oncogene. 2003;22:2192–205.PubMedCrossRef Kikuchi T, Daigo Y, Katagiri T, Tsunoda T, Okada K, Kakiuchi S, et al. Expression profiles of non-small cell lung cancers on cDNA microarrays: identification of genes for prediction of lymph-node metastasis and sensitivity to anti-cancer drugs. Oncogene. 2003;22:2192–205.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kakiuchi S, Daigo Y, Ishikawa N, Furukawa C, Tsunoda T, Yano S, et al. Prediction of sensitivity of advanced non-small cell lung cancers to gefitinib (Iressa, ZD1839). Hum Mol Genet. 2004;13:3029.PubMedCrossRef Kakiuchi S, Daigo Y, Ishikawa N, Furukawa C, Tsunoda T, Yano S, et al. Prediction of sensitivity of advanced non-small cell lung cancers to gefitinib (Iressa, ZD1839). Hum Mol Genet. 2004;13:3029.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kikuchi T, Daigo Y, Ishikawa N, Katagiri T, Tsunoda T, Yoshida S, et al. Expression profiles of metastatic brain tumor from lung adenocarcinomas on cDNA microarray. Int J Oncol. 2006;28:799.PubMed Kikuchi T, Daigo Y, Ishikawa N, Katagiri T, Tsunoda T, Yoshida S, et al. Expression profiles of metastatic brain tumor from lung adenocarcinomas on cDNA microarray. Int J Oncol. 2006;28:799.PubMed
10.
Zurück zum Zitat Taniwaki M, Daigo Y, Ishikawa N, Takano A, Tsunoda T, Yasui W, et al. Gene expression profiles of small-cell lung cancers: molecular signatures of lung cancer. Int J Oncol. 2006;29:567–75.PubMed Taniwaki M, Daigo Y, Ishikawa N, Takano A, Tsunoda T, Yasui W, et al. Gene expression profiles of small-cell lung cancers: molecular signatures of lung cancer. Int J Oncol. 2006;29:567–75.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Yamabuki T, Daigo Y, Kato T, Hayama S, Tsunoda T, Miyamoto M, et al. Genome-wide gene expression profile analysis of esophageal squamous-cell carcinomas. Int J Oncol. 2006;28:1375–84.PubMed Yamabuki T, Daigo Y, Kato T, Hayama S, Tsunoda T, Miyamoto M, et al. Genome-wide gene expression profile analysis of esophageal squamous-cell carcinomas. Int J Oncol. 2006;28:1375–84.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Ishikawa N, Takano A, Yasui W, Inai K, Nishimura H, Ito H, et al. Cancer-testis antigen lymphocyte antigen 6 complex locus K is a serologic biomarker and a therapeutic target for lung and esophageal carcinomas. Cancer Res. 2007;67:11601–11.PubMedCrossRef Ishikawa N, Takano A, Yasui W, Inai K, Nishimura H, Ito H, et al. Cancer-testis antigen lymphocyte antigen 6 complex locus K is a serologic biomarker and a therapeutic target for lung and esophageal carcinomas. Cancer Res. 2007;67:11601–11.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kono K, Mizukami Y, Daigo Y, Takano A, Masuda K, Yoshida K, et al. Vaccination with multiple peptides derived from novel cancer-testis antigens can induce specific T-cell responses and clinical responses in advanced esophageal cancer. Cancer Sci. 2009;100:1502–9.PubMedCrossRef Kono K, Mizukami Y, Daigo Y, Takano A, Masuda K, Yoshida K, et al. Vaccination with multiple peptides derived from novel cancer-testis antigens can induce specific T-cell responses and clinical responses in advanced esophageal cancer. Cancer Sci. 2009;100:1502–9.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Iwahashi M, Katsuda M, Nakamori M, Nakamura M, Naka T, Ojima T, et al. Vaccination with peptides derived from cancer-testis antigens in combination with CpG-7909 elicits strong specific CD8+ T cell response in patients with metastatic esophageal squamous cell carcinoma. Cancer Sci. 2010;101:2510–7. doi:10.1111/j.1349-7006.2010.01732.x.PubMedCrossRef Iwahashi M, Katsuda M, Nakamori M, Nakamura M, Naka T, Ojima T, et al. Vaccination with peptides derived from cancer-testis antigens in combination with CpG-7909 elicits strong specific CD8+ T cell response in patients with metastatic esophageal squamous cell carcinoma. Cancer Sci. 2010;101:2510–7. doi:10.​1111/​j.​1349-7006.​2010.​01732.​x.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat de Nooij-van Dalen AG, van Dongen GA, Smeets SJ, Nieuwenhuis EJ, Stigter-van Walsum M, Snow GB, et al. Characterization of the human Ly-6 antigens, the newly annotated member Ly-6K included, as molecular markers for head-and-neck squamous cell carcinoma. Int J Cancer. 2003;103:768–74.PubMedCrossRef de Nooij-van Dalen AG, van Dongen GA, Smeets SJ, Nieuwenhuis EJ, Stigter-van Walsum M, Snow GB, et al. Characterization of the human Ly-6 antigens, the newly annotated member Ly-6K included, as molecular markers for head-and-neck squamous cell carcinoma. Int J Cancer. 2003;103:768–74.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Scanlan MJ, Simpson AJ, Old LJ. The cancer/testis genes: review, standardization, and commentary. Cancer Immun. 2004;4:1.PubMed Scanlan MJ, Simpson AJ, Old LJ. The cancer/testis genes: review, standardization, and commentary. Cancer Immun. 2004;4:1.PubMed
17.
Zurück zum Zitat Lee JW, Lee YS, Yoo KH, Lee KH, Park K, Ahn T, et al. LY-6K gene: a novel molecular marker for human breast cancer. Oncol Rep. 2006;16:1211–4.PubMed Lee JW, Lee YS, Yoo KH, Lee KH, Park K, Ahn T, et al. LY-6K gene: a novel molecular marker for human breast cancer. Oncol Rep. 2006;16:1211–4.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Choi SH, Kong HK, Park SY, Park JH. Metastatic effect of LY-6K gene in breast cancer cells. Int J Oncol. 2009;35:601–7.PubMed Choi SH, Kong HK, Park SY, Park JH. Metastatic effect of LY-6K gene in breast cancer cells. Int J Oncol. 2009;35:601–7.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Matsuda R, Enokida H, Chiyomaru T, Kikkawa N, Sugimoto T, Kawakami K, et al. LY6K is a novel molecular target in bladder cancer on basis of integrate genome-wide profiling. Br J Cancer. 2011;104:376–86.PubMedCentralPubMedCrossRef Matsuda R, Enokida H, Chiyomaru T, Kikkawa N, Sugimoto T, Kawakami K, et al. LY6K is a novel molecular target in bladder cancer on basis of integrate genome-wide profiling. Br J Cancer. 2011;104:376–86.PubMedCentralPubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Kawakami Y, Fujita T, Matsuzaki Y, Sakurai T, Tsukamoto M, Toda M, et al. Identification of human tumor antigens and its implications for diagnosis and treatment of cancer. Cancer Sci. 2004;95:10. Kawakami Y, Fujita T, Matsuzaki Y, Sakurai T, Tsukamoto M, Toda M, et al. Identification of human tumor antigens and its implications for diagnosis and treatment of cancer. Cancer Sci. 2004;95:10.
21.
Zurück zum Zitat Yataro D, Yusuke N. From cancer genomics to thoracic oncology: discovery of new biomarkers and therapeutic targets for lung and esophageal carcinoma. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2008;56:43–53.CrossRef Yataro D, Yusuke N. From cancer genomics to thoracic oncology: discovery of new biomarkers and therapeutic targets for lung and esophageal carcinoma. Gen Thorac Cardiovasc Surg. 2008;56:43–53.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Slingluff CL Jr, Yamshchikov G, Neese P, Galavotti H, Eastham S, Engelhard VH, et al. Phase I trial of a melanoma vaccine with gp100280–288 peptide and tetanus helper peptide in adjuvant: immunologic and clinical outcomes. Clin Cancer Res. 2001;7:3012–24.PubMed Slingluff CL Jr, Yamshchikov G, Neese P, Galavotti H, Eastham S, Engelhard VH, et al. Phase I trial of a melanoma vaccine with gp100280–288 peptide and tetanus helper peptide in adjuvant: immunologic and clinical outcomes. Clin Cancer Res. 2001;7:3012–24.PubMed
23.
Metadaten
Titel
Phase I clinical trial of vaccination with LY6K-derived peptide in patients with advanced gastric cancer
verfasst von
Hajime Ishikawa
Motohiro Imano
Osamu Shiraishi
Atsushi Yasuda
Ying-Feng Peng
Masayuki Shinkai
Takushi Yasuda
Haruhiko Imamoto
Hitoshi Shiozaki
Publikationsdatum
01.01.2014
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Gastric Cancer / Ausgabe 1/2014
Print ISSN: 1436-3291
Elektronische ISSN: 1436-3305
DOI
https://doi.org/10.1007/s10120-013-0258-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2014

Gastric Cancer 1/2014 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.