Skip to main content
Erschienen in: Gynecological Surgery 4/2006

01.12.2006 | Review Article

A comparative survey of various uterine manipulators used in operative laparoscopy

verfasst von: L. Mettler, Y. A. Nikam

Erschienen in: Gynecological Surgery | Ausgabe 4/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This survey compares seven commonly used uterine manipulators in various laparoscopic procedures. These devices were compared with each other in respect of the various movement ranges they offered with anteversion, retroversion, lateral movement, elevation, and any special movement. It also compares the ability of the uterine manipulators with regard to the presentation of the vaginal fornices, and the ease of assembly, handling, and maintenance of the pneumoperitoneum. The information about the instruments was collected form the instrument manufacturer’s websites and other related articles. No single uterine manipulator seems to have all the attributes of an ideal manipulator and the choice of uterine manipulator need to be individualized according to the surgical procedure in which it is used. The Clermont-Ferrand model provides a 140° range of uterine movements and it allows the uterus to flex on itself, but it requires cervical dilatation prior to insertion and is difficult to assemble. The RUMI with the KOH colpotomizer has a 140° range of uterine manipulation and delineates the vaginal fornices nicely, but has restricted elevation of the uterus and is difficult to assemble. The Hourcabie is easy to use and allows easy stapling of the uterine pedicles, but is poor in maintaining the pneumoperitoneum. The Endopath and Vcare are single-use manipulators and are useful only in laparoscopic assisted vagina hysterectomy (LAVH) or laparoscopic assisted supra-cervical hysterectomy (LASH) procedures, as they cannot delineate the vaginal fornices. The HOHL and TLH-Dr Mangeshikar manipulators provide a 130° range and have good uterine elevation; hence, they are useful for total laparoscopic hysterectomy (TLH) and endometriosis procedures. Ultimately, the TLH-Dr Mangeshikar and the Clermont-Ferrand model come close to being versatile.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Rossetti A (2003) The TrocarOnline Video Journal. Complesso Integrato Columbus. Unit of Endocrinological Gynecology, Rome, Italy Studio Alfa-v.le Regina Mergherita 157–00198 Rome, Italy Rossetti A (2003) The TrocarOnline Video Journal. Complesso Integrato Columbus. Unit of Endocrinological Gynecology, Rome, Italy Studio Alfa-v.le Regina Mergherita 157–00198 Rome, Italy
3.
Zurück zum Zitat Koh CH (1998) A new technique and system for simplifying total laparoscopic hysterectomy. J Am Assoc Gynecol Laparosc 5:187–192PubMedCrossRef Koh CH (1998) A new technique and system for simplifying total laparoscopic hysterectomy. J Am Assoc Gynecol Laparosc 5:187–192PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Wu HH, Yeh GP, Hsieh TC (2005) Iatrogenic uterine rupture caused by overinflation of RUMI uterine manipulator balloon. J Minim Invasive Gynecol 12(2):174–176PubMedCrossRef Wu HH, Yeh GP, Hsieh TC (2005) Iatrogenic uterine rupture caused by overinflation of RUMI uterine manipulator balloon. J Minim Invasive Gynecol 12(2):174–176PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hourcabie JA, Bruhat MA (1993) One hundred and three cases of laparoscopic hysterectomy using Endo-GIA staples and a device for presenting the vaginal fornices. Gynecol Endosc 2:65–72 Hourcabie JA, Bruhat MA (1993) One hundred and three cases of laparoscopic hysterectomy using Endo-GIA staples and a device for presenting the vaginal fornices. Gynecol Endosc 2:65–72
Metadaten
Titel
A comparative survey of various uterine manipulators used in operative laparoscopy
verfasst von
L. Mettler
Y. A. Nikam
Publikationsdatum
01.12.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Gynecological Surgery / Ausgabe 4/2006
Print ISSN: 1613-2076
Elektronische ISSN: 1613-2084
DOI
https://doi.org/10.1007/s10397-006-0215-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2006

Gynecological Surgery 4/2006 Zur Ausgabe

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Harninkontinenz: Netz-Op. erfordert über lange Zeit intensive Nachsorge

30.04.2024 Harninkontinenz Nachrichten

Frauen mit Belastungsinkontinenz oder Organprolaps sind nach einer Netz-Operation keineswegs beschwerdefrei. Vielmehr scheint die Krankheitslast weiterhin hoch zu sein, sogar höher als von harninkontinenten Frauen, die sich nicht haben operieren lassen.

Welche Übungen helfen gegen Diastase recti abdominis?

30.04.2024 Schwangerenvorsorge Nachrichten

Die Autorinnen und Autoren einer aktuellen Studie aus Griechenland sind sich einig, dass Bewegungstherapie, einschließlich Übungen zur Stärkung der Bauchmuskulatur und zur Stabilisierung des Rumpfes, eine Diastase recti abdominis postpartum wirksam reduzieren kann. Doch vieles ist noch nicht eindeutig belegt.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.