Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology 2/2014

01.01.2014 | Clinical Study

Benign whole body tumor volume is a risk factor for malignant peripheral nerve sheath tumors in neurofibromatosis type 1

verfasst von: Rosa Nguyen, Kimberly Jett, Gordon J. Harris, Wenli Cai, Jan M. Friedman, Victor-Felix Mautner

Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology | Ausgabe 2/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The purpose of this study is to determine whether benign whole body tumor volume of plexiform neurofibromas (PNs) is a risk factor for malignant peripheral nerve sheath tumors (MPNST) in individuals with neurofibromatosis type 1 (NF1). Thirty-one NF1 patients with MPNSTs and 62 age- and sex-matched NF1 patients without MPNSTs, who had undergone whole body magnetic resonance imaging (MRI) were analyzed for benign whole body tumor volume. Mann–Whitney U test, Wilcoxon signed ranks test, Fisher’s exact test (two-tailed), and logistic regression analysis were used for statistical analysis. Sixteen percent of all patients with MPNST did not have internal PN. The median whole body benign tumor volume in patients with PN was 352.0 mL among the MPNST group and 3.8 mL in the comparison group (p < 0.001). When the patients were stratified by age as younger or older than 30 years (median age of MPNST diagnosis), the median benign whole body tumor volume was 693.0 mL in MPNST patients and 0.0 mL in control patients younger than 30 years (p < 0.001). The mean number of PNs in MPNST patients was 2.8 (range 0–13, median 2.0) and 1.4 (range 0–13, median 1.0) in patients without MPNST (p = 0.001). The risk of MPNST development increased 0.2 % with each additional mL of benign PN volume (adjusted odds ratio [OR] = 1.002, 95 % confidence interval [CI] 1.001–1.003, p = 0.005) and was higher in patients younger than 30 years (adjusted OR = 1.007, 95 % CI 1.002–1.012, p = 0.003). Higher numbers of PNs, larger whole body benign tumor volume, and younger age are important risk factors for MPNST. We identified a subgroup of patients with MPNST without internal PN on MRI and the lack of correlation of MPNST development with tumor burden in older patients. These findings may alter our belief that all MPNSTs arise from pre-existing PNs and suggest that surveillance MRI based on clinical suspicion may be warranted in older patients, respectively.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Evans DGR, O’Hara C, Wilding A et al (2011) Mortality in neurofibromatosis 1: in North West England: an assessment of actuarial survival in a region of the UK since 1989. Eur J Hum Genet 19:1187–1191PubMedCrossRef Evans DGR, O’Hara C, Wilding A et al (2011) Mortality in neurofibromatosis 1: in North West England: an assessment of actuarial survival in a region of the UK since 1989. Eur J Hum Genet 19:1187–1191PubMedCrossRef
2.
3.
Zurück zum Zitat Evans DGR, Baser ME, McGaughran J et al (2002) Malignant peripheral nerve sheath tumors in neurofibromatosis 1. J Med Genet 39:311–314PubMedCrossRef Evans DGR, Baser ME, McGaughran J et al (2002) Malignant peripheral nerve sheath tumors in neurofibromatosis 1. J Med Genet 39:311–314PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Tucker T, Wolkenstein P, Revuz J et al (2005) Association between benign and malignant peripheral nerve sheath tumors in NF1. Neurology 65:205–211PubMedCrossRef Tucker T, Wolkenstein P, Revuz J et al (2005) Association between benign and malignant peripheral nerve sheath tumors in NF1. Neurology 65:205–211PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mautner VF, Asuagbor FA, Dombi E et al (2008) Assessment of benign tumor burden by whole-body MRI in patients with neurofibromatosis 1. Neuro-oncology 10:593–598PubMedCentralPubMedCrossRef Mautner VF, Asuagbor FA, Dombi E et al (2008) Assessment of benign tumor burden by whole-body MRI in patients with neurofibromatosis 1. Neuro-oncology 10:593–598PubMedCentralPubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Mautner VF, Hartmann M, Kluwe L et al (2006) MRI growth patterns of plexiform neurofibromas in patients with neurofibromatosis type 1. Neuroradiology 48:160–165PubMedCrossRef Mautner VF, Hartmann M, Kluwe L et al (2006) MRI growth patterns of plexiform neurofibromas in patients with neurofibromatosis type 1. Neuroradiology 48:160–165PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cai W, Kassarjian A, Bredella MA et al (2009) Tumor burden in patients with neurofibromatosis types 1 and 2 and schwannomatosis: determination on whole-body MR images. Radiology 250:665–673PubMedCrossRef Cai W, Kassarjian A, Bredella MA et al (2009) Tumor burden in patients with neurofibromatosis types 1 and 2 and schwannomatosis: determination on whole-body MR images. Radiology 250:665–673PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Friedrich RE, Korf B, Fünsterer C, Mautner VF (2003) Growth type of plexiform neurofibromas in NF1 determined on magnetic resonance images. Anticancer Res 23:949–952PubMed Friedrich RE, Korf B, Fünsterer C, Mautner VF (2003) Growth type of plexiform neurofibromas in NF1 determined on magnetic resonance images. Anticancer Res 23:949–952PubMed
10.
Zurück zum Zitat Cashen DV, Parisien RC, Raskin K et al (2004) Survival data for patients with malignant schwannoma. Clin Orthop Relat Res 426:69–73PubMedCrossRef Cashen DV, Parisien RC, Raskin K et al (2004) Survival data for patients with malignant schwannoma. Clin Orthop Relat Res 426:69–73PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Nguyen R, Dombi E, Widemann BC et al (2012) Growth dynamics of plexiform neurofibromas: a retrospective cohort study of 201 patients with neurofibromatosis 1. Orphanet J Rare Dis 7:75PubMedCentralPubMedCrossRef Nguyen R, Dombi E, Widemann BC et al (2012) Growth dynamics of plexiform neurofibromas: a retrospective cohort study of 201 patients with neurofibromatosis 1. Orphanet J Rare Dis 7:75PubMedCentralPubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Solomon J, Warren K, Dombi E et al (2004) Automated detection and volume measurement of plexiform neurofibromas in neurofibromatosis 1 using magnetic resonance imaging. Comput Med Imaging Graph 28:257–265PubMedCrossRef Solomon J, Warren K, Dombi E et al (2004) Automated detection and volume measurement of plexiform neurofibromas in neurofibromatosis 1 using magnetic resonance imaging. Comput Med Imaging Graph 28:257–265PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Mautner VF, Kluwe L, Friedrich RE et al (2010) Clinical characterisation of 29 neurofibromatosis type-1 patients with molecularly ascertained 1.4 Mb type-1 NF1 deletions. J Med Genet 47:623–630PubMedCrossRef Mautner VF, Kluwe L, Friedrich RE et al (2010) Clinical characterisation of 29 neurofibromatosis type-1 patients with molecularly ascertained 1.4 Mb type-1 NF1 deletions. J Med Genet 47:623–630PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Benign whole body tumor volume is a risk factor for malignant peripheral nerve sheath tumors in neurofibromatosis type 1
verfasst von
Rosa Nguyen
Kimberly Jett
Gordon J. Harris
Wenli Cai
Jan M. Friedman
Victor-Felix Mautner
Publikationsdatum
01.01.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Neuro-Oncology / Ausgabe 2/2014
Print ISSN: 0167-594X
Elektronische ISSN: 1573-7373
DOI
https://doi.org/10.1007/s11060-013-1293-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2014

Journal of Neuro-Oncology 2/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.