Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Clinical Pharmacy 4/2016

01.08.2016 | Short Research Report

Identification of patients with atrial fibrillation in UK community pharmacy: an evaluation of a new service

verfasst von: M. J. Twigg, T. Thornley, N. Scobie

Erschienen in: International Journal of Clinical Pharmacy | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background Many patients with atrial fibrillation (AF) are asymptomatic and diagnosed via opportunistic screening. Community pharmacy has been advocated as a potential resource for opportunistic screening and lifestyle interventions. Objective The objective of this evaluation is to describe the outcomes from an AF service, in terms of referrals and interventions provided to patients identified as not at risk. Methods Eligibility was assessed from pharmacy records and the completion of a short questionnaire. Once consented, patients were screened for AF and their blood pressure was measured. Results Of 594 patients screened, nine were identified as at risk of having AF and were referred to their GP. The service also identified 109 patients with undiagnosed hypertension, 176 patients with a Body Mass Index >30, 131 with an Audit-C score >5 and 59 smokers. Pharmacists provided 413 interventions in 326 patients aimed at weight reduction (239), alcohol consumption (123) and smoking cessation (51). Conclusion This evaluation characterises the interventions provided to, not only those identified with the target condition—in this case AF—but also those without it. The true outcome of these additional interventions, along with appropriate follow-up, should be the focus of future studies.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Brüggenjürgen B, Rossnagel K, Roll S, Andersson FL, Selim D, Müller-Nordhorn J, et al. The impact of atrial fibrillation on the cost of stroke: the Berlin acute stroke study. Value Health. 2007;10(2):137–43.CrossRefPubMed Brüggenjürgen B, Rossnagel K, Roll S, Andersson FL, Selim D, Müller-Nordhorn J, et al. The impact of atrial fibrillation on the cost of stroke: the Berlin acute stroke study. Value Health. 2007;10(2):137–43.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Le Page P, MacLachlan H, Anderson L, Penn L-A, Moss A, Mitchell AR. The efficacy of a smartphone ECG application for cardiac screening in an unselected island population. Br J Cardiol. 2015;22:31–3.CrossRef Le Page P, MacLachlan H, Anderson L, Penn L-A, Moss A, Mitchell AR. The efficacy of a smartphone ECG application for cardiac screening in an unselected island population. Br J Cardiol. 2015;22:31–3.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lowres N, Neubeck L, Salkeld G, Krass I, McLachlan AJ, Redfern J, et al. Feasibility and cost-effectiveness of stroke prevention through community screening for atrial fibrillation using iPhone ECG in pharmacies. The SEARCH-AF study. Thromb Haemost. 2014;111(6):1167–76.CrossRefPubMed Lowres N, Neubeck L, Salkeld G, Krass I, McLachlan AJ, Redfern J, et al. Feasibility and cost-effectiveness of stroke prevention through community screening for atrial fibrillation using iPhone ECG in pharmacies. The SEARCH-AF study. Thromb Haemost. 2014;111(6):1167–76.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Department of Health. Pharmacy in England: building on strengths—delivering the future. London: The Stationery Office; 2008. ISBN 978-0-10-173412-7. Department of Health. Pharmacy in England: building on strengths—delivering the future. London: The Stationery Office; 2008. ISBN 978-0-10-173412-7.
6.
Zurück zum Zitat Twigg MJ, Wright DJ, Thornley T, Haynes L. Community pharmacy type 2 diabetes risk assessment: demographics and risk results. Int J Pharm Pract. 2015;23(1):80–2.CrossRefPubMed Twigg MJ, Wright DJ, Thornley T, Haynes L. Community pharmacy type 2 diabetes risk assessment: demographics and risk results. Int J Pharm Pract. 2015;23(1):80–2.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Willis A, Rivers P, Gray LJ, Davies M, Khunti K. The effectiveness of screening for diabetes and cardiovascular disease risk factors in a community pharmacy setting. PLoS ONE. 2014;9(4):e91157.CrossRefPubMedPubMedCentral Willis A, Rivers P, Gray LJ, Davies M, Khunti K. The effectiveness of screening for diabetes and cardiovascular disease risk factors in a community pharmacy setting. PLoS ONE. 2014;9(4):e91157.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Bush K, Kivlahan DR, McDonell MB, Fihn SD, Bradley KA, for the Ambulatory Care Quality Improvement P. The audit alcohol consumption questions (audit-c): an effective brief screening test for problem drinking. Arch Intern Med. 1998;158(16):1789–95.CrossRefPubMed Bush K, Kivlahan DR, McDonell MB, Fihn SD, Bradley KA, for the Ambulatory Care Quality Improvement P. The audit alcohol consumption questions (audit-c): an effective brief screening test for problem drinking. Arch Intern Med. 1998;158(16):1789–95.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Hobbs R, Fitzmaurice D, Jowett S, Mant J, Murray E. A randomised controlled trial and cost-effectiveness study of systematic screening (targeted and total population screening) versus routine practice for the detection of atrial fibrillation in people aged 65 and over: the SAFE study. Health Technol Assess. 2005;9(40):90.CrossRef Hobbs R, Fitzmaurice D, Jowett S, Mant J, Murray E. A randomised controlled trial and cost-effectiveness study of systematic screening (targeted and total population screening) versus routine practice for the detection of atrial fibrillation in people aged 65 and over: the SAFE study. Health Technol Assess. 2005;9(40):90.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Eades CE, Ferguson JS, O’Carroll RE. Public health in community pharmacy: a systematic review of pharmacist and consumer views. BMC Public Health. 2011;11:582.CrossRefPubMedPubMedCentral Eades CE, Ferguson JS, O’Carroll RE. Public health in community pharmacy: a systematic review of pharmacist and consumer views. BMC Public Health. 2011;11:582.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Identification of patients with atrial fibrillation in UK community pharmacy: an evaluation of a new service
verfasst von
M. J. Twigg
T. Thornley
N. Scobie
Publikationsdatum
01.08.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
International Journal of Clinical Pharmacy / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 2210-7703
Elektronische ISSN: 2210-7711
DOI
https://doi.org/10.1007/s11096-016-0303-8

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

International Journal of Clinical Pharmacy 4/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.