Skip to main content
Erschienen in: International Urology and Nephrology 6/2015

01.06.2015 | Urology - Original Paper

Revisiting the tethered ureteral stents in children: a novel modification

verfasst von: Abdol-Mohammad Kajbafzadeh, Behnam Nabavizadeh, Sorena Keihani, Seyed Hossein Hosseini Sharifi

Erschienen in: International Urology and Nephrology | Ausgabe 6/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To propose a simple noninvasive method for ureteral stent retrieval using an extraction string sutured to the skin in children.

Methods

A retrospective chart review was performed to gather relevant data from December 2005 to February 2013. After the surgeries, if indicated, a tethered double-J stent was placed in the ureter. A 5-0 non-absorbable Prolene stitch was used as an extraction string passing through the urethra and was sutured to subcoronal skin in boys or inner surface of labia majora in girls. For stent removal, a small amount of 2 % lidocaine jelly was pushed into the urethra 5 min before the procedure. The string was then pulled by continuous and gentle force until the entire stent was out. The suture was then cut to release the stent. No sedation or anesthesia was needed.

Results

A total of 378 double-J stents with extraction strings were inserted for a total of 325 patients (61.2 % male). Of the 53 patients with bilateral ureteral stents, one male patient (1.88 %) experienced early stent protrusion from urethral meatus. Two of 272 patients (0.73 %) with unilateral ureteral stent (one male and one female) encountered the same problem. All other stents were extracted successfully using the extraction string without any complications. No upward stent migration or suture site reaction was encountered.

Conclusion

This method is a safe, easy-to-use, feasible and noninvasive alternative for cystoscopic stent removal with high success rate and minimal complications. This can lead to considerable saving in time and costs for patients, families and healthcare system.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Finney RP (1978) Experience with new double J ureteral catheter stent. J Urol 120(6):678–681PubMed Finney RP (1978) Experience with new double J ureteral catheter stent. J Urol 120(6):678–681PubMed
4.
Zurück zum Zitat Mykulak DJ, Herskowitz M, Glassberg KI (1994) Use of magnetic internal ureteral stents in pediatric urology: retrieval without routine requirement for cystoscopy and general anesthesia. J Urol 152(3):976–977PubMed Mykulak DJ, Herskowitz M, Glassberg KI (1994) Use of magnetic internal ureteral stents in pediatric urology: retrieval without routine requirement for cystoscopy and general anesthesia. J Urol 152(3):976–977PubMed
9.
Zurück zum Zitat Yu DS, Yang TH, Ma CP (1995) Snail-headed catheter retriever: a simple way to remove catheters from female patients. J Urol 154(1):167–168CrossRefPubMed Yu DS, Yang TH, Ma CP (1995) Snail-headed catheter retriever: a simple way to remove catheters from female patients. J Urol 154(1):167–168CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kajbafzadeh AM, Zeinoddini A, Ebadi M, Heidari R, Tajalli A (2014) External extension of double-J ureteral stent during pyeloplasty: inexpensive stent and non-cystoscopic removal. Int Urol Nephrol 46(4):671–676. doi:10.1007/s11255-013-0594-9 CrossRefPubMed Kajbafzadeh AM, Zeinoddini A, Ebadi M, Heidari R, Tajalli A (2014) External extension of double-J ureteral stent during pyeloplasty: inexpensive stent and non-cystoscopic removal. Int Urol Nephrol 46(4):671–676. doi:10.​1007/​s11255-013-0594-9 CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Siegel A, Altadonna V, Ellis D, Hulbert W, Elder J, Duckett J (1986) Simplified method of indwelling ureteral stent removal. Urology 28(5):429CrossRefPubMed Siegel A, Altadonna V, Ellis D, Hulbert W, Elder J, Duckett J (1986) Simplified method of indwelling ureteral stent removal. Urology 28(5):429CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Macaluso JN Jr, Deutsch JS, Goodman JR, Appell RA, Prats LJ Jr, Wahl P (1989) The use of the Magnetip double-J ureteral stent in urological practice. J Urol 142(3):701–703PubMed Macaluso JN Jr, Deutsch JS, Goodman JR, Appell RA, Prats LJ Jr, Wahl P (1989) The use of the Magnetip double-J ureteral stent in urological practice. J Urol 142(3):701–703PubMed
15.
16.
Zurück zum Zitat Kotsar A, Nieminen R, Isotalo T, Mikkonen J, Uurto I, Kellomaki M, Talja M, Moilanen E, Tammela TL (2012) Preclinical evaluation of new indomethacin-eluting biodegradable urethral stent. J Endourol 26(4):387–392. doi:10.1089/end.2011.0327 CrossRefPubMed Kotsar A, Nieminen R, Isotalo T, Mikkonen J, Uurto I, Kellomaki M, Talja M, Moilanen E, Tammela TL (2012) Preclinical evaluation of new indomethacin-eluting biodegradable urethral stent. J Endourol 26(4):387–392. doi:10.​1089/​end.​2011.​0327 CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Olweny EO, Landman J, Andreoni C, Collyer W, Kerbl K, Onciu M, Valimaa T, Clayman RV (2002) Evaluation of the use of a biodegradable ureteral stent after retrograde endopyelotomy in a porcine model. J Urol 167(5):2198–2202CrossRefPubMed Olweny EO, Landman J, Andreoni C, Collyer W, Kerbl K, Onciu M, Valimaa T, Clayman RV (2002) Evaluation of the use of a biodegradable ureteral stent after retrograde endopyelotomy in a porcine model. J Urol 167(5):2198–2202CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Birch BR, Das G, Wickham JE (1988) Tethered ureteric stents—a clinical assessment. Br J Urol 62(5):409–411CrossRefPubMed Birch BR, Das G, Wickham JE (1988) Tethered ureteric stents—a clinical assessment. Br J Urol 62(5):409–411CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Bregg K, Riehle RA Jr (1989) Morbidity associated with indwelling internal ureteral stents after shock wave lithotripsy. J Urol 141(3):510–512PubMed Bregg K, Riehle RA Jr (1989) Morbidity associated with indwelling internal ureteral stents after shock wave lithotripsy. J Urol 141(3):510–512PubMed
20.
Zurück zum Zitat Barnes KT, Bing MT, Tracy CR (2014) Do ureteric stent extraction strings affect stent-related quality of life or complications after ureteroscopy for urolithiasis: a prospective randomised control trial. BJU Int 113(4):605–609. doi:10.1111/bju.12541 CrossRefPubMed Barnes KT, Bing MT, Tracy CR (2014) Do ureteric stent extraction strings affect stent-related quality of life or complications after ureteroscopy for urolithiasis: a prospective randomised control trial. BJU Int 113(4):605–609. doi:10.​1111/​bju.​12541 CrossRefPubMed
21.
22.
24.
Zurück zum Zitat Breau RH, Norman RW (2001) Optimal prevention and management of proximal ureteral stent migration and remigration. J Urol 166(3):890–893CrossRefPubMed Breau RH, Norman RW (2001) Optimal prevention and management of proximal ureteral stent migration and remigration. J Urol 166(3):890–893CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Slaton JW, Kropp KA (1996) Proximal ureteral stent migration: an avoidable complication? J Urol 155(1):58–61CrossRefPubMed Slaton JW, Kropp KA (1996) Proximal ureteral stent migration: an avoidable complication? J Urol 155(1):58–61CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Revisiting the tethered ureteral stents in children: a novel modification
verfasst von
Abdol-Mohammad Kajbafzadeh
Behnam Nabavizadeh
Sorena Keihani
Seyed Hossein Hosseini Sharifi
Publikationsdatum
01.06.2015
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Urology and Nephrology / Ausgabe 6/2015
Print ISSN: 0301-1623
Elektronische ISSN: 1573-2584
DOI
https://doi.org/10.1007/s11255-015-0963-7

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2015

International Urology and Nephrology 6/2015 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.