Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 6/2018

12.12.2017 | Original Contributions

Implications of Celiac Disease Among Patients Undergoing Gastric Bypass

verfasst von: Lindsey M. Freeman, Andrew T. Strong, Gautam Sharma, Suriya Punchai, John H. Rodriguez, Donald F. Kirby, Matthew Kroh

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 6/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Bariatric surgery is generally safe and effective, but co-existing malabsorptive processes may increase the risk of complications or nutritional deficiencies. Bariatric surgery has not been well studied in the setting of pre-existing celiac disease.

Materials and Methods

Patients who underwent Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) from January 2002 to December 2015 were retrospectively reviewed for either diagnosis of or serum testing for celiac disease. Identified patients were re-reviewed for adherence to American Gastroenterological Association (AGA) diagnostic criteria. Patient demographics, operative data, and post-operative weight loss and nutritional parameters were collected.

Results

Of the > 12,000 patients who underwent bariatric surgery during this study period, there were 342 patients that had abnormal serology or pathology results. Expert review confirmed three patients (0.8%) with celiac disease diagnosed before RYGB procedure. All were female, with an average age of 33 years and a mean BMI of 44.07 kg/m2. At the time of surgery, two of the three patients were following a gluten-free diet. At 6 months follow-up, mean % excess weight loss was 76.5%. The patients following a gluten-free diet preoperatively continued post-operatively. No patients were anemic nor had vitamin B12 or iron deficiencies at 12-month follow-up. Two patients had vitamin D insufficiencies and responded to daily oral supplementation.

Conclusion

Though many bariatric patients may carry a presumptive diagnosis of celiac disease, a small percentage of these meet AGA diagnostic criteria. RYGB appears safe in this population with comparable weight loss in non-celiac counterparts. Increased attention to vitamin D levels may be warranted post-operatively.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Tucker E, Rostami K, Prabhakaran S, et al. Patients with coeliac disease are increasingly overweight or obese on presentation. J Gastrointestin Liver Dis. 2012;21:11–5.PubMed Tucker E, Rostami K, Prabhakaran S, et al. Patients with coeliac disease are increasingly overweight or obese on presentation. J Gastrointestin Liver Dis. 2012;21:11–5.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Murray JA, Van Dyke C, Plevak MF, et al. Trends in the identification and clinical features of celiac disease in a North American community, 1950–2001. Clin Gastroenterol Hepatol Off Clin Pract J Am Gastroenterol Assoc. 2003;1:19–27. Murray JA, Van Dyke C, Plevak MF, et al. Trends in the identification and clinical features of celiac disease in a North American community, 1950–2001. Clin Gastroenterol Hepatol Off Clin Pract J Am Gastroenterol Assoc. 2003;1:19–27.
16.
Zurück zum Zitat Cuenca-Abente F, Nachman F, Bai JC. Diagnosis of celiac disease during pre-operative work-up for bariatric surgery. Acta Gastroenterol Latinoam. 2012;42(4):321–4.PubMed Cuenca-Abente F, Nachman F, Bai JC. Diagnosis of celiac disease during pre-operative work-up for bariatric surgery. Acta Gastroenterol Latinoam. 2012;42(4):321–4.PubMed
17.
Zurück zum Zitat Rubio-Tapia A, Hill ID, Kelly CP, et al. American College of Gastroenterology. ACG clinical guidelines: diagnosis and management of celiac disease. Am J Gastroenterol. 2013;108:656–76. quiz 677CrossRefPubMedPubMedCentral Rubio-Tapia A, Hill ID, Kelly CP, et al. American College of Gastroenterology. ACG clinical guidelines: diagnosis and management of celiac disease. Am J Gastroenterol. 2013;108:656–76. quiz 677CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Thompson JS, Thompson DS, Meyer A. Surgical aspects of celiac disease. Am Surg. 2015;81(2):157–60.PubMed Thompson JS, Thompson DS, Meyer A. Surgical aspects of celiac disease. Am Surg. 2015;81(2):157–60.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Tsui JM, Thompson JS, Kothari VM, et al. Bariatric procedures unmasking celiac disease. J Obes Bariatr. 2014;1:3. Tsui JM, Thompson JS, Kothari VM, et al. Bariatric procedures unmasking celiac disease. J Obes Bariatr. 2014;1:3.
26.
Zurück zum Zitat Malterre T. Digestive and nutritional considerations in celiac disease: could supplementation help? Altern Med Rev J Clin Ther. 2009;14:247–57. Malterre T. Digestive and nutritional considerations in celiac disease: could supplementation help? Altern Med Rev J Clin Ther. 2009;14:247–57.
28.
Zurück zum Zitat Lo Menzo E, Cappellani A, Zanghì A, et al. Nutritional implications of obesity: before and after bariatric surgery. Bariatr Surg Pract Patient Care. 2014;9:9–17.CrossRefPubMedPubMedCentral Lo Menzo E, Cappellani A, Zanghì A, et al. Nutritional implications of obesity: before and after bariatric surgery. Bariatr Surg Pract Patient Care. 2014;9:9–17.CrossRefPubMedPubMedCentral
31.
Zurück zum Zitat Dawson-Hughes B, Mithal A, Bonjour J-P, et al. IOF position statement: vitamin D recommendations for older adults. Osteoporos Int J Establ Result Coop Eur Found Osteoporos Natl Osteoporos Found U S A. 2010;21:1151–4.CrossRef Dawson-Hughes B, Mithal A, Bonjour J-P, et al. IOF position statement: vitamin D recommendations for older adults. Osteoporos Int J Establ Result Coop Eur Found Osteoporos Natl Osteoporos Found U S A. 2010;21:1151–4.CrossRef
34.
Zurück zum Zitat American Geriatrics Society Workgroup on Vitamin D Supplementation for Older Adults. Recommendations abstracted from the American Geriatrics Society consensus statement on vitamin D for prevention of falls and their consequences. J Am Geriatr Soc. 2014;62(1):147–52. https://doi.org/10.1111/jgs.12631.CrossRef American Geriatrics Society Workgroup on Vitamin D Supplementation for Older Adults. Recommendations abstracted from the American Geriatrics Society consensus statement on vitamin D for prevention of falls and their consequences. J Am Geriatr Soc. 2014;62(1):147–52. https://​doi.​org/​10.​1111/​jgs.​12631.CrossRef
Metadaten
Titel
Implications of Celiac Disease Among Patients Undergoing Gastric Bypass
verfasst von
Lindsey M. Freeman
Andrew T. Strong
Gautam Sharma
Suriya Punchai
John H. Rodriguez
Donald F. Kirby
Matthew Kroh
Publikationsdatum
12.12.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 6/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-017-3046-2

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2018

Obesity Surgery 6/2018 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.