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Erschienen in: Journal of Cancer Survivorship 3/2016

12.11.2015

Lost workdays in uterine cervical cancer survivors compared to the general population: impact of treatment and relapse

verfasst von: Åsa H. Everhov, Sara Ekberg, Angelica Lindén Hirschberg, Karin Bergmark, Angelique Flöter Rådestad, Ingrid Glimelius, Karin E. Smedby

Erschienen in: Journal of Cancer Survivorship | Ausgabe 3/2016

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Abstract

Purpose

The aim of the present study was to examine the risk of lost workdays due to sick leave and disability pension by treatment modality and relapse in a population-based cohort of cervical cancer survivors versus matched comparators.

Methods

We identified 1971 cervical cancer patients aged ≤60 years (median 42) at diagnosis in Sweden 2003–2009 and 9254 population comparators. Information on sociodemographic and clinical characteristics, sick leave, and disability pension was retrieved from nationwide prospective registers. Differences in the annual mean number of lost workdays were calculated by linear regression, and hazard ratios (HRs) of disability pension were calculated by Cox regression analysis, with follow-up through September 2013.

Results

Cervical cancer patients had more lost workdays annually than comparators up to 8 years following diagnosis. Relapse-free patients had more lost workdays than comparators up to 4 years. Risk of disability pension during follow-up was increased among the relapse-free patients treated with hysterectomy (HR 1.8 [95 % confidence interval (CI) 1.1–2.8]), hysterectomy plus chemotherapy and/or radiotherapy (HR 2.5 [95 % CI 1.2–5.4]), or chemotherapy and/or radiotherapy alone (HR 3.0 [95 % CI 1.3–6.8]), compared with the population. Women treated with fertility-sparing surgery did not have more lost workdays than the population beyond the first year and were not at increased risk of disability pension.

Conclusion

We observed a long-standing increased risk of lost workdays among cervical cancer patients, overall, as well as among relapse-free patients.

Implications for Cancer Survivors

Extensive but not limited treatment was associated with increased risk of lost workdays, possibly reflecting an association between treatment side effects and work ability.
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Metadaten
Titel
Lost workdays in uterine cervical cancer survivors compared to the general population: impact of treatment and relapse
verfasst von
Åsa H. Everhov
Sara Ekberg
Angelica Lindén Hirschberg
Karin Bergmark
Angelique Flöter Rådestad
Ingrid Glimelius
Karin E. Smedby
Publikationsdatum
12.11.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Cancer Survivorship / Ausgabe 3/2016
Print ISSN: 1932-2259
Elektronische ISSN: 1932-2267
DOI
https://doi.org/10.1007/s11764-015-0496-1

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Menschen mit linksseitigem Kolonkarzinom leben im Mittel zweieinhalb Jahre länger als solche mit rechtsseitigem Tumor. Auch aktuell ist das Sterberisiko bei linksseitigen Tumoren US-Daten zufolge etwa um 11% geringer als bei rechtsseitigen.

Nodal-negativ nach neoadjuvanter Chemo: Axilladissektion verzichtbar?

03.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Wenn bei Mammakarzinomen durch eine neoadjuvante Chemotherapie ein Downstaging von nodal-positiv zu nodal-negativ gelingt, scheint es auch ohne Axilladissektion nur selten zu axillären Rezidiven zu kommen.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Bestrahlung nach Prostatektomie: mehr Schaden als Nutzen?

02.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Eine adjuvante Radiotherapie nach radikaler Prostata-Op. bringt den Betroffenen wahrscheinlich keinen Vorteil. Im Gegenteil: Durch die Bestrahlung steigt offenbar das Risiko für Harn- und Stuhlinkontinenz.

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