Skip to main content
Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) 1/2008

01.03.2008 | Original Article

Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair leads to a reduction in wound complications

verfasst von: C. O. McDonnell, M. V. Forlee, J. F. Dowdall, M.-P. Colgan, P. Madhavan, G. D. Shanik, D. J. Moore

Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) | Ausgabe 1/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

While endovascular aortic aneurysm repair (EVAR) has significantly reduced the morbidity associated with open surgery, efforts continue to minimise the surgical insult to the patient. We report our experience of percutaneous EVAR.

Patients and methods

Since June 2005, 17/20 EVARs (85%) have been attempted percutaneously by deployment of two Perclose© devices into each femoral artery prior to passage of the device sheath. The sutures are left untied until the sheath is removed at the end of the procedure, when haemostasis is obtained. Patients were entered onto a prospectively maintained database and followed up at regular intervals in a dedicated EVAR clinic.

Results

Access and subsequent graft deployment was successful in all the 17 cases. The range of defects closed ranged from 12–24 Fr. Five patients (29%) required open groin exploration at the end of the procedure to achieve haemostasis. There was a significantly lower incidence of wound complications in the percutaneous EVAR group (6 vs. 10% open cutdown cases, P < 0.05, Mann–Whitney U test).

Conclusion

Percutaneous EVAR is both a feasible and safe method of performing endovascular abdominal aortic aneurysm repair, which is associated with a reduction in wound complication rates.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat EVAR (2005) Trial participants endovascular aneurysm repair versus open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1): randomised controlled trial. Lancet 365(9478):2179–2186CrossRef EVAR (2005) Trial participants endovascular aneurysm repair versus open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1): randomised controlled trial. Lancet 365(9478):2179–2186CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Prinssen M, Buskens E, Blankensteijn JD (2004) DREAM trial participants. Quality of life endovascular and open AAA repair. Results of a randomised trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 27(2):121–127PubMedCrossRef Prinssen M, Buskens E, Blankensteijn JD (2004) DREAM trial participants. Quality of life endovascular and open AAA repair. Results of a randomised trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 27(2):121–127PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Teh LG, Sieunarine K, van Schie G et al (2001) Use of the percutaneous vascular surgery device for closure of femoral access sites during endovascular aneurysm repair: lessons from our experience. Eur J Vasc Endovasc Surg 22(5):418–423PubMedCrossRef Teh LG, Sieunarine K, van Schie G et al (2001) Use of the percutaneous vascular surgery device for closure of femoral access sites during endovascular aneurysm repair: lessons from our experience. Eur J Vasc Endovasc Surg 22(5):418–423PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Traul DK, Clair DG, Gray B, O’Hara PJ, Ouriel K (2000) Percutaneous endovascular repair of infrarenal abdominal aortic aneurysms: a feasibility study. J Vasc Surg 32(4):770–776PubMedCrossRef Traul DK, Clair DG, Gray B, O’Hara PJ, Ouriel K (2000) Percutaneous endovascular repair of infrarenal abdominal aortic aneurysms: a feasibility study. J Vasc Surg 32(4):770–776PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Howell M, Doughtery K, Strickman N, Krajeer Z (2002) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysms using the AneuRx stent graft and the percutaneous vascular surgery device. Catheter Cardiovasc Interv 55(3):281–287PubMedCrossRef Howell M, Doughtery K, Strickman N, Krajeer Z (2002) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysms using the AneuRx stent graft and the percutaneous vascular surgery device. Catheter Cardiovasc Interv 55(3):281–287PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rachel ES, Bergamini TM, Kinney EV et al (2002) Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair. Ann Vasc Surg 16(1):43–49PubMedCrossRef Rachel ES, Bergamini TM, Kinney EV et al (2002) Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair. Ann Vasc Surg 16(1):43–49PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Torsello GB, Kasprzak B, Klenk E et al (2003) Endovascular suture versus cutdown for endovascular aneurysm repair: a prospective randomised pilot study. J Vasc Surg 38(1):78–82PubMedCrossRef Torsello GB, Kasprzak B, Klenk E et al (2003) Endovascular suture versus cutdown for endovascular aneurysm repair: a prospective randomised pilot study. J Vasc Surg 38(1):78–82PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Morasch MD, Kibbe MR, Evans ME, et al (2004) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysm. J Vasc Surg 40(1):12–16PubMedCrossRef Morasch MD, Kibbe MR, Evans ME, et al (2004) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysm. J Vasc Surg 40(1):12–16PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Borner G, Ivancev K, Sonesson B, et al (2004) Percutaneous AAA repair: is it safe? J Endovasc Ther 11(6):621–626PubMedCrossRef Borner G, Ivancev K, Sonesson B, et al (2004) Percutaneous AAA repair: is it safe? J Endovasc Ther 11(6):621–626PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair leads to a reduction in wound complications
verfasst von
C. O. McDonnell
M. V. Forlee
J. F. Dowdall
M.-P. Colgan
P. Madhavan
G. D. Shanik
D. J. Moore
Publikationsdatum
01.03.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Irish Journal of Medical Science (1971 -) / Ausgabe 1/2008
Print ISSN: 0021-1265
Elektronische ISSN: 1863-4362
DOI
https://doi.org/10.1007/s11845-008-0122-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2008

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 1/2008 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Battle of Experts: Sport vs. Spritze bei Adipositas und Typ-2-Diabetes

11.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Im Battle of Experts traten zwei Experten auf dem Diabeteskongress gegeneinander an: Die eine vertrat die Auffassung „Sport statt Spritze“ bei Adipositas und Typ-2-Diabetes, der andere forderte „Spritze statt Sport!“ Am Ende waren sie sich aber einig: Die Kombination aus beidem erzielt die besten Ergebnisse.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.