Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 3/2011

01.06.2011 | Original Article

Preoperative serum thyroid stimulating hormone levels in well-differentiated thyroid carcinoma is a predictive factor for lateral lymph node metastasis as well as extrathyroidal extension in Korean patients: a single-center experience

verfasst von: Sang Soo Kim, Byung Joo Lee, Jin Choon Lee, Sang Heon Song, Bo Hyun Kim, Seok Man Son, In Ju Kim, Yong Ki Kim, Yang Ho Kang

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 3/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

It has been known that thyroid stimulating hormone (TSH) stimulates the growth or development of thyroid malignancy and higher serum TSH has association with both thyroid cancer incidence and advanced tumor stage. However, the role of TSH in high-risk features of well-differentiated thyroid cancer was not fully evaluated especially in Asian population. The purpose of our study is to evaluate the association of preoperative serum TSH levels with the advance of differentiated thyroid cancer and its high-risk clinicopathological features in Korean patients. We evaluated 554 patients retrospectively who underwent thyroidectomy and diagnosed as differentiated thyroid cancer during a 3-year period at Pusan National University Hospital. The preoperative TSH levels were significantly higher in the patients with extrathyroidal extension (P = 0.002) and those with lateral lymph node metastasis (P = 0.007). As the increase of the serum TSH concentration, there were significant rising trends in the prevalence of extrathyroidal extension (P = 0.009). In the patients with TSH ≥ 2.5 mIU/L, the prevalences of extrathyroidal extension (P = 0.006) and lateral lymph node metastasis (P = 0.024) were also significantly higher. Using multiple logistic regression, preoperative TSH level was a predictive factor for the presence of extrathyroidal extension (P = 0.008) and lateral lymph node metastasis (P = 0.025). Hashimoto’s thyroiditis itself was not associated with the status of extrathyroidal extension and lateral lymph node metastasis. In conclusion, preoperative TSH levels were associated with lateral lymph node matastasis, a novel finding, and extrathyroidal extension in well differentiated thyroid cancer and might be useful as a preoperative supplementary marker for determining the optimal extent of differentiated thyroid cancer surgery in Korean patients.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat M. Derwahl, M. Broecker, Z. Kraiem, J. Clin. Endocrinol. Metab. 84, 829–834 (1998)CrossRef M. Derwahl, M. Broecker, Z. Kraiem, J. Clin. Endocrinol. Metab. 84, 829–834 (1998)CrossRef
5.
Zurück zum Zitat B. Biondi, S. Filetti, M. Schlumberger, Nat. Clin. Pract. Endocrinol. Metab. 1, 32–40 (2005)PubMedCrossRef B. Biondi, S. Filetti, M. Schlumberger, Nat. Clin. Pract. Endocrinol. Metab. 1, 32–40 (2005)PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat J. Jonklaas, N.J. Sarlis, D. Litofsky, K.B. Ain, S.T. Bigos, J.D. Brierley, D.S. Cooper, B.R. Haugen, P.W. Ladenson, J. Magner, J. Robbins, D.S. Ross, M. Skarulis, H.R. Maxon, S.I. Sherman, Thyroid 16, 1229–1242 (2006)PubMedCrossRef J. Jonklaas, N.J. Sarlis, D. Litofsky, K.B. Ain, S.T. Bigos, J.D. Brierley, D.S. Cooper, B.R. Haugen, P.W. Ladenson, J. Magner, J. Robbins, D.S. Ross, M. Skarulis, H.R. Maxon, S.I. Sherman, Thyroid 16, 1229–1242 (2006)PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat K. Boelaert, J. Horacek, R.L. Holder, J.C. Watkinson, M.C. Sheppard, J.A. Franklyn, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 4295–4301 (2006)PubMedCrossRef K. Boelaert, J. Horacek, R.L. Holder, J.C. Watkinson, M.C. Sheppard, J.A. Franklyn, J. Clin. Endocrinol. Metab. 91, 4295–4301 (2006)PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat S.A. Polyzos, M. Kita, Z. Efstathiadou, P. Poulakos, A. Slavakis, D. Sofianou, N. Flaris, M. Leontsini, A. Kourtis, A. Avramidis, J. Cancer Res. Clin. Oncol. 134, 953–960 (2008)PubMedCrossRef S.A. Polyzos, M. Kita, Z. Efstathiadou, P. Poulakos, A. Slavakis, D. Sofianou, N. Flaris, M. Leontsini, A. Kourtis, A. Avramidis, J. Cancer Res. Clin. Oncol. 134, 953–960 (2008)PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat M.R. Haymart, D.J. Repplinger, G.E. Leverson, D.F. Elson, R.S. Sippel, J.C. Jaume, H. Chen, J. Clin. Endocrinol. Metab. 93, 809–814 (2008)PubMedCrossRef M.R. Haymart, D.J. Repplinger, G.E. Leverson, D.F. Elson, R.S. Sippel, J.C. Jaume, H. Chen, J. Clin. Endocrinol. Metab. 93, 809–814 (2008)PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat M.R. Haymart, S.L. Glinberg, J. Liu, R.S. Sippel, J.C. Jaume, H. Chen, Clin. Endocrinol. (Oxf.) 71, 434–439 (2009)CrossRef M.R. Haymart, S.L. Glinberg, J. Liu, R.S. Sippel, J.C. Jaume, H. Chen, Clin. Endocrinol. (Oxf.) 71, 434–439 (2009)CrossRef
13.
Zurück zum Zitat E. Fiore, T. Rago, M.A. Provenzale, M. Scutari, C. Ugolini, F. Basolo, G. Di Coscio, P. Berti, L. Grasso, R. Elisei, A. Pinchera, P. Vitti, Endocr. Relat. Cancer 16, 1251–1260 (2009)PubMedCrossRef E. Fiore, T. Rago, M.A. Provenzale, M. Scutari, C. Ugolini, F. Basolo, G. Di Coscio, P. Berti, L. Grasso, R. Elisei, A. Pinchera, P. Vitti, Endocr. Relat. Cancer 16, 1251–1260 (2009)PubMedCrossRef
14.
15.
Zurück zum Zitat Z. Baloch, P. Carayon, B. Conte-Devolx, L.M. Demers, U. Feldt-Rasmussen, J.F. Henry, V.A. LiVosli, P. Niccoli-Sire, R. John, J. Ruj, P.P. Smyth, C.A. Spencer, J.R. Stockigt, Thyroid 13, 3–126 (2003)PubMedCrossRef Z. Baloch, P. Carayon, B. Conte-Devolx, L.M. Demers, U. Feldt-Rasmussen, J.F. Henry, V.A. LiVosli, P. Niccoli-Sire, R. John, J. Ruj, P.P. Smyth, C.A. Spencer, J.R. Stockigt, Thyroid 13, 3–126 (2003)PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat M.P.J. Vanderpump, W.M.G. Tunbridge, J.M. French, D. Appleton, D. Bates, F. Clark, J. Grimley Evans, D.M. Hasan, H. Rodgers, F. Tunbridge, E.T. Young, Clin. Endocrinol. (Oxf.) 43, 55–68 (1995)CrossRef M.P.J. Vanderpump, W.M.G. Tunbridge, J.M. French, D. Appleton, D. Bates, F. Clark, J. Grimley Evans, D.M. Hasan, H. Rodgers, F. Tunbridge, E.T. Young, Clin. Endocrinol. (Oxf.) 43, 55–68 (1995)CrossRef
17.
Zurück zum Zitat American Joint Committee on Cancer, in AJCC cancer staging handbook, 6th edn (Springer, New York, 2002), pp 89–98 American Joint Committee on Cancer, in AJCC cancer staging handbook, 6th edn (Springer, New York, 2002), pp 89–98
18.
Zurück zum Zitat I.D. Hay, E.J. Bergstralh, J.R. Goellner, J.R. Ebersold, C.S. Grant, Surgery 114, 1050–1057 (1993)PubMed I.D. Hay, E.J. Bergstralh, J.R. Goellner, J.R. Ebersold, C.S. Grant, Surgery 114, 1050–1057 (1993)PubMed
20.
Zurück zum Zitat D.S. Dean, I.D. Hay, J Moffitt Cancer Center 7, 229–238 (2000) D.S. Dean, I.D. Hay, J Moffitt Cancer Center 7, 229–238 (2000)
21.
Zurück zum Zitat Y. Ito, T. Uruno, K. Nakano, Y. Takamura, A. Miya, K. Kobayashi, T. Yokozawa, F. Matsuzuka, S. Kuma, K. Kuma, A. Miyauchi, Thyroid 13, 381–387 (2003)PubMedCrossRef Y. Ito, T. Uruno, K. Nakano, Y. Takamura, A. Miya, K. Kobayashi, T. Yokozawa, F. Matsuzuka, S. Kuma, K. Kuma, A. Miyauchi, Thyroid 13, 381–387 (2003)PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat G. Pellegriti, C. Scollo, G. Lumera, C. Regalbuto, R. Vigneri, A. Belfiore, J. Clin. Endocrinol. Metab. 89, 3713–3737 (2004)PubMedCrossRef G. Pellegriti, C. Scollo, G. Lumera, C. Regalbuto, R. Vigneri, A. Belfiore, J. Clin. Endocrinol. Metab. 89, 3713–3737 (2004)PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat A. Jukkola, R. Bloigu, T. Ebeling, P. Salmela, G. Blanco, Endocr. Relat. Cancer 11, 571–579 (2004)PubMedCrossRef A. Jukkola, R. Bloigu, T. Ebeling, P. Salmela, G. Blanco, Endocr. Relat. Cancer 11, 571–579 (2004)PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat J.A. Pereira, J. Jimeno, J. Miquel, M. Iglesias, A. Munne, J.J. Sancho, A. Sitges-Serra, Surgery 138, 1095–1100 (2005)PubMedCrossRef J.A. Pereira, J. Jimeno, J. Miquel, M. Iglesias, A. Munne, J.J. Sancho, A. Sitges-Serra, Surgery 138, 1095–1100 (2005)PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Y. Ito, C. Tomoda, T. Uruno, Y. Takamura, A. Miya, K. Kobayashi, F. Matsuzuka, K. Kuma, A. Miyauchi, World J. Surg. 28, 498–501 (2004)PubMedCrossRef Y. Ito, C. Tomoda, T. Uruno, Y. Takamura, A. Miya, K. Kobayashi, F. Matsuzuka, K. Kuma, A. Miyauchi, World J. Surg. 28, 498–501 (2004)PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat M.A. Kouvaraki, S.E. Shapiro, B.D. Fornage, B.S. Edeiken-Monro, S.I. Sherman, R. Vassilopoulou-Sellin, J.E. Lee, D.B. Evans, Surgery 134, 946–954 (2003)PubMedCrossRef M.A. Kouvaraki, S.E. Shapiro, B.D. Fornage, B.S. Edeiken-Monro, S.I. Sherman, R. Vassilopoulou-Sellin, J.E. Lee, D.B. Evans, Surgery 134, 946–954 (2003)PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat C. Cipolla, L. Sandonato, G. Graceffa, S. Fricano, A. Torcivia, S. Vieni, S. Latteri, M.A. Latteri, Am. Surg. 71, 874–878 (2005)PubMed C. Cipolla, L. Sandonato, G. Graceffa, S. Fricano, A. Torcivia, S. Vieni, S. Latteri, M.A. Latteri, Am. Surg. 71, 874–878 (2005)PubMed
29.
Zurück zum Zitat O. Kurukahvecioglu, F. Taneri, O. Yuksel, A. Aydin, E. Tezel, E. Onuk, Adv. Ther. 24, 510–516 (2007)PubMedCrossRef O. Kurukahvecioglu, F. Taneri, O. Yuksel, A. Aydin, E. Tezel, E. Onuk, Adv. Ther. 24, 510–516 (2007)PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Preoperative serum thyroid stimulating hormone levels in well-differentiated thyroid carcinoma is a predictive factor for lateral lymph node metastasis as well as extrathyroidal extension in Korean patients: a single-center experience
verfasst von
Sang Soo Kim
Byung Joo Lee
Jin Choon Lee
Sang Heon Song
Bo Hyun Kim
Seok Man Son
In Ju Kim
Yong Ki Kim
Yang Ho Kang
Publikationsdatum
01.06.2011
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 3/2011
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-010-9430-5

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2011

Endocrine 3/2011 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.