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Erschienen in: Endocrine 2/2016

01.02.2016 | Endocrine Genetics/Epigenetics

Aggressive tumor growth and clinical evolution in a patient with X-linked acro-gigantism syndrome

verfasst von: Luciana A. Naves, Adrian F. Daly, Luiz Augusto Dias, Bo Yuan, Juliano Coelho Oliveira Zakir, Gustavo Barcellos Barra, Leonor Palmeira, Chiara Villa, Giampaolo Trivellin, Armindo Jreige Júnior, Florêncio Figueiredo Cavalcante Neto, Pengfei Liu, Natalia S. Pellegata, Constantine A. Stratakis, James R. Lupski, Albert Beckers

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 2/2016

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Abstract

X-linked acro-gigantism (X-LAG) syndrome is a newly described disease caused by microduplications on chromosome Xq26.3 leading to copy number gain of GPR101. We describe the clinical progress of a sporadic male X-LAG syndrome patient with an Xq26.3 microduplication, highlighting the aggressive natural history of pituitary tumor growth in the absence of treatment. The patient first presented elsewhere aged 5 years 8 months with a history of excessive growth for >2 years. His height was 163 cm, his weight was 36 kg, and he had markedly elevated GH and IGF-1. MRI showed a non-invasive sellar mass measuring 32.5 × 23.9 × 29.1 mm. Treatment was declined and the family was lost to follow-up. At the age of 10 years and 7 months, he presented again with headaches, seizures, and visual disturbance. His height had increased to 197 cm. MRI showed an invasive mass measuring 56.2 × 58.1 × 45.0 mm, with compression of optic chiasma, bilateral cavernous sinus invasion, and hydrocephalus. His thyrotrope, corticotrope, and gonadotrope axes were deficient. Surgery, somatostatin analogs, and cabergoline did not control vertical growth and pegvisomant was added, although vertical growth continues (currently 207 cm at 11 years 7 months of age). X-LAG syndrome is a new genomic disorder in which early-onset pituitary tumorigenesis can lead to marked overgrowth and gigantism. This case illustrates the aggressive nature of tumor evolution and the challenging clinical management in X-LAG syndrome.
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Metadaten
Titel
Aggressive tumor growth and clinical evolution in a patient with X-linked acro-gigantism syndrome
verfasst von
Luciana A. Naves
Adrian F. Daly
Luiz Augusto Dias
Bo Yuan
Juliano Coelho Oliveira Zakir
Gustavo Barcellos Barra
Leonor Palmeira
Chiara Villa
Giampaolo Trivellin
Armindo Jreige Júnior
Florêncio Figueiredo Cavalcante Neto
Pengfei Liu
Natalia S. Pellegata
Constantine A. Stratakis
James R. Lupski
Albert Beckers
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-015-0804-6

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Triglyzeridsenker schützt nicht nur Hochrisikopatienten

10.05.2024 Hypercholesterinämie Nachrichten

Patienten mit Arteriosklerose-bedingten kardiovaskulären Erkrankungen, die trotz Statineinnahme zu hohe Triglyzeridspiegel haben, profitieren von einer Behandlung mit Icosapent-Ethyl, und zwar unabhängig vom individuellen Risikoprofil.

Gibt es eine Wende bei den bioresorbierbaren Gefäßstützen?

In den USA ist erstmals eine bioresorbierbare Gefäßstütze – auch Scaffold genannt – zur Rekanalisation infrapoplitealer Arterien bei schwerer PAVK zugelassen worden. Das markiert einen Wendepunkt in der Geschichte dieser speziellen Gefäßstützen.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Wie managen Sie die schmerzhafte diabetische Polyneuropathie?

10.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Mit Capsaicin-Pflastern steht eine neue innovative Therapie bei schmerzhafter diabetischer Polyneuropathie zur Verfügung. Bei therapierefraktären Schmerzen stellt die Hochfrequenz-Rückenmarkstimulation eine adäquate Option dar.

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