Skip to main content
Erschienen in: MUSCULOSKELETAL SURGERY 2/2020

26.06.2019 | Original Article

Double-plate fixation together with bridging bone grafting in nonunion of femoral supracondylar, subtrochanteric, and shaft fractures is an effective technique

verfasst von: Mohsen Mardani-Kivi, Mahmoud Karimi Mobarakeh, Sohrab Keyhani, Zoleikha Azari

Erschienen in: MUSCULOSKELETAL SURGERY | Ausgabe 2/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aims of the present study were to evaluate and report the therapeutic outcomes of double-plate fixation in combination with autogenous bridging bone grafting in treatment of nonunion fractures of femur.

Methods

In this retrospective case series study, 41 patients with nonunion fracture of femur who underwent surgery by double-plate fixation and autogenous bridging bone grafting in academic referral center from July 2010 to July 2015 were enrolled. Totally, 32 males and 9 females with mean age of 35 years were evaluated. They were evaluated for related risk factors, previous therapeutic methods, time interval between injury to nonunion surgery and surgery to full clinical and radiological union, duration of follow-up, levels of postoperative limb shortening, and movement limitations.

Results

Ten patients had open fractures and eight patients had infected nonunion in the femoral supracondylar, subtrochanteric, and shaft fractures. Nailing was the most common used method as the primary treatment of femoral shaft fractures. In addition, the mean follow-up time was 37 months. Full union was obtained even in infected cases. Deep vein thrombosis was found in one patient and pulmonary thromboembolism in another patient, and both patients were treated successfully. Moreover, limitations of articular movements were seen in seven patients.

Conclusion

Double-plate fixation in combination with bridging bone grafting is an effective method in the treatment of nonunion of femoral supracondylar, subtrochanteric, and shaft fractures even in the infected cases.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brinker MR (2003) Skeletal trauma: basic science management, and reconstruction, 3rd edn. Saunders, Philadelphia Brinker MR (2003) Skeletal trauma: basic science management, and reconstruction, 3rd edn. Saunders, Philadelphia
2.
Zurück zum Zitat van den Somford MPJ, Bekerom MPJ, Kloen P (2013) Operative treatment for femoral shaft nonunions, a systematic review of the literature. Strateg Trauma Limb Reconstr 8:77–88CrossRef van den Somford MPJ, Bekerom MPJ, Kloen P (2013) Operative treatment for femoral shaft nonunions, a systematic review of the literature. Strateg Trauma Limb Reconstr 8:77–88CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Zura R, Mehta S, Della Rocca GJ, Steen RG (2016) Biological risk factors for nonunion of bone fracture. JBJS Rev 4(1):e2CrossRef Zura R, Mehta S, Della Rocca GJ, Steen RG (2016) Biological risk factors for nonunion of bone fracture. JBJS Rev 4(1):e2CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Giannoudis PV, MacDonald DA, Matthews SJ et al (2000) Nonunion of the femoral diaphysis. J Bone Joint Surg Br 82:655–658CrossRef Giannoudis PV, MacDonald DA, Matthews SJ et al (2000) Nonunion of the femoral diaphysis. J Bone Joint Surg Br 82:655–658CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Vaughn J, Gotha H, Cohen E, Fantry AJ, Feller RJ, Meter V et al (2016) Nail dynamization for delayed union and nonunion in femur and tibia fractures. Orthopedics 39(6):e1117–e1123CrossRef Vaughn J, Gotha H, Cohen E, Fantry AJ, Feller RJ, Meter V et al (2016) Nail dynamization for delayed union and nonunion in femur and tibia fractures. Orthopedics 39(6):e1117–e1123CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Wu CC (2003) Reaming bone grafting to treat tibial shaft aseptic nonunion after plating. J Orthop Surg (Hong Kong) 11(1):16–21CrossRef Wu CC (2003) Reaming bone grafting to treat tibial shaft aseptic nonunion after plating. J Orthop Surg (Hong Kong) 11(1):16–21CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Weresh MJ, Hakanson R, Stover MD et al (2000) Failure of exchange reamed intramedullary nails for ununited femoral shaft fractures. J Orthop Trauma 14–5:335–338CrossRef Weresh MJ, Hakanson R, Stover MD et al (2000) Failure of exchange reamed intramedullary nails for ununited femoral shaft fractures. J Orthop Trauma 14–5:335–338CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hierholzer C, Glowalla C, Herrler M, Rüden C, Hungerer S, Bühren V et al (2014) Reamed intramedullary exchange nailing: treatment of choice of aseptic femoral shaft nonunion. J Orthop Surg Res 9(1):1CrossRef Hierholzer C, Glowalla C, Herrler M, Rüden C, Hungerer S, Bühren V et al (2014) Reamed intramedullary exchange nailing: treatment of choice of aseptic femoral shaft nonunion. J Orthop Surg Res 9(1):1CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Böhler L (1943) Vorschlag zur Marknagelung nach Ku¨ntscher bei frischen Oberschenkelschussbru¨chen. Der Chirurg 15–1:8–13 Böhler L (1943) Vorschlag zur Marknagelung nach Ku¨ntscher bei frischen Oberschenkelschussbru¨chen. Der Chirurg 15–1:8–13
10.
Zurück zum Zitat Ebraheim NA, Martin A, Sochacki KR, Liu J (2013) Nonunion of distal femoral fractures: a systematic review. Orthop Surg 5:46–50CrossRef Ebraheim NA, Martin A, Sochacki KR, Liu J (2013) Nonunion of distal femoral fractures: a systematic review. Orthop Surg 5:46–50CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Attal R, Blauth M (2010) Unreamed intramedullary nailing. Orthopade 39–2:182–191CrossRef Attal R, Blauth M (2010) Unreamed intramedullary nailing. Orthopade 39–2:182–191CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Odeh R, Al-Karmi S, Odeh M, Bakir W (2015) Double plating with autogenous bone grafting in the treatment of non-union of femoral shaft fractures. J R Med Serv 22(1):6–12 Odeh R, Al-Karmi S, Odeh M, Bakir W (2015) Double plating with autogenous bone grafting in the treatment of non-union of femoral shaft fractures. J R Med Serv 22(1):6–12
13.
Zurück zum Zitat Maimaitiyiming A, Amat A, Rehei A, Tusongjiang M, Li C (2015) Treatment of the femoral shaft nonunion with double plate fixation and bone grafting: a case series of 14 patients. Injury 46(6):1102–1107CrossRef Maimaitiyiming A, Amat A, Rehei A, Tusongjiang M, Li C (2015) Treatment of the femoral shaft nonunion with double plate fixation and bone grafting: a case series of 14 patients. Injury 46(6):1102–1107CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Chapman MW, Finkemeier CG (1999) Treatment of supracondylar nonunions of the femur with plate fixation and bone graft. J Bone Joint Surg Am 81(9):1217–1228CrossRef Chapman MW, Finkemeier CG (1999) Treatment of supracondylar nonunions of the femur with plate fixation and bone graft. J Bone Joint Surg Am 81(9):1217–1228CrossRef
Metadaten
Titel
Double-plate fixation together with bridging bone grafting in nonunion of femoral supracondylar, subtrochanteric, and shaft fractures is an effective technique
verfasst von
Mohsen Mardani-Kivi
Mahmoud Karimi Mobarakeh
Sohrab Keyhani
Zoleikha Azari
Publikationsdatum
26.06.2019
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
MUSCULOSKELETAL SURGERY / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 2035-5106
Elektronische ISSN: 2035-5114
DOI
https://doi.org/10.1007/s12306-019-00615-0

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

MUSCULOSKELETAL SURGERY 2/2020 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.