Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Gastroenterology 3/2018

14.06.2018 | Original Article

Comparative study of tinidazole versus metronidazole in treatment of amebic liver abscess: A randomized control trial

verfasst von: Sudhakar Pandey, Gaurav Kumar Gupta, Shashank J. Wanjari, Sandeep Nijhawan

Erschienen in: Indian Journal of Gastroenterology | Ausgabe 3/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Metronidazole is a drug of choice for amebic liver abscess (ALA), but has long course and significant side effects. Thus, drugs like tinidazole with a better tolerability record need evaluation.

Methods

We conducted a randomized controlled trial at the Department of Gastroenterology, SMS Hospital, Jaipur, India. One hundred and fifty admitted patients were randomized into two treatment groups, metronidazole (group M, n = 75) and tinidazole (group T, n = 75). Patients were observed for clinical response, laboratory parameters, imaging, and side effects. Early clinical response (ECR) was defined as the absence of fever and abdominal pain within 72 h of treatment. Symptomatic clinical response (SCR) was defined as the absence of fever and abdominal pain irrespective of duration of treatment required. Follow up was done at 1, 3, and 6 months.

Results

ECR was 62.3% in group T vs. 37.7% in group M (p = 0.02). SCR was shorter in group T than group M (3.29 ± 1.61 days vs. 5.67 ± 2.93, p ≤ 0.001). Mean residual volume at the end of 1 month was lower in group T (130.7 ± 108.1 vs. 184.7 ± 143.3 mL, p = 0.01) and no significant difference was seen at 3 and 6 months. Tinidazole was better tolerated with fewer side effects. Low socioeconomic status, baseline abscess volume > 500 mL, hypoalbuminemia, pleural effusion, and history of ethanol use were associated with a late clinical response on univariate analysis of which low socioeconomic status was the only associated factor.

Conclusion

Tinidazole, as compared to metronidazole, has early clinical response, shorter treatment course, favorable rate of recovery, and high tolerability; thus, tinidazole can be preferred over metronidazole in ALA.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Sharma MP, Ahuja V. Amoebic liver abscess. JIACM. 2003;4:107–11. Sharma MP, Ahuja V. Amoebic liver abscess. JIACM. 2003;4:107–11.
3.
Zurück zum Zitat Monro AM. Blood levels of chemotherapeutic drugs and the pharmacokinetics of tinidazole and metronidazole. Curr Med Res Opin. 1974;2:130–7.CrossRefPubMed Monro AM. Blood levels of chemotherapeutic drugs and the pharmacokinetics of tinidazole and metronidazole. Curr Med Res Opin. 1974;2:130–7.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Mathur SN, Itigi A, Knshnaveni, Rai V. Tinidazole and metronidazole in the treatment of amoebic liver abscess. J Int Med Res. 1973;1:429–33.CrossRef Mathur SN, Itigi A, Knshnaveni, Rai V. Tinidazole and metronidazole in the treatment of amoebic liver abscess. J Int Med Res. 1973;1:429–33.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Siddiqui MNA, Ahad MA, Ekram ARMS, Islam QT, Hoque MA, Masum QAAI. Clinico-pathological profile of liver abscess in a teaching hospital. TAJ. 2008;21:44–9. Siddiqui MNA, Ahad MA, Ekram ARMS, Islam QT, Hoque MA, Masum QAAI. Clinico-pathological profile of liver abscess in a teaching hospital. TAJ. 2008;21:44–9.
7.
Zurück zum Zitat Li E, Stanley SL Jr. Amebiasis. Gastroenterol Clin N Am. 1996;25:471–92.CrossRef Li E, Stanley SL Jr. Amebiasis. Gastroenterol Clin N Am. 1996;25:471–92.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Chan RT, Friedman LS. Amebic liver abscess. In: Feldman M, Friedman LS, Brandt LJ, Eds. Sleisenger and Fordtran’s Gastrointestinal and Liver Disease. 8th ed. Philadelphia: Saunders; 2006. p. 1749–53. Chan RT, Friedman LS. Amebic liver abscess. In: Feldman M, Friedman LS, Brandt LJ, Eds. Sleisenger and Fordtran’s Gastrointestinal and Liver Disease. 8th ed. Philadelphia: Saunders; 2006. p. 1749–53.
9.
Zurück zum Zitat Dias Granado’s CA, Duffus WA, Duffin S, Albrecht H. Parasitic diseases of the liver. In: David Zakim D, Boyer TD, Eds. Hepatology: A Textbook of Liver Disease. 4th ed. Philadelphia: Saunders; 2003. p. 1073–82. Dias Granado’s CA, Duffus WA, Duffin S, Albrecht H. Parasitic diseases of the liver. In: David Zakim D, Boyer TD, Eds. Hepatology: A Textbook of Liver Disease. 4th ed. Philadelphia: Saunders; 2003. p. 1073–82.
10.
Zurück zum Zitat Seeto RK, Rockey D. Amebic liver abscess: epidemiology, clinical features, and outcome. West J Med. 1999;170:104–9.PubMedPubMedCentral Seeto RK, Rockey D. Amebic liver abscess: epidemiology, clinical features, and outcome. West J Med. 1999;170:104–9.PubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Sharma MP, Ahuja V. Amoebic liver abscess: clinician’s perspective. Bombay Hosp J. 1997;39:615–9. Sharma MP, Ahuja V. Amoebic liver abscess: clinician’s perspective. Bombay Hosp J. 1997;39:615–9.
12.
Zurück zum Zitat Bakshi JS, Ghaira JN, Nanivedekar AS. How does tinidazole compare with metronidazole? A summary report of Indian trials in amoebiasis and giardiasis. Drugs. 1978;15 Suppl 1:33–42.CrossRefPubMed Bakshi JS, Ghaira JN, Nanivedekar AS. How does tinidazole compare with metronidazole? A summary report of Indian trials in amoebiasis and giardiasis. Drugs. 1978;15 Suppl 1:33–42.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Hatchuel W. Tinidazole for the treatment of amoebic liver abscess. S Afr Med J. 1975;49:1879–81.PubMed Hatchuel W. Tinidazole for the treatment of amoebic liver abscess. S Afr Med J. 1975;49:1879–81.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Sharma MP, Dasarathy S, Sushma S, Verma N. Long term follow-up of amebic liver abscess: clinical and ultrasound patterns of resolution. Trop Gastroenterol. 1995;16:24–8.PubMed Sharma MP, Dasarathy S, Sushma S, Verma N. Long term follow-up of amebic liver abscess: clinical and ultrasound patterns of resolution. Trop Gastroenterol. 1995;16:24–8.PubMed
16.
Zurück zum Zitat Sheen IS, Chien CS, Lin DY, Liaw YF. Resolution of liver abscesses: comparison of pyogenic and amebic liver abscesses. Am J Trop Med Hyg. 1989;40:384–9.CrossRefPubMed Sheen IS, Chien CS, Lin DY, Liaw YF. Resolution of liver abscesses: comparison of pyogenic and amebic liver abscesses. Am J Trop Med Hyg. 1989;40:384–9.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Sharma MP, Dasarathy S, Verma N, Sushma S, Shukla DK. Prognostic markers in amebic liver abscess: a prospective study. Am J Gastroenterol. 1996;91:2584–8.PubMed Sharma MP, Dasarathy S, Verma N, Sushma S, Shukla DK. Prognostic markers in amebic liver abscess: a prospective study. Am J Gastroenterol. 1996;91:2584–8.PubMed
Metadaten
Titel
Comparative study of tinidazole versus metronidazole in treatment of amebic liver abscess: A randomized control trial
verfasst von
Sudhakar Pandey
Gaurav Kumar Gupta
Shashank J. Wanjari
Sandeep Nijhawan
Publikationsdatum
14.06.2018
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Gastroenterology / Ausgabe 3/2018
Print ISSN: 0254-8860
Elektronische ISSN: 0975-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s12664-018-0848-7

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2018

Indian Journal of Gastroenterology 3/2018 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.