Skip to main content
Erschienen in: Journal of Cancer Education 1/2014

01.03.2014

Improving Clinician Confidence and Skills: Piloting a Web-Based Learning Program for Clinicians in Supportive Care Screening of Cancer Patients

verfasst von: Jill Beattie, Lisa Brady, Tracey Tobias

Erschienen in: Journal of Cancer Education | Ausgabe 1/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Lean thinking and quality improvement processes identified a need to develop and implement a short concise web-based program for clinicians to increase their confidence and skills in supportive care screening of cancer patients. An independent pretest–posttest design evaluated the program which consisted of three modules, a self-directed learning quiz, and multimedia. Questionnaires were completed anonymously via SurveyMonkey®. There was an increase in mean scores from pre- to post-program in perceived knowledge (pre M = 1.97 SD = .847; post M = 3.05 SD = .486; 3 months M = 2.72 SD = .575), educational preparedness (pre M = 2.33 SD = .957; post M = 3.45 SD = .510; 3 months M = 3.05 SD = .486), and confidence (pre M = 2.39 SD = .998; post M = 3.32 SD = .646; 3 months M = 3.28 SD = .826), indicating improvement in readiness to implement supportive care screening. The number of participants using the tool increased from 57.57 % pre-program to 77.78 % 3 months post-program. Overall, participants agreed that screening elicited more patient information (post M = 3.82 SD = 1.006; 3 months M = 3.83 SD = .786) and would assist in addressing patients' supportive care needs (post M = 4.00 SD.926; 3 months M = 3.94 SD = .998). It was unclear whether they had made more appropriate referrals as a result of their participation in the program (post M = 3.29 SD = 1.102; 3 months M = 3.11 SD = .963). The majority of participants agreed that the web-based program provided the required information to implement supportive care screening (post M = 3.83 SD = 1.032; 3 months M = 3.61 SD = .702), and that the quiz helped their learning (post M = 3.68 SD = 1.041; 3 months M = 3.65 SD = .702). This pilot indicates that provision of a short concise web-based program may improve clinicians' confidence and skills to implement supportive care screening with cancer patients. A larger matched-group pretest–posttest study is recommended.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Australian Institute of Health and Welfare, Australia's Health 2010, AIHW, Editor 2010: Canberra, ACT. Australian Institute of Health and Welfare, Australia's Health 2010, AIHW, Editor 2010: Canberra, ACT.
2.
Zurück zum Zitat National Breast Cancer Center and National Cancer Control Initiative, Clinical practice guidelines for the psychosocial care of adults with cancer, 2003, National Breast Cancer Center: Camperdown, NSW. National Breast Cancer Center and National Cancer Control Initiative, Clinical practice guidelines for the psychosocial care of adults with cancer, 2003, National Breast Cancer Center: Camperdown, NSW.
3.
Zurück zum Zitat National Comprehensive Cancer Network, Clinical practice guidelines in oncology: distress management, 2012: USA. National Comprehensive Cancer Network, Clinical practice guidelines in oncology: distress management, 2012: USA.
4.
Zurück zum Zitat Institute of Medicine, Cancer care for the whole patient: meeting psychosocial health needs, 2007: Washington. Institute of Medicine, Cancer care for the whole patient: meeting psychosocial health needs, 2007: Washington.
5.
Zurück zum Zitat Victorian Department of Health, The Supportive Cancer Care Victoria Project: Final Report, 2011, June: Melbourne. Victorian Department of Health, The Supportive Cancer Care Victoria Project: Final Report, 2011, June: Melbourne.
Metadaten
Titel
Improving Clinician Confidence and Skills: Piloting a Web-Based Learning Program for Clinicians in Supportive Care Screening of Cancer Patients
verfasst von
Jill Beattie
Lisa Brady
Tracey Tobias
Publikationsdatum
01.03.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Cancer Education / Ausgabe 1/2014
Print ISSN: 0885-8195
Elektronische ISSN: 1543-0154
DOI
https://doi.org/10.1007/s13187-013-0539-0

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2014

Journal of Cancer Education 1/2014 Zur Ausgabe

EditorialNotes

Be It Resolved…

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Alectinib verbessert krankheitsfreies Überleben bei ALK-positivem NSCLC

25.04.2024 NSCLC Nachrichten

Das Risiko für Rezidiv oder Tod von Patienten und Patientinnen mit reseziertem ALK-positivem NSCLC ist unter einer adjuvanten Therapie mit dem Tyrosinkinase-Inhibitor Alectinib signifikant geringer als unter platinbasierter Chemotherapie.

Bei Senioren mit Prostatakarzinom auf Anämie achten!

24.04.2024 DGIM 2024 Nachrichten

Patienten, die zur Behandlung ihres Prostatakarzinoms eine Androgendeprivationstherapie erhalten, entwickeln nicht selten eine Anämie. Wer ältere Patienten internistisch mitbetreut, sollte auf diese Nebenwirkung achten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.