Skip to main content
Erschienen in: Infection 4/2016

30.11.2015 | Case Report

An unexpected cause for cavitary pneumonia and empyema

verfasst von: Constantine Bloch-Infanger, Katarzyna Furrer, Mark Wiese, Andreas Hiebinger, Christoph M. Bucher, Sébastien Kopp, Vladimira Hinić, Daniel Goldenberger

Erschienen in: Infection | Ausgabe 4/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Tularemia is an emerging zoonotic disease mainly of the Northern Hemisphere caused by the Gram-negative coccobacillus Francisella tularensis. It is affecting a wide range of animals and causes human disease after insect and tick bites, skin contact, ingestion and inhalation. A 66-year-old man presented to our clinic with cavitary pneumonia and distinct pleural effusion. After failure of empiric antibiotic therapy, thoracoscopic assisted decortication and partial excision of the middle lobe were conducted. Conventional culture methods and broad-range bacterial PCR including RipSeqMixed analysis were performed from the excised biopsies. Culture results remained negative but broad-range PCR targeting the first half of the 16S rRNA gene revealed F. tularensis DNA. This result was confirmed by F. tularensis-specific PCR and by serology. The source of infection could not be explored. To conclude, we report the rare clinical picture of a community-acquired pneumonia followed by pleural effusion and empyema due to F. tularensis. Broad range bacterial PCR proved to be a powerful diagnostic tool to detect the etiologic organism.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Petersen JM, Schriefer ME. Francisella. In: Jorgensen JH, Carroll KC, Funke G, Pfaller MA, Landry MF, Richter SS, Warnock DW, editors. Manual of clinical microbiology. Washington: ASM Press; 2015. p. 851–62. Petersen JM, Schriefer ME. Francisella. In: Jorgensen JH, Carroll KC, Funke G, Pfaller MA, Landry MF, Richter SS, Warnock DW, editors. Manual of clinical microbiology. Washington: ASM Press; 2015. p. 851–62.
2.
Zurück zum Zitat Hinić V, Aittakorpi A, Suter S, Turan S, Schultheiss E, Frei R, et al. Evaluation of the novel microarray-based prove-it bone and joint assay for direct detection of pathogens from normally sterile body sites in comparison with culture and broad-range bacterial PCR. J Microbiol Methods. 2014;107:38–40.CrossRefPubMed Hinić V, Aittakorpi A, Suter S, Turan S, Schultheiss E, Frei R, et al. Evaluation of the novel microarray-based prove-it bone and joint assay for direct detection of pathogens from normally sterile body sites in comparison with culture and broad-range bacterial PCR. J Microbiol Methods. 2014;107:38–40.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Eliasson H, Back E. Tularaemia in an emergent area in Sweden: an analysis of 234 cases in five years. Scand J Infect Dis. 2007;39:880–9.CrossRefPubMed Eliasson H, Back E. Tularaemia in an emergent area in Sweden: an analysis of 234 cases in five years. Scand J Infect Dis. 2007;39:880–9.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Walters KA, Olsufka R, Kuestner RE, Cho JH, Li H, Zornetzer GA, et al. Francisella tularensis subsp. tularensis induces a unique pulmonary inflammatory response: role of bacterial gene expression in temporal regulation of host defense responses. PLoS One. 2013;8:e62412.CrossRefPubMedPubMedCentral Walters KA, Olsufka R, Kuestner RE, Cho JH, Li H, Zornetzer GA, et al. Francisella tularensis subsp. tularensis induces a unique pulmonary inflammatory response: role of bacterial gene expression in temporal regulation of host defense responses. PLoS One. 2013;8:e62412.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Weber IB, Turabelidze G, Patrick S, Griffith KS, Kugeler KJ, Mead PS. Clinical recognition and management of tularemia in Missouri: a retrospective records review of 121 cases. Clin Infect Dis. 2012;55:1283–90.CrossRefPubMed Weber IB, Turabelidze G, Patrick S, Griffith KS, Kugeler KJ, Mead PS. Clinical recognition and management of tularemia in Missouri: a retrospective records review of 121 cases. Clin Infect Dis. 2012;55:1283–90.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Matyas BT, Nieder HS, Telford SR. Pneumonic tularemia on Martha’s Vineyard: clinical, epidemiologic, and ecological characteristics. Ann New York Acad Sci. 2007;1105:351–77.CrossRef Matyas BT, Nieder HS, Telford SR. Pneumonic tularemia on Martha’s Vineyard: clinical, epidemiologic, and ecological characteristics. Ann New York Acad Sci. 2007;1105:351–77.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Belhassen-Garcia M, Velasco-Tirado V, Alvela-Suarez L, Fraile-Alonso Mdel C, Carpio-Perez A, Pardo-Lledias J. Cavitary pneumonia and skin lesions. Resp Care. 2012;57:457–9.CrossRef Belhassen-Garcia M, Velasco-Tirado V, Alvela-Suarez L, Fraile-Alonso Mdel C, Carpio-Perez A, Pardo-Lledias J. Cavitary pneumonia and skin lesions. Resp Care. 2012;57:457–9.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Johansson A, Berglund L, Eriksson U, Goransson I, Wollin R, Forsman M, et al. Comparative analysis of PCR versus culture for diagnosis of ulceroglandular tularemia. J Clin Microbiol. 2000;38:22–6.PubMedPubMedCentral Johansson A, Berglund L, Eriksson U, Goransson I, Wollin R, Forsman M, et al. Comparative analysis of PCR versus culture for diagnosis of ulceroglandular tularemia. J Clin Microbiol. 2000;38:22–6.PubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Goldenberger D, Schneider M, Frei R, Lardinois D, Furrer K. Aetiology of thoracic empyema in adults: Increased pathogen detection using nucleic acid–based assays in pleural fluid and corresponding pleural biopsies. 25th European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases. 25–28 April 2015, Copenhagen, Denmark, P0379. Goldenberger D, Schneider M, Frei R, Lardinois D, Furrer K. Aetiology of thoracic empyema in adults: Increased pathogen detection using nucleic acid–based assays in pleural fluid and corresponding pleural biopsies. 25th European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases. 25–28 April 2015, Copenhagen, Denmark, P0379.
11.
Zurück zum Zitat Splettstoesser WD, Piechotowski I, Buckendahl A, Frangoulidis D, Kaysser P, Kratzer W, et al. Tularemia in Germany: the tip of the iceberg? Epidem Infection. 2009;137:736–43.CrossRef Splettstoesser WD, Piechotowski I, Buckendahl A, Frangoulidis D, Kaysser P, Kratzer W, et al. Tularemia in Germany: the tip of the iceberg? Epidem Infection. 2009;137:736–43.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Enderlin G, Morales L, Jacobs RF, Cross JT. Streptomycin and alternative agents for the treatment of tularemia: review of the literature. Clin Infect Dis. 1994;19:42–7.CrossRefPubMed Enderlin G, Morales L, Jacobs RF, Cross JT. Streptomycin and alternative agents for the treatment of tularemia: review of the literature. Clin Infect Dis. 1994;19:42–7.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
An unexpected cause for cavitary pneumonia and empyema
verfasst von
Constantine Bloch-Infanger
Katarzyna Furrer
Mark Wiese
Andreas Hiebinger
Christoph M. Bucher
Sébastien Kopp
Vladimira Hinić
Daniel Goldenberger
Publikationsdatum
30.11.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Infection / Ausgabe 4/2016
Print ISSN: 0300-8126
Elektronische ISSN: 1439-0973
DOI
https://doi.org/10.1007/s15010-015-0861-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2016

Infection 4/2016 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.